انواع نمای ساختمان

انواع نمای ساختمان و معایب و مزایای هر کدام

ساختمان هایی که امروزه ساخته می شوند دارای نماهای مختلفی هستند و مهندسان و طراحان ساختمان از مصالح و متریال متنوعی به جهت نماسازی استفاده می کنند اما هر کدام از نماهای قابل استفاده دارای معایب و مزایایی می باشند که در زمان نما سازی باید به آنها توجه نمود. 
مشخصات های فنی نمای ساختمان
عایق بودن در مقابل سرما و گرما یکی از مشخصه های نمای ساختمان می باشد و باید برای نماسازی از مصالحی استفاده نمود که ضریب انتقال حرارت و ظرفیت گرمایی ویژه ای داشته باشند تا در نهایت بتوانند عملکرد حرارتی متفاوتی را ایجاد کنند.یک سیستم نمای اصولی به نمایی گفته می شود که علاوه بر زیبایی امکان بهره وری انرژی را هم دارا باشد و چون داشتن نمایی که عملکرد حرارتی بهتری دارد به صورت مستقیم در مصرف انرژی تاثیرگذار است از این رو باید در نمای ساختمان از مصالحی استفاده می شود که ضریب انتقال حرارتی کمتری را داشته باشد.مشخصه دیگر نمای ساختمان عایق بودن آن در مقابل صوت است و باید نمای ساختمان به گونه ای باشد که به عنوان یک عایق صوتی ایده آل و مناسب عمل کند. این ویژگی برای نمای ساختمان هایی که در شهر های بزرگ و صنعتی قرار دارد از اهمیت بیشتری برخودار است.ویژگی هایی چون مقاومت در برابر زلزله، ضربه، یخ زدگی، آتش سوزی، ریزش و همچنین سبک بودن و انعطاف پذیری در اجرا از مشخصات نمای خوب می باشد و حتی باید قابلیت اجرا برای ساختمان های مرتفع را هم داشته باشد.

نماهای شیشه ای

در معماری مدرن از نماهای تماما” شیشه استفاده می شود که به عنوان یک پوشش برای ساختمان ها در نظر گرفته و دارای ویژگی های مهمی می باشند. نمای شیشه ای ساختمان ها ظرافت و سبکی خاصی را ایجاد می کنند که از دید ناظران شهری به خوبی احساس می شود و می توان با روشن و خاموش کردن چراغ ها در طول شبانه روز نمایش زندگی را از بیرون دید.
معایب نمای شیشه ای
نماهای تمام شیشه دارای ضخامت بسیار کمی بوده و مقاومت حرارتی پایینی دارند و حتی باعث ایجاد مشکلاتی برای ساکین می شود که شامل موارد زیر می باشد.
افزایش دمای داخلی ساختمان
در ساختمان هایی که دارای نمای شیشه ای هستند و سایبان خارجی مناسبی ندارند در فصول گرم و معتدل سال که نور خورشید به فضای داخلی ساختمان بیشتر می تابد و باعث می شود تا دمای هوا بیش از حد شده و برای افراد ساکن در ساختمان مشکلاتی را فراهم می کند.
نداشتن آسایش حرارتی در فصول سرد
به دلیل مقاومت حرارتی بسیار کم شیشه در فصول سرد سال به دمای محیط خارج نزدیک می شود و این مسله برای افرادی که در ساختمان مستقر هستند مشکل ساز می شود زیرا از طریق تششع با نما تبادل حرارتی صورت گرفته و برای افراد احساس عدم آسایش حرارتی در ساختمان ایجاد می شود.
مصرف زیاد انرژی و ایجاد آلودگی هوا
تبادل حرارت در ساختمان هایی با نمای شیشه از طریق جابجایی بین هوای گرم داخل اتاق و سطح سرد شیشه انجام می شود و این مسله در نهایت منجر به کاهش دمای داخلی می شود و برای اینکه دما در فضای داخلی به حد آسایش برسد نیاز به مصرف زیاد انرژی خواهد بود.
با اینکه شیشه های دو جداره موجود در بازار مقاومت هدایت حرارتی بهتری در مقایسه با شیشه های تک جداره دارند و همچنین شیشه هایی که جاذب حرارت بوده و از ورود تابش خورشید به فضای داخلی جلوگیری می کنند اما با این حال نماهای شیشه ای نسبت به سایر مصالحی که برای نمای ساختمان استفاده می شوند ضریب هدایتی زیاد تری داشته و در نهایت اتلاف حرارتی در این نوع نما ها بیشتر خواهد بود و این مسله باعث می شود تا از سیستم های گرمایشی و سرمایشی بهره بیشتری گرفته و در نهایت مصرف انرژی افزایش می یابد و آلودگی هوا بیشتر می گردد.

