توضیحات منتشر شده در 7 آگوست, 2017 | بازدید: 108

روانشناسی دکوراسیون داخلی

روانشناسی دکوراسیون

دکوراسیون داخلی هر فضایی تنها انجام یک سری اقدامات و چیدمان تعدادی عناصر و قطعات مختلف مبلمان در کنار یکدیگر نبوده و چیزی فراتر از این اقدامات خواهد بود. در واقع دکوراسیون داخلی یک صنعت بوده و صحبت درباره اهمیت آن بسیار چالش برانگیز خواهد بود. دکوراسیون داخلی دارای یک جنبه روانشناختی بسیار قدرتمند است که در پشت پرده نهفته و در ظاهر با طرز رفتار فردی، روحیات و همچنین احساس و خلق و خوی افراد رابطه مستقیمی دارد.

بیش از این به روانشناسی رنگ ها و تاثیر آنها بر روی روحیات افراد پرداخته شده و به همین خاطر روانشناسی رنگ ها برای افراد مختلف ناشناخته نبوده و با آن بیگانه و غریب نیستند. اما روانشناسی دکوراسیون داخلی به عنوان یک عبارت ناشناخته بوده و نیاز به آشنایی بیشتر با این مبحث وجود دارد.

جایی که به عنوان منزل تعریف می شود در روانشناسی دکوراسیون داخلی مکانی است که ماوای فرد بوده و فضایی لبریز از صلح، آرامش و راحتی می باشد و وقتی که آن فرد در کنار اعضای خانواده خود در این مکان قرار می گیرد احساس می کند که هیچ جای دیگری خانه خودش نیست و می تواند در این فضا به آرامش و سکون فکر کند. اما در صورتی که چنین احساسی نداشته و برعکس بیشتر دچار تشویش و ناآرامی باشد بدون شک از نظر روانشناسی دکوراسیون داخلی یک جای کار لنگ می زند و نیاز هست که دوباره بر روی دکوراسیون خانه  متمرکز شده و آن را بازنگری نمود.

وجود تراکم و عدم آن در فضا

بدون شک برای هر فردی پیش آمده که وارد یک فضا شده و در زمان ورود احساسی کاملا محسوس به او دست داده که به صورت معمول در بدو ورود به فضاهای خاص این حس ثابت خواهد بود. برای مثال ممکن است با ورود به فضایی حس آرامش، راحتی و شادابی به فرد منتقل شده و یا در نقطه مقابل ممکن است حس آشفتگی و کلافگی به سراغ او بیاید که اصلا خوشایند فرد نیست.

اصل پراکسمیس

این اصل در واقع درباره احساس افراد در بدو ورود به هر فضایی صحبت می کند که بر طبق آن هر فردی در یک محیط به مقداری فضای باز نیاز دارد که در صورت نبود این فضا باعث می شود تا حس پریشانی و ناراحتی در او ایجاد شود. به همین خاطر در دکوراسیون هایی که تمام عناصر و صندلی ها به گونه ای کیپ در کنار هم قرار گرفته باشد حس راحتی و آرامش را فراهم نمی کند. برای مثال در برخی از سالن های انتظار کلینیک ها، مطب ها و همچنین وسایل نقلیه مانند اتوبوس ها می توان به خوبی مشاهده نمود.

افراد با حضور در مکان هایی که دارای دکوراسیون متراکم و فشرده هستند دچار تشویش و استرس شده و به صورت ناخواسته این حس بر روی رفتار و برخورد آنها تاثیر گذاشته و در نهایت ممکن است دچار خشونت و عصبانیت آنها شود اما رفتار و خلق و خوی افراد در محیط هایی که سرشار از آرامش و راحتی باشد منطقی تر خواهد بود.

در فضای خانه باید دکوراسیونی دلباز و به دور از هر گونه تراکم و فشردگی وجود داشته باشد تا از این طریق بتوان حس آرامش و صلح آمیز را در فضا ایجاد نمود و باعث می شود تا دکوراسیون فضا از نظر کاربردی بسیار غنی تر و مفید تر بوده و ارتباطات اجتماعی و خانوادگی در چنین فضایی راحت تر و آرام تر برقرار می شود.

