انتخاب تخت خواب مناسب

بدون دیدگاه

انتخاب تختخواب مناسب

یکی از اصلی ترین مبلمانی که در فضای اتاق خواب استفاده می شود تخت خواب است و به همین خاطر طراحان مدل ها و طرح های مختلف با سبک های متنوعی را ارائه می دهند تا بتوانند تمام سلیقه ها را پشتیبانی کرده و پاسخگوی آنها باشند.

از این رو برای انتخاب تخت خواب باید قواعد و قوانینی را رعایت نمود زیرا بدون در نظر گرفتن برخی از قواعد ممکن است با دردسرهای بزرگی رو به رو شوید .

ابعاد تخت خواب

برای انتخاب تختخوابی مناسب باید اندازه های تخت با ابعاد اتاق تناسب داشته باشد. از این رو باید ابعاد اتاق را اندازه گرفته و با توجه به آن تخت خواب مناسبی را انتخاب نمود.

توجه داشته باشید که تخت خواب انتخابی نباید به قدری بزرگ باشد که راه رفت و آمد در فضای اتاق را سخت کند. ارتفاع تختخواب باید متناسب با بزرگی اتاق بوده و هرگز نباید تخت خوابی با ارتفاع بلند را در یک اتاق کوچک قرار داد.

به صورت استاندارد ارتفاع سطح زمین تا روی تشک باید بین ۴۵ تا ۹۰ سانتی متر باشد و در بهترین حالت ارتفاع کف تا روی تشک باید ۴۵ سانتی متر در نظر گرفته شود.

البته این ارتفاع از نظر فنگ شویی بسیار اهمیت داشته زیرا تخت هایی که از زمین فاصله زیادی دارند باعث می شوند تا حس عدم ثبات و معلق بودن در ذهن تداعی شده و از این رو مانع بزرگی به جهت دریافت انرژی های زمین خواهند بود.

 محل قرار گرفتن تختخواب

در صورتی که تخت خواب مناسب برای اتاق خواب را انتخاب کردید باید فضایی را برای قرار گرفتن آن انتخاب کنید که از هر لحاظ مناسب باشد. توجه داشته باشید که تخت خواب به صورت معمول باید از هر طرف در حدود ۶۰ سانتی متر با دیوار فاصله داشته باشد تا بتوان به راحتی از روی آن برخاسته و آن را مرتب نمود.

فاصله تخت خواب

فاصله تخت تا درب اتاق نباید کمتر از یک متر باشد و مهم تراینکه در اتاق های کوچک هم نباید تخت خواب را از یک طرف به دیوار چسباند زیرا در این حالت بالا و پایین رفتن از تخت خواب برای کسی که در سمت دیوار می خوابد با سختی همراه است.

در صورتی که فاصله تخت از دیوار به درستی رعایت شود می توان به راحتی آن را مرتب نمود. فراموش نکنید که فاصله دار قرار دادن تخت در دو طرف به معنای زاویه دار کردن و قرار دادن آن در مرکز اتاق نخواهد بود.

برای اینکه احساس رها گذاشتن تخت خواب در اتاق ایجاد نشود بهتر است سر تخت خواب را به یکی از دیوار های اتاق بچسبانید.  توصیه می کنیم سر تخت را در مقابل پنجره قرار ندهید زیرا در هنگام برزو حوادث طبیعی مانند زلزله ایمنی لازم در این حالت وجود ندارد.

توجه به قواعد فنک شویی

با توجه به قواعد فنگ شویی نباید تخت خواب را در مقابل درب اتاق قرار داده و چون به دنبال زیبایی هستید هرگز نباید تختخواب از ورودی دیده شود و در صورتی که شومینه یا منظره زیبایی در فضا وجود دارد می توان با توجه به قواعد فنگ شویی آن را به گونه ای قرار دهید که بتوانید خواب راحت تری را تجربه کنید.

با تابلوی زیبایی که بر روی دیوار مقابل تخت خواب نصب می شود زیبایی اتاق را افزایش داده تا در زمان بیدار شدن با دیدن یک منظره و تابلوی زیبا از خواب بیدار شد.

