آموزش پتینه کاری

پتینه کاری روی دیوار

یکی از مهم ترین بخش های دکوراسیون منزل دیوارها هستند که تاثیر زیادی در ظاهر خانه داشته و نقش موثری در روحیه افراد ساکن در خانه دارند. از آنجایی که دیوارها جزء آسیب پذیر ترین سطوح به حساب می آیند و ممکن است با نصب تابلو بر روی دیوار یا برخورد وسایل به آنها دچار آسیب شوند. به همین خاطر باید راهکاری را انتخاب نمود که در صورت ایجاد ضربه یا نصب دیوارکوب ها به دیوارها صدمه ای وارد نشود و یا ظاهر زیبای دیوارها از بین نرود.

پتینه چیست؟

پتینه نام هنری است که از طریق آن می توان ظاهر و بافت اشیاء، اجسام و دیوار ها را فرسوده و کهنه نشان داده  و فرمی مدرن را ایجاد نمود. پتینه در واقع به بافت، رنگ یا جرمی گفته می شود که در طول گذشت زمان اکسید شده باشد و تمامی عوامل طبیعی بر روی شیء تاثیر گذاشته و باعث تغییر رنگ شده و جنس آن را تخریب و دچار زنگار می شود.
در صورتی که با مواد، انواع رنگ ها و همچنین زیر ساخت های مختلفی عملیات رنگ کردن را انجام داده تا از این طریق تنوع رنگی مناسبی را ایجاد نمود را پتینه کاری می نامند. به عبارت دیگر اگر بتوان با ایجاد بافت و رنگ کاری نمودن یک شیء یا دیوار نمایی کهنه و فرسوده به آن بخشید یا ظاهری اکسید شده ایجاد نمود در واقع پتینه کاری صورت گرفته است.

 ابزار لازم برای پتینه کاری

برای انجام این هنر می توان از مواد و ابزارهای مختلفی استفاده نمود اما وسایلی که کاربرد فراوانی در خلق این هنر دارند شامل انواع مختلف قلم مو، انواع اسفنج، پارچه هایی با جنس های مختلف، رنگ پاش، سنباده زیر و نرم، کاردک، انواع مختلف چسب ها، اکلیل، تکمیل کننده ها و … می باشند.

انواع پتینه

پتینه کاری انواع مختلفی دارد که شامل پتینه ترک، پتینه کهنه کاری، پتینه برجسته بر روی دیوار و پتینه کاری روی سفال می باشد که در بین آنها پتینه سفال به منظور تابلو کردن سفال کاربرد دارد.

نحوه اجرای پتینه ترک بر روی دیوار

برای انجام این نوع پتینه بر روی دیوار به لوازمی مانند ماده ترک کراکل مدیوم، قلم مو و رنگ اگرولیک اکر، سفید و سبز نیاز است و نحوه اجرا پتینه به این صورت است که ابتدا دیوار مورد نظر را با کمک رنگ اکریلیک رنگ کرده و در صورتی که زیر کار گچ است بهتر است قبل از رنگ کاری از پرایمر بر روی دیوار استفاده کنید. در مرحله بعد رنگ اکریلیک سبز را با اکر مخلوط نموده تا از این طریق رنگ سبز زیباتری ایجاد شود و با استفاده از قلم مو سطح دیوار را به صورت کامل رنگ کرده و سپس با استفاده از قلم مو ماده ترک کراکل مدیوم را روی دیوار زده و این کار را دوبار تکرارا کنید تا کل سطح پوشش داده شود.
فراموش نکنید که ماده ترک کراکل را باید دوبار بزنید و تنها یک دور زدن آن روی دیوار کافی نبوده و کار پتینه را خراب می کند.
در مرحله بعدی باید رنگ سفید اکریلیک را با مقدار کمی اکر مخلوط کرده تا رنگ کرمی ایجاد شود و با کمک آب این مخلوط را رقیق تر نموده و در نهایت با استفاده از قلم مو بر روی سطح دیوار به شکل راه راه و از سمت چپ به راست زد. نکته مهم این است که هر ردیف رنگ نباید روی ردیف قبلی برگردد چرا که باعث خراب شدن رنگ قبلی می شود. توجه داشته باشید که هر چه میزان رنگ و حجم آن بیشتر باشد ترک هایی که ایجاد می شود درشت تر خواهد شد و برعکس.
مدل کشیدن و ضربه زدن قلم مو بسیار مهم است زیرا سمت کشیدن قلم مو باعث می شود تا طرح های مختلفی روی دیوار ایجاد شود.