تاثیرات بصری دکوراسیون

اثر بصری در روانشناسی دکوراسیون داخلی در واقع جنبه دیداری را شامل شده و این مسله بیان گر این است که هر چه دیده می شود می تواند بر احساس و رفتار فرد تاثیرگذار باشد. به احتمال زیاد این جنبه از روانشناسی دکوراسیون ناشناخته نیست  زیرا به جنبه بیش از سایر دیدگاه ها پرداخته شده است. در این مبحث بیشتر به تاثیر نور، اشکال، رنگ ها و تمام خطوطی که در دکوراسیون استفاده می شود می پردازد و نشان می دهد که هر یک از عناصر چه تاثیراتی بر روی روحیات، احساسات و همچنین رفتار افراد خواهد داشت و به دلیل اینکه حس بینایی یکی از مهم ترین حس هایی است که با دکوراسیون در ارتباط است از این رو بسیار با اهمیت است و طراحان و دکوراتورها باید در انتخاب المان هایی که دیده می شوند دقت کرده و همه جوانب را در نظر بگیرند.

اثر لمسی در دکوراسیون

آنچه که لمس می کنید باعث می شود تا حس لامسه درگیر آن شده و این مسله در دکوراسیون داخلی فضا از اهمیت بالایی برخوردار است و در روانشناسی دکوراسیون حس لامسه در واقع همان بافت هایی است که در دکوراسیون از آنها استفاده می شود و در صورتی که بافت قابل استفاده زبر و خشن باشد بدون شک حس خوبی را القا نمی کند. از این رو توصیه می کنیم برای تهیه منسوجات و موادی که در دکوراسیون از آنها استفاده می شود به بافت آنها توجه شود تا از نظر بافت و تنوع جایگاه خوبی داشته و باعث شوند تا حس لطافت، آرامش و راحتی لازم را داشته باشند.

تاثیرات شنیداری

روانشناسی دکوراسیون داخلی چیزی فراتر از آنچه که دیده و لمس می شود می باشد زیرا زمانی که فرد در یک محیط قرار می گیرد در کنار آنچه که در دکوراسیون می بیند و لمس می کند، آنچه که به گوش می رسد هم می تواند بر احساس و رفتار او تاثیرگذار باشد. از این رو صدایی که در یک محیط شنیده می شود می تواند جزئی از دکوراسیون داخلی محسوب شود. اما فراموش نکنید که این امر کاملا نسبی بوده و ممکن است برای یک فرد صدای تیک تاک ساعت حس آرامش بخشی باشد ولی برای فرد دیگری تنش و استرس زا باشد. حتی ممکن است فردی با صدای موسیقی به آرامشی وصف ناپذیر برسد ولی یک فرد دیگر تنها با سکوت غرق در آرامش شود. نکته مهم این است که در هر شرایطی باید از صدا و آوای مناسبی در محیط استفاده نمود که بتواند حس خوشایند موجود در فضا را تکمیل کند.

حس بویایی در دکوراسیون داخلی

یکی دیگر از حواسی که در روانشناسی دکوراسیون به آن پرداخته می شود حس بویایی می باشد. بو و رایحه ای که در هر فضایی وجود دارد می تواند بر روی نگرش و احساس فرد نفوذ کرده و در رفتار و تظاهرات فیزیکی افراد تاثیرگذار باشد. برای مثال بوی خوش غذا وقتی به مشام می رسد می تواند بسیار خوشایند بوده و حتی بوی عطری که فرد استفاده می کند می تواند تا حد زیادی مشخص کننده شخصیت او باشد. به همین خاطر برای اینکه در بدو ورود به یک فضا حس راحتی و آرامش ایجاد شود می توانید از رایحه های خوش و ملایم استفاده کنید.