انواع دیوارپوش های خارجی و داخلی ساختمان

بدون دیدگاه

معمولا دیوار پوشها به دو گروه کلی تقسیم می گردند :

دیوار پوش های خارجی (که در نمای ساختمان مورد استفاده قرار میگیرند).
دیوار پوش های داخلی (که  بر روی دیوار های داخلی ساختمان نصب می گردند وعموما بعد از مرحله گچ کاری به کار می روند) .

در اینجا  تلاش داریم به صورت خلاصه به معرفی انواع  دیوار پوش بپردازیم تا مخاطبین عزیز هر چند اندک با انوع دیوار پوش ها آشنا شوند.

دیوار پوش های خارجی ( نمای ساختمان):

 

۱- سنگ های تزیینی

از قدیم استفاده از سنگ ها در نمای ساختمان ها کاربرد داشته است بطوریکه در اغلب بناهای به جامانده از معماری دست بشر وجود سنگ را به وفور می توان دید. سنگ ها بسته به رنگ، میزان ترک داشتن، ضخامت و ابعادشان قیمت گذاری می گردند. از مرغوب ترین سنگها می توان به سنگهای مرمریت، گرانیت ، تراورتن، کوارتزیت، دیوریت و گابرو نام برد که البته در این میان سنگ های گرانیت به دلیل مقاومت بالا در برابر اثرضربه و نفوذ آب جزو مصالح بادوام قرار می گیرند. بیشتر سنگ های  گرانیتی پس از صیقل دادن دارای جلوه بسیار زیبایی می شوند  که به نمای ساختمان زیبایی خاصی می بخشند . این نوع از سنگ ها به دلیل هزینه های بالای استخراج، برش و صیقل نسبتا گران می باشند. البته اخیرا” ثابت گردیده برخی از سنگهای گرانیتی حاوی مواد رادیو اکتیو هستند لذا در حال حاضر کمتر شاهد استفاده از این نوع سنگ ها در بناهای مسکونی می باشیم.

۲- آجر نماها

از گذشته در مناطق وسیعی از ایران استفاده از آجر در نمای ساختمان بسیار متداول و معمول بوده است و آجرهای خشتی نیز هنوز در بسیاری از آثار بجا مانده از گذشته به چشم می خورند. امروزه نیز استفاده از آجر نماها به عنوان دیوار پوش های خارجی بنا با داشتن رنگ ها، اندازه ها و تنوع مختلف  طرفداران بسیاری را به خود اختصاص داده است.

۳- ورق های کامپوزیت آلومینیوم

یکی دیگر از دیوارپوش های خارجی ورق های کامپوزیت است که در نمای خارجی کاربرد دارد. این نوع از دیوار پوش ها به دلیل استفاده از آلیاژ آلومینیوم لایه ها و نوع مواد بکار رفته در ساخت ، مقاومت خوبی نسبت به شرایط جوی و آب و هوایی دارند.

۴- ترمو وود
ترمو وودها چوبهای مقاوم شده ای هستند که نسبت به شرایط جوی دارای استقامت بالایی می باشند ولی به دلیل قیمت بالا و عدم تنوع زیاد و مواردی دیگر در حال حاضر صرفا به عنوان بخشی از نمای ساختمان و به عنوان دکوراتیو می توانند مورد استفاده قرار گیرند.

۵-از مصالح دیگری که به عنوان دیوارپوش خارجی مورد استفاده قرار می گیرند  می توان به سیمان (انواع اجرای سیمانی روی نما)، شیشه و رنگ نیز اشاره  کرد.

 

دیوار پوش داخلی (فضای داخلی ساختمان)

در مورد دیوار پوش های داخلی تنوع بیشتری به چشم می خورد و هر روزه نیز به تنوع این نوع از دیوارپوش ها اضافه می گردد. لذا در زیر به پر طرفدارترین دیوار پوش ها به صورت اختصاراشاره می شود.