پتینه کاری با اسفنج

پتینه کاری با استفاده از اسفنج بر روی دیوار از ساده ترین تکنیک هایی است می توان از طریق آن بر روی دیوار طرح های متنوعی را ایجاد نمود. البته ای نوع پتینه با وجود سادگی زیبایی خاصی را روی دیوارها ایجاد می کند. برای انجام این روش ابتدا دیوار را به صورت کامل رنگ نموده و در مرحله بعد با کمک تکه ای اسفنج که به رنگ آغشته شده است بر روی دیوار ضربه زده تا طرحی ایجاد شود. دقت کنید که باید با استفاده از روزنامه اضافه های رنگ گرفته شود و سپس اقدام به رنگ آمیزی نمود.

پتینه بر روی دیوار با استفاده از پارچه

پتینه کاری از طریق پارچه زمان بیشتری را طلب کرده و به سادگی کار با اسفنج نمی باشد و برای انجام این تکنیک نیاز به تعداد زیادی پارچه می باشد که باید به صورت مچاله شده در رنگ فرو کرده و به حالت ضربه ای روی دیوار زده شود. البته پتینه کاری با پارچه را می توان به گونه ای دیگر انجام داد و در این روش باید پارچه ای با عرض ۱۵ و طول ۲۰ سانتی متر را تهیه کرده و در حالی که با دست دو سر پارچه را گرفته آن را در خلاف جهت پیچاند و در نهایت لوله پارچه ای ایجاد شده را آغشته به رنگ کرده و همانند وردنه بر روی دیوار کشیده شود. دقت کنید که در صورت باز شدن لوله پارچه باید این مراحل را مجدد تکرار نمود.
پتینه با کمک بافت دار کردن دیوار
روش های مختلفی برای بافت دار کردن دیوار وجود دارد برای مثال می توان از ترکیب پودر مل، روغن الیف، رنگ روغنی و آب خمیری را ایجاد نمود و از آن برای بافت دار کردن دیوار استفاده کرد. توجه داشته باشید که بهتر است خمیر کمی شل بوده و برای به دست آوردن غلطت مناسب، مقدار آب و پودر مل را تغییر داد.
پتینه با استفاده از رنگ برداری
روش رنگ برداری با کمک پارچه قابل اجرا می باشد اما نکته مهم این است که پارچه باعث جذب رنگ های اضافی روی دیوار می شود. برای اجرای این روش ابتدا با استفاده از قلم مو رنگ را به شکل نیمه رقیق بر روی سطح دیوار زده و یک دستمال نخی زبر را مچاله کرده و روی دیوار خیس به صورت ضربه ای می زنند  تا با استفاده از این روش رنگ از روی دیوار بلند شود و در زمان برداشته شدن رنگ نقش مچاله پارچه نخی روی دیوار بماند. در انجام این روش سرعت عمل بسیار اهمیت دارد زیرا ممکن است لایه رنگ در زمان کوتاه خشک می شود و به همین خاطر باید رنگ برداری با سرعت انجام پذیرد.
پتینه کاری با نوار کاغذی
این روش بسیار برای اتاق خواب هایی که چیدمان خلوتی دارند مناسب است و ظاهری زیبا و متفاوت را در اتاق خواب ایجاد می کند. روش راه راه کردن دیوار را می توان برای بالای تختخواب استفاده نمود. نحوه انجام کار به این صورت است که ابتدا نقطه وسط دیوار مورد نظر را پیدا کرده و بعد از آن ۵/۷ سانتی متر از هر طرف حرکت کرده تا یک نوار ۱۵ سانتی متری ایجاد شود و به همین ترتیب تمام دیوار را به نوارهای ۱۵ سانتی متری تقسیم کرده و با استفاده از شاقول خطوط را تا پایین دیوار خط چین کنید. در این مرحله باید باکمک چسب نواری یک سمت خطوطی که علاوت گذاشته شده را پوشانده به گونه ای که چسب داخل نوارها چسبیده شود و در نهایت به شکل یکی در میان قسمت ها را رنگ نمود.
نکته مهم در انجام پتینه کاری با روش های مختلف این است که باید بین رنگ های استفاده شده هماهنگی وجود داشته باشد. از این رو توصیه می کنیم در زمان اجرای پتینه به رنگ هایی که به کار برده می شود دقت داشته باشید.
 
فهرست
error: اخطار: مطابق با قانون کپی رایت شما مجاز به کپی برداری از این محتوا نیستید