چه فرشی مناسب چه فضایی است ؟

بهتر است بدانید که خرید فرش جزء کارهای مهمی است که باید به شکل حرفه ای انجام شود. زیرا فرش ها علاوه بر اینکه به عنوان کفپوش برای پوشش کف منزل قابل استفاده هستند، یک بخش مهم در دکوراسیون خانه شما به حساب می آیند. به خاطر اینکه فرش جزء آن دسته از وسایلی است که معمولا” دیر به دیر آنها را تعویض می کنید، بهتر است در هنگام خرید آنها علاوه بر رنگ، طرح و نقشه ای که دارند، به جنس و کیفیت آنها توجه بسیاری داشته و با دقت کافی به انتخاب فرش مناسب بپردازید.

انواع گره در قالی :

به طور کلی دو نوع گره در فرش وجود دارد به نام گره فارسی  و گره ترکی. شناخت این گره ها زمانی که می خواهید رج ها را بشمارید کاربرد دارند. برای شماردن رج های قالی، باید تعداد گره هایی که به صورت افقی در کنار هم و در اندازه های مشخص بافته شده اند را در نظر بگیرید.

گره های ترکی در هفت سانت شمارده می شود که در رج شمار هر چه تعداد گره ها بیشتر باشد، نشانه ظرافت بیشتر فرش می باشد. نکته مهم در این قسمت این است که تعداد گره ها در رج شماره ها از حداقل ۲۰ گره شروع می شود. اما به صورت معمول فرش های ریز بافت دارای  ۸۰ گره است. اما در گره هایی که به صورت فارسی هستند، این رج شمار ۵/۶ سانت است، در واقع تعداد گره ها در این اندازه مورد شمارش قرار می گیرند.

شاید از خود بپرسید که چرا رج شمار گره ترکی نیم سانت بیشتر گره فارسی است ؟ پاسخ این است که گره ترکی متقارن است و نخ از دو سوی تار خارج می شود، اما گره فارسی نامتقارن بوده و نخ فقط از یک طرف تار خارج می شود. بهتر است بدانید که به دلیل خارج شدن نخ از دو طرف تار در گره ترکی، باعث استحکام بیشتر گره خواهد شد.

قبل از خرید فرش به نکات زیر توجه کنید، تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید :

۱- قبل از اینکه قالی را انتخاب کنید، باید پشت قالی را برگردانده و به گره های پشت آن نگاهی بیندازید و اگر ناصافی و گره های برجسته در آن دیدید، بدانید که این قالی از کیفیت پایینی برخوردار است.

۲-رنگ قالی باید از کیفیت بالایی برخوردار باشد. به همین علت در زمان خرید به رنگ قالی توجه داشته باشید. بهتر است بدانید که پایداری رنگ قالی بستگی به نوع رنگ های به کار رفته در آن و مهارت رنگرز دارد. از این رو شما با کشیدن یک پارچه سفید نمدار روی بخش هایی از قالی که دارای رنگ تند می باشد، می توانید متوجه میزان رنگ دهی آن شوید.

۳-یادتان باشد که فرش هایی که دارای بافت نایلون هستند، از دوام بیشتری برخوردار بوده و در برابر تغییر شکل بسیار مقاوم می باشند. البته این نوع فرش ها نسبت به انواع دیگر قیمت ارزان تری دارند و باعث می شوند تا گرد و غبار به راحتی به اطراف منتقل شود.

۴- فرش های پشمی به دلیل اینکه در برابر عوامل محیطی مقاومت بالای دارند، دارای ماندگاری بیشتری نسبت به فرش های دیگر هستند. اما نکته مهم این است که گرد و غبار به سختی از آنها جدا می شود و در صورتی که محیط دارای طوبت باشد، بوی بد می گیرند. از این رو خانم های خانه کمتر به سراغ این نوع فرش ها می روند، چرا که این نوع فرش ها باید به شکلی خاص شسته شوند.

۵-در صورتی که به دنبال فرشی هستید که بتوانید مدتها از آن استفاده کنید، هرگز به سراغ فرش های اکریلیک و پولی استر نروید. زیرا این مدل از فرش ها در اثر استفاده پرزهای زیادی از آنها جدا می شود که باعث کم شدن حجم فرش شده و با گذشت زمان زیبایی خود را از دست می دهند.

