دکوراسیون اتاق خواب نوزاد :

همان طور که می دانید یکی از دغدغه های والدین خوابیدن به موقع و البته راحت کودکان خود می باشد و به همین خاطر تلاش می کنند تا محیطی را فراهم کنند که کودک بتواند آرام و به دور از نورهای مزاحم و سر و صدا بخوابد. برای داشتن چنین فضایی در اتاق خواب کودک باید اولویت هایی را در نظر داشت که از طریق آنها بتوان محیطی راحت برای خواب کودک فراهم نمود.

در صورتی که دوست دارید که کودک شما به آسانی به خواب برود، بهتر است مواردی را رعایت کنید تا او بتواند یک خواب آرام را تجربه کند.

جدا سازی محل خواب کودک :

توصیه ما این است که  فرزند خود را در همان روزهای اول تولد، زمانی که در خواب به سر می برد در اتاق تنها قرار دهید. شاید فکر کنید که انجام این کار چقدر دشوار خواهد بود و شما از لحاظ عاطفی و غریزی نمی توانید این کار را انجام دهید، اما فراموش نکنید که به این وسیله می توانید کودک خود را با فضای اتاق سازگار کرده تا او بتواند راحت تر با اتاق خود ارتباط برقرار کند و شما در آینده خواهید دید که او در سال های بعدی زندگی خود راحت تر قبول می کند که باید در اتاقش بخوابد و این مسله هرگز نه برای شما و نه برای کودکتان یک تغییر غیرمنتظره و ترسناک نخواهد بود.

یادتان نرود که تنها خوابیدن کودک در اتاقش شاید سخت باشد، اما لازم است . حتی اگر کودکتان شبها در اتاق شما می خوابد، بهتر است با استفاده از یک پارتیشن فضای خواب او را جدا کنید. انجام این کار برای این است که اگر کودک شما در نیمه شب بیدار شد و شما را در کنارش دید، کاملا خیالش راحت می شود و دوباره به خواب می رود و این مسله باعث می شود تا او به حضور شما عادت کرده و تنها خوابیدن برای مشکل باشد.

خالی نگه داشتن فضای خواب کودک :

پیشنهاد می کنیم چیدمان اتاق کودک خود را به گونه ای انجام دهید که همه چیز برای خواب راحت او فراهم باشد. بهتر است بدانید که دور تخت نوزاد شما باید خالی از هر نوع اسباب بازی باشد. یادتان نرود که وجود اسباب بازی های متعددی که در اطراف و بالای تخت او قرار می دهید باعث می شود تا حواس او پرت شده و ذهن او به سمت اسباب بازی جلب شود و این امر باعث می شود تا خواب نوزاد شما مختل شود.

همان طور که می دانید نوزادان قادر نیستند تا درک شفاهی از جانب شما داشته باشند و شما مسئول هستید تا با استفاده از نشانه هایی به آنها چیزی را بگویید، به همین خاطر با خلوت کردن فضای اطراف تخت، او را متوجه این مسله می کنید که اینجا جای بازی نبوده و او باید بخوابد. بهتر است برای بازی کودک خود فضایی مجزا را مشخص کنید و  با در نظر گرفتن فضای ذخیره سازی کافی وسایل و اسباب بازی های او را در آن قسمت قرار دهید.

میزان نور اتاق نوزاد :

بهتر است بدانید که در اتاق خواب نوزاد خود نباید از چراغ خواب استفاده کنید. زیرا فرزند شما حداقل تا ۱۸ ماهگی از تاریکی نمی ترسد و وجود چراغ خواب باعث می شود تا او زمانی که بزرگ شد از تاریکی ترس داشته باشد. توصیه ما این است که در زمان شب که نوزاد شما خواب است، اتاق او را تاریک نگه دارید. با ذکر یک مثال توضیح می دهیم که مقدار تاریکی مناسب اتاق کودک شما چقدر باید باشد. فرض کنید از یک تا پنج سطوح نور در اتاق باشد و عدد پنج حالت سیاه و تاریکی مطلق باشد. در این صورت باید  اتاق کودک در هنگام شب، زمانی که خواب است حالت عدد چهار را داشته باشد.

توصیه ما این است که هر وسیله ای که دارای درخشندگی است و باعث انعکاس نور در اتاق می شود را از اتاق کودک خود خارج کنید. وسایلی مانند سی دی ها یا صفحه مانیتور باید پوشانده شود، زیرا این وسایل ممکن است باعث بیدار شدن کودک شود.

