تاثیر ترکیب رنگ در طراحی دکوراسیون

بدون دیدگاه

ترکیب رنگ در دکوراسیون منزل چه تاثیراتی  به همراه دارد؟

رنگ ها دنیای وسیعی دارند و یک زبان جهانی به حساب می آیند زیرا تمام حس های دنیا را با رنگ ها میتوانید بیان کنید و باعث تحریک احساسات آدمی میشوند.از آنجایی که هر رنگ معنا و مفهوم خاصی را بیان میکند و بسته به اینکه در کجا و چه مکانی استفاده میشوند، این معنا تغییر میکند . رنگها میتوانند حالات انسان را تغییر دهند و خلاقیت را ایجاد کنند .

یکی از مهم ترین مکان هایی که برای انتقال مفاهیم رنگ ها کاربرد دارد منزل هر فرد می باشد . نوع دکوراسیون و رنگ های مورد استفاده در فضای هر خانه ای بیانگر افکار و روحیات افراد خانه می باشد .با دیدن رنگ های به کار رفته در یک خانه میتوان به روحیات ساکنین پی برد مگر اینکه با دقت و نکته بینی این کار انجام نشده باشد .

رنگهای سرد، رنگهای گرم

رنگ ها به دو دسته کلی تقسیم میشوند . یک دسته سرد و یک دسته گرم . دسته اول آرامش بخش بوده و دسته دوم هیجان انگیز . در هر کدام از این دو دسته تعدادی رنگ با  زیر مجموعه هایشان قرار دارند. رنگ هایی نظیر سبز، آبی جز دسته اول و رنگهایی نظیر صورتی ، قرمز، نارنجی جز گروه دوم به حساب می آیند .

تکرنگ یا چندرنگ؟

در دکوراسیون منزل میتوان از ایده ها و روش های متفاوتی برای ترکیب کردن رنگ ها بهره برد. برای مثال به صورت تک رنگ از یک رنگ استفاده کرد و یا می توان از رنگ های متضاد در چیدمان بهره برد  یا با انتخاب یک رنگ، رنگ های هم خانواده و همگون آن را به کار برد، همچنین می توانید از ترکیب رنگ های مکمل که مفاهیم خاصی را تداعی می کنند استفاده کنید.رنگ های مکمل آنهایی هستند که در مقابل یکدیگر قرار دارند و بیشترین برجستگی و سرزندگی را به محیط انتقال میدهند.

چه رنگی برای چه اتاقی مناسب است ؟

برای اتاق نشیمن مناسب ترین رنگ ها شامل قرمز، نارنجی، زرد در کنار رنگ هایی چون قهوه ای و بژ میباشد. زیرا این رنگ همگی گرم بوده و میتواند فضای صمیمی تری برای اعضای خانواده به وجود آورد و افراد را به هیجان آورده تا ساعات بیشتری را در کنار هم بگذرانند . متداول ترین رنگ برای آشپزخانه سفید و آبی  و یا ترکیبی از هر دو می باشد . گرچه میتوان از رنگ قرمز و زرد هم استفاده کرد ولی از آنجایی که میدانید رنگ قرمز هیجان آور بوده و باعث تحریک اشتهای افراد میشود پس اگر دارای رژیم غذایی هستید از رنگ قرمز استفاده نکنید .
یکی از مهم ترین فضا های درون خانه اتاق خواب و استراحت محسوب میشود . زیرا بعد از یک روز پراز استرس و  مشغله نیاز به آرامش بیشتر از هر چیزی احساس میشود .بنابراین بهتر است برای اتاق خواب خود به دنبال رنگ های آرامش بخش باشید. استفاده از سبز روشن یا آبی روشن بهترین انتخاب خواهد بود .استفاده از رنگ های سرد باعث ایجاد اتاق خوابی دنج میشود و به راحتی و استراحت شما کمک بسیار شایانی میکند.

برای دکوراسیون حمام بهتر است از رنگ سفید به همراه رنگ های گرم استفاده شود ولی در برخی موارد افراد ترجیح میدهند از رنگ سفید در کنار رنگ سبز استفاده کنند.برای این دسته از افراد که به دنبال حس آرامش در حمام هستند، استفاده از سفید به همراه رنگ فیروزه ای هم رنگ مناسبی خواهد بود .

مقام رنگ در دکوراسیون

اگر فضای خانه شما کوچک است میتوانید با استفاده درست از رنگ های سرد و گرم به بزرگ شدن منزل خود کمک کنید .
برای مثال وسایل با رنگ های گرم را جلوترازوسایلی با رنگ های سرد بچینید، برای بزرگ نمایی فضا از رنگ سفید استفاده کنید و حتی نورهای منزل را افزایش دهید.البته استفاده از رنگ سفید و نور زیاد در پاره مواقع باعث ایجاد فضایی سرد میشود ضمن اینکه رنگ سفید مراقب های خاص خود رادارا است و باید همیشه تمیز باشد تا جلوه درست خود را نشان دهد. تا جایی که امکان دارد از رنگ هایی با تنالیته خاکستری پرهیز کنید زیرا این رنگ برای افراد افسرده و منزوی میباشد . بسیاری از افراد نمیدانند که این رنگ ها چه تاثیراتی به روی ذهن و فکر افراد میگذارد و صرفا چون از این رنگ برای انتخاب لباس خود استفاده میکنند و زیبا جلوه میکند برای رنگ اتاق هم مناسب میدانند که این تصور اشتباه است .

اثررنگ دکوراسیون در روحیه افراد

استفاده از رنگ صورتی باعث ایجاد آسودگی خاطر افراد خانواده میشود . میتوان با وسایل کوچک صورتی رنگ این احساس را به خانه خود منتقل کنید . شاید فکر کنید که این رنگ کودکانه به نظر میرسد ولی بهتر است بدانید که استفاده از این رنگ میتواند انرژی درونی شما را متعادل سازد . پیشنهاد بعدی  این است که اگر احساس افسردگی میکنید رنگ زرد را به خانه خود اضافه کنید . رنگ آبی هم که سرشار از آرامش بوده و میتواند روح شما را خنک کند . بهترین رنگی که بیشترین آرامش را انتقال میدهد استفاده از رنگ سبز است و باعث ایجاد تمرکز میشود و از استرس و نگرانی جلوگیری میکند . برای استفاده از رنگ سبز در چیدمان منزل می توانید از گیاهان هم استفاده کنید که علاوه بر آرامش، طراوت و نشاط را هم در فضای خانه حس کنید. رنگ بنفش هم کمک بسیاری در کاهش استرس میکند و احساس هوشمندی و قوت را به محیط میدهد.

 

نوشتهٔ بعدی
ایده های نو در تزئینات منزل
نوشتهٔ پیشین
معیار انتخاب رنگ جهت دکوراسیون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
error: اخطار: مطابق با قانون کپی رایت شما مجاز به کپی برداری از این محتوا نیستید