درب های اتوماتیک و ریموت کنترل

درب های ریموت کنترل ساختمان

درب های ریموت کنترلی یا اتوماتیک بیشتر برای ورودی پارکینگ ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند و دارای مدل های مختلفی مانند درب های اتوماتیک بالارونده یا کرکره ای، درب های لولایی یا بازویی و درب اتوماتیک خطی یا ریلی می باشند. 

مزایای درب اتوماتیک ساختمان

درب های اتوماتیک یک سیستم خلاص کن ساده و ایمنی دارند که باعث می شود تا عملکرد آنها بدون صدا انجام شود. این نوع درب ها مجهز به استوپر الکترونیک بوده  که باعث می شود تا بدون مانع متوقف شود و باز و بسته شدن درب بدون محدودیت تعداد تکرار انجام شود. مزیت دیگر درب های اتوماتیک برای پارکینگ ساختمان این است که می توان قفل برقی روی آنها نصب نمود تا امینت بیشتری را فراهم نماید.

انواع درب های اتوماتیک

درب های ریموت کنترلی ساختمان انواع مختلفی دارند که هر کدام مزیت و ویژگی های خاصی داشته و نصب هر کدام از آنها با محدودیت هایی رو برو می باشد که شامل موارد زیر هستند.

درب  اتوماتیک کرکره ای

در ساخت این نوع درب ها به جای جک از موتور مخصوص کره کره برقی بهره گرفته شده و اجزای تشکیل دهنده این درب ها تعدادی تیغه کرکره می باشد که به هم متصل شده و به صورت کر کره ای جمع می شوند.

درب های اتوماتیک بازویی  یا لولایی

بهتر است بدانید که بیشترین درب های کنترلی پارکینگ از نوع لولایی بوده و دلیل آن هم هزینه مناسبی است که این نوع درب ها دارند و به عنوان اولین گزینه برای درب های ورودی انتخاب می شوند. در واقع درب های لولایی همان درب های ساده معمولی هستند که بدون تغییر نوع درب و با همان چهارچوب و تنها با نصب جک های درب در محل مناسب، به صورت اتوماتیک در آمده است.

درب اتوماتیک ریلی یا خطی

این نوع درب ها برای مکان هایی مناسب است که فضای محدودی در اختیار داشته باشند و امکان استفاده از درب های لولایی وجود نداشته باشد.

توجه داشته باشید که سیستم های اتوماتیک برای درب های ریلی تنها به یک صورت کاربرد داشته و به جای جک پارکینگی از موتور الکترو مکانیکی استفاده شده و به صورت معمول موتور گیربکس را در بالا یا پایین انتهای درب پارکینگ نصب کرده و در راستای چرخ دنده های آن، ریل را روی درب سوار می کنند و  با به حرکت درآمدن چرخ دنده، ریل حرکت کرده و در نهایت باعث جلو و عقب رفتن درب خواهد شد.

ساختار درب اتوماتیک خطی یا ریلی

در اصل درب های ریلی یک لنگه درب است که به صورت معمول بیش از ۵/۲ متر می باشد و  به شکل کشویی به سمت چپ یا راست می رود و باعث می شود تا فضای ورودی به صورت کامل باز شود.
https://best-wall.ir

کاربرد درب های خطی

از درب های اتوماتیک خطی برای مکان هایی استفاده می شود که به کل فضای ورودی درب نیاز باشد، مانند درب پارکینگ ساختمان. در اصل از درب های خطی زمانی استفاده می شود که اندازه درب خیلی زیاد باشد و استفاده از مدل های مشابه درب های اتوماتیک به صرفه نباشد. در صورتی که پارکینگ مسقف و بازی داشته باشید، بهتر است از درب های اتوماتیک ریلی استفاده کنید، زیرا جلو و عقب رفتن این نوع درب های بسیار کم صدا می باشد.

این نوع درب های از یک سمت باز شده و اگرچه از آنها برای مکان های صنعتی استفاده می کنند، اما برای درب پارکینگ منازل هم قابل نصب می باشند.

معایت درب اتوماتیک خطی

این نوع درب های با همه مزیت هایی که دارند، محدودیت هایی مانند کندی سرعت باز و بسته شدن درب و همچنین داشتن فضایی به اندازه خود درب در سمت راست یا چپ درب باعث می شود تا به علت محدود بودن محیط، نتوان از این درب ها در هر ورودی استفاده نمود.

درب های اتوماتیک زیر سقفی

این نوع درب ها به گونه ای هستند که با استفاده از فنر های بالانس و ریل های خاص، درب در زیر سقف جمع شده و فضای بسیار کمی از پارکینگ را اشغال کند، به همین خاطر به درب های سکشنال، درب های اتوماتیک زیر سقفی هم گفته می شود. توجه داشته باشید که با استفاده از فنر های بالانس بسیار قوی که در این سیستم وجود دارد، می توان فشار اضافی را کم کرده و وزن پنل ها را متعادل نمود.