وجود دیمر در اتاق کودک بسیار مهم و ضروری خواهد بود. به این خاطر که اگر در زمان شب بخواهید به کودک خود شیر دهید، بتوانید نور اتاق را کم کم و به صورت ملایم زیاد کنید. زیرا روشن کردن یکباره نور اتاق اصلا”خوشایند نیست.

در صورتی که در اتاق کودک پنجره ای وجود دارد، بهتر است از یک شید وینیلی تیره رنگ پشت پرده ای حریر و زیبا استفاده کنید تا از این طریق بتوانید در ساعات روز راه ورود نور مستقیم خورشید را به داخل مسدود کنید.

رنگ مناسب اتاق نوزاد :

برای فضای خواب کودک خود از رنگ هایی که دارای تناژ ملایم هستند، استفاده کنید و از انتخاب رنگ های تند مانند قرمز یا سیاه و سفید پرهیز نمایید. زیرا این رنگ ها برای تحریک پذیری کودک در زمانی که بیدار است، مناسب بوده ولی برای زمان خواب باید از رنگ های ملایم و آرامش بخش مانند صورتی و آبی پاستلی که بسیار به آرامش کودک شما کمک می کند، استفاده کنید.

دمای ایده ال :

بهتر است بدانید که بهترین حالتی که کودک شما می تواند خواب راحتی را تجربه کند، زمانی است که دمای اتاق او مساعد و تا مقداری خنک باشد. این یک باور غلط است که اتاق کودک باید تا مقدار زیادی گرم باشد و معمولا مادران تا حد زیادی این شرایط اشتباه را برای فرزند خود ایجاد می کنند و این مسله باعث ناآرامی و پریشانی خواب نوزاد شما خواهد شد.

دمای ایده ال برای خوابیدن فرزند شما بین ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتی گراد می باشد که بهتر است برای اینکه کودک شما خواب راحتی داشته باشد، این شراط را در اتاق او فراهم کنید.

محل قرار دادن تختخواب :

نکته ای که برای قرار دادن تخت نوزاد خود باید به آن توجه داشته باشید این است که، تخت فرزند خود را در کنار وسایل گرمایشی و سرمایشی قرار ندهید. زیرا رسیدن دمای سرد یا گرم آن هم به صورت یکباره، باعث می شود تا خواب کودک شما مختل شود.

از قرار دادن تخت کودک خود در کنار پنجره خودداری کنید تا سر و صدای کمتری به گوش فرزند شما برسد.

محل قرار دادن تخت باید به گونه ای باشد که در اتاق توسط کودک دیده شود. انجام این کار بر طبق قواعد فنگ شوی می باشد و بهتر است به آن توجه داشته باشید. زیرا این کار باعث می شود تا کودک شما احساس آرامش و امینت داشته باشد. به همین خاطر تخت خواب کودک خود روبروی در قرار ندهید تا آرامش کودک شما از بین نرود.

شنیدن موسیقی ملایم :

نکته مهمی که بهتر است بدانید این است که آنچه کودک می شنود یا نمی شنود، مانند هر چیزی که او می بیند یا نمی بیند، قابل اهمیت است. از این رو پیشنهاد می کنیم برای از بین بردن سر و صدا های خارجی، یک موسیقی ملایم مانند صدای موج دریا را در اتاق او پخش نمایید، تا از این طریق بتوانید صداهای ناهنجار مانند صدای بوق ماشین که از بیرون شنیده می شود را محو کنید.

تغییر انرژی اتاق کودک :

از آنجایی که می دانید، یک شب بی خوابی مصادف با یک شب بی خوابی دیگر خواهد بود. به همین خاطر پیشنهاد می کنیم برای اینکه از بروز این اتفاق جلوگیری کنید، انرژی حاکم بر اتاق را تغییر دهید. برای مثال بهتر است برای تازه کردن انرژی اتاق، در طول روز چند ساعتی در پنجره را باز کنید تا از این طریق هوای اتاق عوض شده و هوای تازه وارد اتاق شود.

استفاده از اسپری هایی که برای تازه کردن هوا مناسب هستند، گزینه دیگری است که می توانید برای این منظور خواهند بود. حتی می توانید از محلول عصاره اسطوخودوس و آب استفاده کنید تا بتوانید خوابی راحت را برای کودک خود به ارمغان بیاورید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
error: اخطار: مطابق با قانون کپی رایت شما مجاز به کپی برداری از این محتوا نیستید