نمای های کامپوزیتی

یکی از مواد منحصر به فرد که در یک کلاس ویژه ای قرار دارد کامپوزیت است که از ترکیب دو یا چند ماده دیگر تشکیل شده و دارای استحکام و دوام زیادی می باشد.ورق کامپوزیت قابل استفاده در نما متشکل از دو لایه آلومینیوم و یک هسته از جنس پلاستیک و یا یک ماده معدنی پرکننده که در بین این دو لایه قرار دارد می باشد.

مزایای کامپوزیت

کامپویت ها دارای خواص ویژه ای هستند که در هیچ ماده دیگری وجود ندارد و خواص هر ماده دیگری که در تشکیل کامپوزیت ها نقش دارد باعث می شود تا کارایی یکدیگر را بهبود بخشیده و همین مسله از مهم ترین مزیت های کامپوزیت می باشد. با اینکه سبک بودن، راحت بودن مونتاژ، قابلیت تعمیر و نگهداری از مزایای کامپوزیت ها بوده اما با این وجود انعطاف پذیری پایینی در زمان اجرا دارند که این مشکل از معایب استفاده از کامپوزیت می باشد.

نمای بایرامیکس

بایرامیکس به یک سیستم پوشاننده تزئینی گفته می شود که از آن به جهت نماهای داخلی و خارجی ساختمان استفاده می شود. از این محصول می توان برای انواع دیوار های رنگ شده، سیمانی، چوبی، پلاستیکی، فلزی و همچنین شیشه ای استفاده نمود.بایرامیکس به صورت ملات بوده و از دانه های گرانیتی و مرمر سرامیزه با تنوع رنگی بسیار زیاد و دانه های متعدد، رزین های طبیعی و مصنوعی و بسیاری از افزودنی های دیگر تهیه می گردد و بعد از اجرا و خشک شدن بر روی نما حالت سنگ تزئینی به خود می گیرد. فراموش نکنید که از نمای بایرامیکسی برای سطوح چرب، ناهموار و مرطوب قابل استفاده نبوده و نباید در شرایط آب و هوایی طوفانی و گرد و غبار اقدام به اجرای آنها نمود.
مزایای نمای بایرامیکسی
تنوع رنگ، کاربرد راحت، انعطاف پذیری بالا، قابلیت تعمیر و نگهداری آسان و همچنین قابلیت شستشو با آب از مزایای استفاده از نمای های بایرامیکسی می باشد و جالب این است که ملات بایرامیکسی این قابلیت را دارند که ناهمواری های حاصل از گچ کاری را بپوشانند.با تمام مزایایی که نمای بایرامیکسی دارد اما مورد استقبال مهندسان و طراحان ساختمان قرار نگرفته و دلیل آن هم این است که با فرهنگ و سلیقه های ایرانی همخوانی نداشته و جلوه زیبای خود را در مدت کوتاهی از دست می دهد.
عوامل تاثیرگذار در نماسازی  
نما ساختمان از مهم ترین اجزایی است که در زمان ساخت باید به آن توجه کرده و دارای عملکرد های مختلفی می باشند که در اجرای نما بسیار موثر خواهد بود.
حفاظت از نما
حفاظت به عنوان اولین و ابتدایی ترین وظیفه ای است که نما بر عهده دارد و انسان ها برای اینکه بتوانند خود را در مقابل شرایط جوی و اقلیمی مختلف حفظ نمایند فضایی را به عنوان خانه ایجاد کردند تا با کمک آن از نفوذ باد، باران، گرما، سرما و بسیاری از عوامل دیگر در امان باشند. البته با وجود اینکه ساختمان های ساخت انسان می توانند مانع از نفوذ عوامل مختلف شوند اما یک ساختمان نیاز به نور و همچنین تهویه دارد که با وجود خانه های دست ساز انسان بهره گیری از آنها امکان پذیر نخواهد بود و هرچه نیاز به این مواهب بیشتر شد ایجاد یک روزنه بر روی دیوارهای ساختمان هم افزایش یافت و بعد از آن نیاز به یک پوسته دیگر به نام نما افزایش یافت.
رابط بودن نما