۶-بهترین انتخاب برای محیط هایی که دارای رطوبت بالایی هستند، استفاده از فرش های ابریشمی خواهد بود. البته با این شرط که از نظر مالی توانایی خرید این نوع فرش ها را داشته باشید. در مناطق شمالی و جنوبی کشور که رطوبت بالایی دارند، این نوع فرش ها مناسب خواهد بود. اما در مناطق سردسیر بهتر است از گبه های درشت بافت یا قالی های مناطق هریس، اهر، آذرشهر و… استفاده کنید که دارای قیمت مناسب تری هستند.

فرش مناسب هر فضا :

۱-یک نکته مهم در زمان خرید فرش، پاسخ به این سوال است که فرش را برای کجا و چه فضایی در نظر دارید ؟ فراموش نکنید فرش هایی که برای اتاق کار، نشیمن یا اتاق کودک خود مورد استفاده قرار می دهید، باید متفاوت باشند. زیرا نه به یک اندازه پا می خورند و نه به یک اندازه گرد و غبار می گیرند. از این رو با در نظر گرفتن این موارد به انتخاب درست بپردازید. برای مثال اگر برای اتاق نشیمن منزل که یک محیط پر رفت و آمد می باشد، به دنبال فرش مناسب هستید، بهتر است بداند که این فضا نیاز به یک فرش مقاوم دارد که گرد و غبار کمی را به خود بگیرد. اما برای اتاق خواب خود که کمتر در آن راه می روید، می توانید از فرش های ظریف و لطیف و با رنگ های روشن استفاده کنید.

۲-سبک زندگی شما در انتخاب فرش مهم خواهد بود. برای مثال اگر در خانه خود بچه ای دارید، به طور حتم سبک زندگی شما با خانه ای که همه اعضای آن بزرگسال هستند، متفاوت خواهد بود. این تفاوت به این دلیل است که در خانه ای که یک کودک وجود دارد، نمی توان از فرش هایی با رنگ روشن استفاده کرد. اما در صورتی که به فرش هایی با رنگ روشن علاقه دارید، پیشنهاد می کنیم که از فرش هایی با طرح شلوغ استفاده کنید. حتی استفاده از فرش های تک رنگ برای اتاق کودک مناسب نخواهد بود، زیرا خیلی زود لکه را نشان می دهد. به همین خاطر در اتاق کودک خود از فرش هایی که دارای تک رنگ هستند، استفاده نکنید.

۳-فرش هایی با رنگ روشن و طرح ساده معمولا” برای خانه هایی مورد استفاده قرار می گیرد که بخواهید فضای خانه بزرگتر به نظر برسد. اما اگر در خانه ای زندگی می کنید که بزرگ است و دارای اثاثیه کم، می توانید از فرش های تیره رنگ و پر نقش و نگار استفاده کنید تا از این طریق فضای خانه شم گرم تر و دنج تر به نظر برسد.

۴-در اتاق ناهار خوری باید از فرشی استفاده شود که عرض آن، حداقل ۶۰ تا ۷۰ سانتی متر از عرض میز ناهارخوری بیشتر باشد. دلیل این امر این است که در طراحی دکوراسیون اتاق ناهارخوری، فرش باید به گونه ای باشد که پایه های صندلی، کاملاً روی قالی قرار بگیرد.

۵-پیشنهاد ما این است که از چند تکه فرش استفاده کنید تا با استفاده از فضای خالی ایجاد شده بین آنها، فضای خانه را به چند بخش تقسیم شود.

۶-در صورتی که در اتاق پذیرایی خود از مبلمان استیل استفاده می کنید، بهتر است قالی اسلیمی گلدار را برای این اتاق در نظر بگیرید. اما اگر از مبلمانی مدرن در این اتاق بهره می گیرید، پیشنهاد می کنیم که از فرش هایی که دارای طرح عشایری هستند، استفاده کنید. یادتان باشد که رنگ فرش باید مکمل رنگ مبلمان باشد.

۷-زمانی می توانید از قالی های ترنج دار استفاده کنید که ترنج فرش دیده شود. اما اگر اتاق پذیرایی شما به گونه ای است که فرش زیر مبل یا میز قرار می گیرد، بهتر است از فرش بدون ترنج استفاده کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
error: اخطار: مطابق با قانون کپی رایت شما مجاز به کپی برداری از این محتوا نیستید