آلاچیق ها و مطالبی چند در این مورد

اطلاعاتی درباره آلاچیق
به صورت طبیعی همه افراد تمایل دارند که ساعاتی را در فضای سبز گذرانده و از بودن در دل طبیعت لذت ببرند. البته در صورتی که بتوان در فضای حیاط خانه یا ویلا از محوطه سبز استفاده نمود رضایت خاطر بیشتری برای افراد فراهم می شود. به همین خاطر داشتن یک آلاچیق و سایبان در بخشی از حیاط خانه نه تنها از تابش مستقیم نور خورشید و بارش برف و باران در امان بوده، بلکه فضایی برای نشستن و دورهمی در فضای باز ایجاد می شود و امکان لذت بردن از فضای سبز در هر وضعیت آب و هوایی فراهم می گردد. فراموش نکنید که طراحی آلاچیق هیچ حد و مرزی نداشته و می توان با استفاده از فرم و حالت های متنوع زیبایی چشمگیری را در فضای سبز خانه و ویلا ایجاد نمود.
مصالح قابل استفاده برای طراحی آلاچیق
از آنجایی که نیاز به آلاچیق در فضای باز در واقع ایجاد یک سرپناه به جهت ارتباط مستقیم با طبیعت است. از این رو برای ساخت آلاچیق باید از مواد و مصالحی استفاده نمود که در شرایط آب و هوایی مختلف استقامت داشته باشند و به مرور زمان دچار خوردگی و تخریب نشوند. به همین دلیل استفاده از مصالحی مثل سنگ و چوب های مناسب برای طراحی و ساخت آلاچیق کارایی داشته و باعث ایجاد حس نزدیکی افراد مختلف می شود.
حتی می توان در ساخت آلاچیق از ترکیب سنگ و چوب استفاده کرده و از کفپوش های سنگی به جهت زیبایی هر چه بیشتر آلاچیق ها بهره گرفت. نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید هماهنگی میان مصالح و مبلمان است. برای مثال در صورتی که در ساخت آلاچیق از چوب استفاده شده باشد بهتر است از صندلی و کاناپه های چوبی که با رنگ کف و چارچوب آلاچیق هماهنگی دارد استفاده شود تا زیبایی بی نظیری در فضا ایجاد شود.
فراموش نکنید که آلاچیق نیاز به مبلمان خاصی نداشته و می توان از مبل های معمولی هم بهره گرفته و در بعضی از مواقع قرار دادن یک تاب بزرگ که دارای روکش پارچه ای و تعدادی کوسن است جلوه زیبایی به فضای آلاچیق می دهد.
سقف های مناسب آلاچیق
مهم ترین بخش ساخت آلاچیق و سایبان طراحی سقف آن است و باید با توجه به نوع و شرایط آب و هوایی که در هر منطقه و اقلیم وجود دارد از پوششی خاص برای طراحی سقف استفاده نمود. برای مثال پوشال های گیاهی، پوشش های چوبی خاص و یا ترکیب آنها گزینه مناسبی برای آلاچیق هایی است که در شمال کشور ساخته می شوند. نمونه ای دیگر از آلاچیق ها دارای سقف های گیاهی هستند که پر طرفدار ترین نوع سقف برای آلاچیق هامی باشند. سقف هایی که با استفاده از گیاهان رونده طراحی می شوند وبا گذشت زمان شکل زیباترین می گیرند باعث خلق حس تازگی و طرافت در فضای آلاچیق می شود. 
سقف های چوبی مشبک به عنوان یک سقف مناسب برای آلاچیق ها استفاده می شوند. این نوع سقف ها همه شکل های انتزاعی از طبیعت را داشته و با کمک نور خورشید حس زیبایی را در فضا ایجاد می کنند. سقف های چوبی مشبک تنوع زیادی در طرح و نقش دارند و به همین خاطر می تواند متناسب با هر سلیقه ای اجرا شوند. بهره گیری از سقف های پارچه ای که به صورت تاشو هستند و با استفاده از ریل و گیره های مخصوصی در جای خود قرار می گیرند این امکان را فراهم می کنند تا در زمان مورد نیاز باز یا بسته شوند. آلاچیق ها حتما نباید به صورت سقف دار باشند بلکه می توان از سقف های کوچک و با عرض کم برای آلاچیق ها استفاده نمود و با در نظر داشتن جهت تابش نور خورشید از سقف هایی با عرض کم و طول زیاد در کنار دیواره ها بهره گرفت. آلاچیق های مختلف را می توان بدون سقف هم  طراحی کرده و تنها ازیک چهارچوب به همراه دیواره های ساده استفاده نمود و با کمک کف پوش های مختلف می توان مرز آلاچیق را تعیین کرده و بدون نیاز به سقف آلاچیقی زیبا ایجاد نمود.
دیوار مناسب آلاچیق
دیوارهایی که به صورت پارچه ای هستند با ایجاد نیم سایه مانع از تابش مستقیم خورشید به داخل آلاچیق می شوند و به کمک دیوارهای پارچه ای که به صورت پرده مانند هستند و پوشش پارچه ای مبلمان می توان حس هماهنگی را در فضا ایجاد نمود. بهره گیری از پوشش های حصیری گزینه مناسبی برای سقف و دیوار های آلاچیق می باشند و می توان با کمک آنها حس نزدیکی فوق العاده ای را در فضای آلاچیق به وجود آورد. از آنجایی که پوشش های حصیری رطوبت را در خود نگه می دارند در فصل تابستان با عبور باد از بین آنها باعث ایجاد هوایی خنک در داخل آلاچیق می شوند. نمونه ای از آلاچیق ها وجود دارند که به صورت چسبیده به دیوار خانه هستند که نه تنها امکان دسترسی آسان به آلاچیق می شود، بلکه می توان سقف را به دیوار تکیه داده و نمای خارجی ویلا یا خانه را زیبا تر نمود.
بهره گیری از رنگ ها در طراحی آلاچیق
از آنجایی که محیط های رنگارنگ باعث روحیه بخشی به افراد می شوند از این رو می توان با توجه به نوع پوشش های گیاهی رنگ مورد نظر را برای ساخت آلاچیق انتخاب نمود. توجه داشته باشید که در انتخاب رنگ باید جسارت به خرج داده و از رنگ هایی استفاده شود که باعث ایجاد شادابی و تازگی در محیط آلاچیق شده و با فضای سبز هماهنگی داشته باشد.
نحوه نورپردازی در فضای آلاچیق
بدون شک فضای آلاچیق باید به گونه ای طراحی شود که  در طول شب هم قابل استفاده باشد. از این رو باید از نورپردازی مناسبی در داخل آلاچیق استفاده شود تا امکان حضور در فضای آلاچیق در زمان شب هم وجود داشته باشد. برای نورپردازی آلاچیق باید از چراغ های مخصوصی بهره گرفت که برای فضاهای بیرونی مناسب باشند.
فهرست
error: اخطار: مطابق با قانون کپی رایت شما مجاز به کپی برداری از این محتوا نیستید