توجه داشته باشید که نمای ساختمان را باید به گونه ای طراحی نمود که علاوه بر محافظت از محیط داخلی بین فضای بیرونی و محیط داخل ساختمان هم ارتباطی برقرار کنند. برای مثال امکان تابش نور به داخل ساختمان وجود داشته باشد و یا ساختمان به گونه ای باشد که بتوان از چشم انداز بیرون استفاده نمود.
نما به عنوان یک معرف
از آنجایی که لباس هر فرد معرف و نمایان گر شخصیت آن فرد می باشد خانه هم مانند یک لباس دوم باید معرف شخصیت و مقام اجتماعی مالک باشد. در معماری غرب برای نما حالتی را در نظر می گیرند که بیانگر نمایش ساختمان باشد و این مسله باعث می شود تا هر فردی که در پشت این نما ساکن است را نشان دهد. نمای ساختمان معرف شخصیت خانوادگی افراد ساکن در خانه بوده و طبقه اجتماعی آنها را بازگو می کند و می تواند موقعیت مکانی و همچنین نوع کاربردی ساختمان را نشان دهد.
نمای هر ساختمان عنصری از مجموعه شهری
در فضای شهری که افراد مختلف در آن زندگی می کنند تنها یک ساختمان وجود ندارد بلکه هر ساختمان به عنوان یک جزء از یک فضای شهری محسوب می شود و به همین خاطر زشتی آن بر کل فضای شهری تاثیرگذار خواهد بود و همچنین زیبایی ساختمان با استفاده از هماهنگی آن با سایر عناصر امکان پذیر خواهد بود. یک ساختمان نمی تواند به عنوان یک موجود منزوی و خود بسنده باشد بلکه باید با حفظ شخصیت و اعتبار خود به صورت یک عنصر در یک جامعه با سایر ساختمان های شهری وحدت داشته باشد.
زیبایی نما
نمای ساختمان در واقع ظاهر و منظره خارجی آن است و نمی توان به عنوان یک پوشش مخفی و دور از دید آن را معرفی نمود. به همین خاطر زیبایی آن بسیار اهمیت داشته و باید مسله زیبایی نم ارا به عنوان یک جزء جدایی ناپذیر از نما معرفی نمود. فراموش نکنید که زیبایی و چگونگی نما می تواند هنر و کیفیت معمار و همچنین طراح ساختمان را نشان دهد.
شرایط محیطی و نمای ساختمان
نمای هر ساختمان با توجه به شرایط محیطی، آب و هوا، باد، باران، طوفان، زلزله، میزان آلاینده های موجود در هوا و سایر عوامل دیگر متفاوت خواهد بود. برای مثال مصالحی که در نماهای شهری استفاده می شود در مقایسه با مصالح به کار رفته در ساختمان هایی که در شهر های کوچک و بدون آلاینده استفاده می شود تفاوت دارد. حتی در مناطق سردسیر باید از مصالحی که در برابر یخ زدگی مقاومت بالایی داشته و عایق سرما و گرمای خوبی دارند استفاده شود و این مصالح برای مناطق گرمسیری مناسب نبوده و باید برای نمای ساختمان های این مناطق از مصالحی کاربردی تری استفاده شود.

قیمت نماسازی

در انتخاب نما باید به مسله قیمت تمام شده آن هم دقت نمود. زیرا هر چه قیمت نماسازی بیشتر شود قدرت خرید افراد کاهش یافته و این مسله باعث می شود تا دایره مصرف کنندگانی که می توانند از این نما استفاده کنند محدود تر شود.
سرعت اجرای نما
از آنجایی که طولانی بودن پروسه اجرای نما باعث می شود تا بهره برداری از پروژه ساختمانی به تعویق افتاده و در نهایت هزینه های پروژه افزایش و ارزش پول با افت مواجه شود به همین خاطر توصیه می شود در زمان کار سرعت اجرا را بالا برده تا سود دهی ساختمان افزایش یابد.
فهرست
error: اخطار: مطابق با قانون کپی رایت شما مجاز به کپی برداری از این محتوا نیستید