تاج تختخواب

تاج تخت خواب به خاطر ظاهر دکوراتیوی که دارد بخش مهمی از دکوراسیون فضایی که تخت خواب در آن قرار دارد را تحت تاثیر قرار می دهد. تاج تخت انواع مختلفی دارد اما پر طرفدار ترین تاج تخت مدل هایی هستند که از پارچه تهیه شده اند و دلیل آن هم این است که به راحتی می توان آن را با دیوار، پرده، روکش مبلمان و روتختی هماهنگ نمود.

البته امروزه تایل های چرمی و پارچه ای بسیار مورد توجه دکوراتورها قرار گرفته و ازآنها برای بالای تخت خواب استفاده می کنند.

استفاده از دیوارپوش و تایل چرمی

تایل های چرمی و پارچه ای به دلیل تنوع در ابعاد و اندازه، رنگ، طرح و به خاطر اینکه فضای یک دست و منحصر به فردی ایجاد می کنند چشم هر بیننده ای را جذب خواهند کرد.

تاج تخت باید ظاهری تمیز و مرتب داشته باشد و به دلیل نرمی پارچه امکان تکیه دادن و مطالعه کردن را به راحتی فراهم می کند. پیشنهاد می کنیم برای بالای تخت تاجی که به تخت خواب متصل نبوده را انتخاب کنید زیرا علاوه بر کاربردی بودن بسیار اقتصادی هم خواهد بود.

انتخاب ملحفه های تختخواب

از آنجایی که ملحفه ها ارتباط نزدیکی با پوست بدن دارند بنابراین باید در انتخاب جنس پارچه ملحفه بسیار دقت نمود. بهتر است از محلفه هایی که پارچه آنها از الیاف طبیعی تهیه شده اند استفاده نمود زیرا این نوع پارچه ها حساسیتی را ایجاد نمی کنند.

البته رنگ این نوع پارچه ها به مرور زمان کم رنگ می شود و شاید به سختی اتو شوند اما عمر مفید آنها از سایر پارچه ها بیشتر خواهد بود.

ملحفه لینن

توصیه می کنیم از ملحفه لینن برای تخت خواب خود استفاده کنید. با وجود اینکه این نوع پارچه ضخامت زیادی دارد اما برای فصول گرم سال بسیار مناسب و کاربردی بوده و به مرور زمان نرم تر شده و لطافت آن بیشتر می شود.

اما در صورتی که ملحفه ای متناسب با فصول را ترجیح می دهید می توانید برای فصل های سرد از پارچه های ساتن که به صورت ضخیم و براق هستند استفاده کنید و برای روزهای گرم سال ملحفه ای با پارچه های چیت را برای تخت خواب خود انتخاب کنید.

روتختی مناسب

تخت خواب از اصلی ترین وسایلی است که در اتاق خواب وجود دارد و به همین خاطر باید از روتختی مناسبی برای تزئین این بخش از اتاق استفاده نمود. البته به صورت معمول افراد با انداختن یک پتوی گلدار که گاها” هیچ تناسبی با فضای اتاق ندارد کار خود را آسان می کنند.

شستشو

اما توصیه ما این است که هرگز پتویی که دائما” در حال استفاده و شستشو است را به عنوان روتختی برای تختخواب خود انتخاب نکنید زیرا با انجام این کار نه تنها به زیبایی فضا و تختخواب کمکی نکرده اید بلکه جلوه زشتی را در فضا ایجاد می کند.

از این رو پیشنهاد می کنیم برای جلوه بخشیدن به فضای اتاق خواب یک سرویس کامل از روبالشتی، ملحفه کش دار و همچنین کاور لحاف که از پارچه ای مناسب تهیه شده باشند را با توجه به دکوراسیون اتاق خواب انتخاب کنید تا حس پاکی، تمیزی، دلبازی و همچنین طراوت در فضا ایجاد شود.

نوشتهٔ بعدی
جایگاه درب در صنعت ساختمان
نوشتهٔ پیشین
پوشش مناسب جهت پنجره ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
error: اخطار: مطابق با قانون کپی رایت شما مجاز به کپی برداری از این محتوا نیستید