۱- رنگ
استفاده از رنگ ها از زمان های قدیم مرسوم می باشد. رنگ های ساختمانی به دو دسته کلی تقسیم می شوند که با ورود رنگ های اکرولیک این دسته بندی به سه گروه تغییر یافته است:

الف)  رنگ های روغنی: رنگ روغنی به علت مقاومت بالا و همچنین قابلیت شستشو مصارف زیادی در منازل، ادرات، بیمارستان ها و … دارند و مهمترین نقطه ضعف آنها، حلال آنست که بوی نسبتا شدید و طولانی از خود بجای می گذارد. همچنین زمان خشک شدن این نوع رنگ نسبتا” طولانی است.

ب) رنگ های پلاستیک: رنگ پلاستیک به خاطر سهولت در نقاشی و سرعت عمل بالا و البته هزینه نسبتا پایین در مقایسه با سایر دیوارپوش ها طرفداران زیادی دارد. البته به دلیل عدم دارا بودن قابلیت شستشو فعلا” فقط جهت رنگ آمیزی سقف استفاده می گردند.

ج) رنگ های اکریلیک: این نوع از رنگ ها در سالهای اخیر وارد بازار شده است که به لحاظ برخی از مزیت ها مانند نوع حلال ( آب می باشد که حلالی بدون بو و ضرر است) خاصیت ضد باکتری، تنوع رنگ نسبتا زیاد، پوشش بسیار عالی و سرعت خشک شدن می تواند رقیب جدی برای رنگ های روغنی  به شمار آید.

۲- دیوارپوش های سه بعدی بست وال

این دیوارپوشها جدیدترین نسل دیوارپوش به شمار آمده که علاوه بر زیبایی منحصر بفرد دارای مزیت های دیگری نسبت به سایر دیوار پوش ها مانند : طبیعی و ارگانیک بودن، قابلیت شستشو، سبکی فوق العاده، تنوع بالای طرحها، نصب سریع، رنگ پذیری، عدم جمع شدن حشرات در پشت دیوارپوش، مقاومت مطلوب، عایق بودن در برابر حرارت و صوت، قابلیت استفاده به عنوان سقف پوش و ده ها مزیت دیگر رقیب سر سختی برای تمامی دیوارپوشهای دکوراتیو موجود می باشد.

۳- کاغذ دیواری
یکی دیگر از دیوارپوش ها می باشد که به دلیل برخورداری از  نقوش مختلف و همچنین رنگ های متنوع طرفدارانی نیز دارد. این نوع از دیوارپوش ها بسته به نوع کاغذ، میران مقاومت در برابر آب و رطوبت، کشور سازنده دربازار قیمت گذاری می شود.

۴- دیوار پوش های چوبی

این نوع از دیوارپوش ها به دلیل  استفاده از چوب فضای خاصی به محیط  پیرامون می دهد و دارای تنوع طرح می باشد ولی به دلیل گران بودن امروزه از نوع مصنوعی آن (ام دی اف و اچ دی اف ) استفاده می شود که البته دارای معایب فراوانی نیز هستند.

۵- دیوار پوش طرح سنگ ( که اصطلاحا” به کامپوزیت فایبرگلاس معروف است)

دیوار پوش های سنگی جای خود را به دیوارپوش هایی از جنس مصنوعی داده اند که البته به دلایل فراوان از جمله سرطان زا پودن، بوی نا مطبوع، تنوع محدود طرح، عدم ظرافت مناسب جهت استفاده در فضای داخلی، جمع شدن سوسک و حشرات پشت آنها، شکنندگی بالا و … استفاده از آنها به سرعت در حال انقراض است.

۶- دیوارپوش های PVC
دیوارپوشهای پی وی سی به خاطر ظاهر و جنس شان فقط به صورت محدود در مکانهای اداری / تجاری مورد استفاده قرار می گیرند.

دیوارپوش سه بعدی داخلی و خارجی ساختمان

دیوارپوش اتاق کنفرانس
نوشتهٔ بعدی
گلخانه ایده آل!
نوشتهٔ پیشین
درباره استخر بیشتر بدانیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
error: اخطار: مطابق با قانون کپی رایت شما مجاز به کپی برداری از این محتوا نیستید