انواع سقف های کاذب

انواع سقف های کاذب در سنعت ساختمان

همان طور که می دانید در سال های گذشته به معماری داخلی توجهی نمی شد و معماران در زمان ساخت خانه تنها به اصلی ترین نیازهای یک ساختمان توجه می کردند و طراحی داخلی برای هیچ یک از بخش های خانه صورت نمی گرفت. اما امروزه معماران در زمان ساخت خانه به ریز ترین ویژگی خانه توجه کرده و سعی در بزرگ نمایی آن دارند و به صورت معمول برای بخش های مختلف نقطه کانونی مشخصی در نظر می گیرند و یکی از بخش هایی که امروزه افراد بیشتر به آن توجه می کنند، پوشش سقف کاذب است.
در واقع سقف کاذب قسمتی از معماری داخلی است که برای پوشش سقف اصلی به کار می رود. شاید باور نکنید اما به طور قطع مشخص نیست که چه کسی برای اولین بار از سقف کاذب استفاده کرده است و حتی تا چه اندازه از مزایای انجام این کار آگاه بوده است، اما نکته مهم این است که امروزه استفاده از سقف های کاذب جای خود را در صنعت ساختمان سازی پیدا کرده است. شاید یکی از دلایل بهره گیری از سقف های کاذب این است که دغدغه ی پوشش و مخفی نگه داشتن عوامل زیر سقف را از بین می‌برد.
جالب این است که سقف های کاذب انواع مختلفی دارند و هر کدام برای فضاهای مختلف قابل استفاده هستند.

سقف کاذب آکوستیک

به صورت معمول برای مکان هایی مانند استدیو ها، سینما ها، سالن های کنفرانس و همچنین خانه هایی که مشکل انتقال صدا دارند، از سقف های کاذب آکوستیک استفاده می شود. بدون شک می دانید که آکوستیک نوعی ایزولاسیون صوتی بوده که با استفاده از مصالح مختلفی مانند پارچه چین دار، پلاک های گچی، پلاک های چوبی یا ورقه های مقوایی فشرده سفید رنگ و سوراخ دار تهیه می شود و  مانع از انعکاس صوت می شود.
سقف کاذب گریلیوم
سقف هایی با استفاده از ورق های آلومینیوم و آهن یا ورق های آلیاژی تولید شده باشند، را سقف های کاذب گریلیوم می گویند که معروف به سقف های دکوراتیو می باشند. حتی به آنها سقف های باز هم گفته می شود و دلیل آن هم این است که بعد از نصب سقف چیزی که در نهایت دیده می شود، خانه های مربع و مستطیل شکلی هستند که به صورت پیوسته در کنار یکدیگر قرار دارند.
نکته مهم این نوع از سقف ها این است که  توسط سیم، زنجیر یا مفتول از سقف اصلی آویزان شده و هیچ پوششی در داخل یا پشت آنها وجود نداشته و این مسله باعث می شود تا پشت سقف و تاسیساتی که به کار رفته است، به خوبی دیده شود. این نوع سقف های کاذب رابه صورت منفرد یا ترکیب با سقف های دیگر اجرا می کنند که هر کدام زیبایی خاص خود را دارند.
سقف کاذب آلومینیومی
سقف های کاذب آلومینیومی همان طور که از اسم آن مشخص است، از جنس آلومینیوم هستند و به صورت معمول پشت آنها را با پشم شیشه پر می کنند. نکته مهم در مورد این سقف ها این است که وسایل اتصال آنها از جنس فولاد گالوانیزه ی باشد .
سقف کاذب چوبی
برای نصب و اجرای این نوع سقف های کاذب ابتدا باید دور سقف را با چهار تراش چوبی مناسب کلاف کشی و تراز کرد و بعد کار اجرای لمبه کوبی را انجام داد. نکته مهم این است که لمبه های چوبی از جنس چوب نراد روسی یا مشابه آن هستند. بهتر است بدانید که شبکه اصلی سقف های کاذب چوبی از فولاد یا چهار تراش بوده و شبکه فرعی آنها از چوب است.

قطعات پیش ساخته گچی

سقف های کاذبی که با قطعات پیش ساخته گچی تهیه می شوند، معمولا” از جنس آلومینیم هستند که قطعات گچی در داخل آنها قرار می گیرند و این امکان وجود دارد که قطعات گچی را روی شبکه چوبی پیچ کرد.
علاوه بر سبکی و نصب سریع و راحتی که این نوع سقف ها دارند، در برابر آتش سوزی و ضربه هم مقاوم بوده و امکان تعویض قطعات آنها وجود دارد. حتی می توان گفت که با محیط زیست کاملا سازگاری داشته و باعث ایجاد تهویه مناسب در هوا می شوند.  البته نباید فراموش کرد که با این نوع سقف های کاذب می توان طرح های متنوعی را ایجاد نمود. مزیت دیگر این مدل از سقف ها این است که امکان رنگ کاری روی آنها وجود داشته و رنگ آنها هم ثابت می ماند و مهم ترین خصوصیت سقف های پیش ساخته مقاومت آنها در برار عبور صدا می باشد.

سقف کاذب با رابیتس و گچ

پر کاربرد ترین نوع از سقف های کاذب سقف های رابیتس و اندود هستند. در واقع رابیتس یک ورق فولادی مشبکی است که با استفاده از مفتول یا سیم آرماتور بندی به شبکه فرعی وصل شده است.
یک مزیت مهمی که رابیتس دارد این است که بیشتر ملات به آن می چسبند و هرگز ترک بر نمی دارند و در دو نوع مسطح و برجسته ساخته و تهیه می شود. نوع مسطح آن در دهانه های کوچک به کار می رود و از نوع برجسته آن در دهانه های بزرگتر استفاده می کنند. یکی دیگر از کاربرد های رابیتس، اندود کاری روی کانال کولر و تاسیسات است.

 سقف کاذب ترکیبی
سقف کاذب ترکیبی به اجرای چند نوع سقف کاذب در کنار هم و در یک قالب گفته می شود که یک طرح هندسی منظم یا نامنظم را همراه با شکست و اختلاف سطح ایجاد می کند. برای خلق این نوع سقف ها ابتدا باید طرحی متناسب با سازه های سقف کاذب ایجاد کنید. سقف های کاذب ترکیبی نیاز به یک زیر سازی دارند و این امکان وجود دارد که یا با آهن کشی یا بدون آن، زیر سازی مناسبی را ایجاد نمود. پیشنهاد می کنیم از سقف های کاذب ترکیبی برای سالن های بزرگ و وسیع استفاده کنید تا جلوه زیباتری پیدا کنند و با استفاده از نورپردازی های مختلف زیبایی سقف را بیشتر کنید.  
سقف های کاذب از هر نوعی که باشند، توانایی های یکسانی دارند که شامل موارد زیر است :

۱-ایجاد یک فضای آکوستیک
۲-پنهان شدن تاسیسات در زیر سقف اصلی
۳-ممانعت از به هدر رفتن دما و رطوبت
۴-ایجاد نورپردازی های مناسب با توجه به شرایط مختلف
۵- به وجود آوردن حجم دکوراتیو
فهرست
error: اخطار: مطابق با قانون کپی رایت شما مجاز به کپی برداری از این محتوا نیستید