کاربرد درب های کنترلی زیر سقفی یا سکشنال

از درب های زیر سقفی برای درب پارکینگ ساختمان های هوشمند استفاده می شود و برای فضاهایی که از نظر ارتفاع و همچنین فضای پارکینگ دارای محدودیت باشند و جا برای باز شدن درب وجود نداشته باشد، مناسب است. دلیل آن هم این است که این نوع درب ها به سمت سقف باز شده و در زیر سقف قرار می گیرند و همانند کرکره برقی جمع نمی شوند. نکته مهم این است که این درب ها در فضای ۲۵ سنتی متری از ارتفاع قابل نصب هستند.

مزیت های درب های سکشنال

این نوع درب ها نه تنها زیبایی چشمگیری دارند، بلکه می توان آنها را با نمای ساختمان انطباق داد و بیشتر برای ساختمان های پر تردد از آنها استفاده می شود. .تنوع رنگ و طرح  پنل های سکشنال بسیار زیاد بوده و کاملا بی صدا عمل می کنند و از آنجایی که بین اجزا و قطعات اصطکاک بسیار کمی ایجاد می شود، عمر درب های کنترلی زیر سقفی را بیشتر می کند. حتی استفاده از یراق آلات، لوله های فولادی و همچنین ضد خش بودن پنل های سکشنال به طول عمر این نوع درب ها کمک می کند.

مزیت قابل توجه این نوع درب های این است که در زمان قطع برق می توان آنها را خلاص کرده و به صورت ساده باز و بسته نمود.

از آنجایی که درب های زیر سقفی بدون درز و شیار می باشند، کاملا ضد سرقت و غیر قابل نفوذ بوده و به دلیل سرعت بالایی که نسبت به درب های کرکره ای دارند، امروزه بیشتر از سایر درب ها مورد توجه قرار گرفته اند.

مهم ترین قابلیت درب های سکشنال این است که امکان ایجاد پنجره در داخل پنل ها وجود داشته و در صورت تمایل می توانید در درب های زیر سقفی پنجره ایجاد نمود.  

مششخصات پنل های درب های سکشنال

پنل های تشکیل دهنده درب های سکشنال از فولاد گالوانیزه با ضخامت ۴/۰ میلیمتر تهیه شده و ضخامت این پنل های ۴۵ میلی متر می باشد که در بخش های داخلی در بالا و پایین به درستی به هم اتصال پیدا کرده اند.

انواع درب کنترلی سکشنال

بهتر است بدانید که درب های زیر سقفی با توجه به موقعیت وکاربردی که دارند، به انواع مختلفی تقسیم می شوند که شامل درب های سکشنال مسکونی، صنعتی، آتش نشانی و … می باشند.

 درب سکشنال مسکونی

درب های سکشنال مسکونی را به دو روش ۹۰ درجه یا زاویه دار قابل نصب هستند که در روش زاویه دار باید با توجه به پارکینگ های رمپ دار درب را نصب نمود. پنل های درب های سکشنال دارای مدل های مختلفی مانند کتیبه دار، ۳ شیار، قاب دار و … می باشند.

توجه داشته باشید که موتور هایی که در درب های سکشنال مسکونی وجود دارد، به صورت کشنده بوده و می توان پنجره و درب نفر رو را در روی پنل های سکشنال ایجاد نمود.

 

درب سکشنال صنعتی

 

از این نوع درب ها برای ورودی کارخانه ها و سوله ها استفاده می شود و دارای ابعاد بسیار بزرگی هستند که می توان به صورت نامحدود در آن تردد نمود.این نوع درب ها با توجه به شرایط و فضای موجود به سه روش قابل نصب می باشند. روش اول و دوم مانند درب های سکشنال مسکونی بوده اما روش سوم به صورت گیوتینی می باشد که در این روش درب به صورت عمود باز می شود.

 

مشخصات درب های سکشنال صنعتی

 

موتور درب های صنعتی به دلیل ابعاد بزرگ و تردد بالای این نوع درب ها به صورت ساید گیربکسی نصب شده و سایر قابلیت های درب های زیر سقفی مسکونی را دارا هستند.

 

درب زیر سقفی آتش نشانی

 

این نوع درب های همانند درب های صنعتی بوده و تنها تفاوت آنها این است که با سرعت باز می شوند و برای بالا بردن سرعت باز شدن درب از موتور های گیربکسی ساید سرعتی استفاده می کنند.  

 

تفاوت درب های اتوماتیک زیر سقفی با درب های رول آپ یا کرکره ای

۱-درب های سکشنال زیبایی منحصر به فردی داشته و می توان آنها را با نمای ساختمان منتبق نمود.

۲-درب های زیر سقفی استهلاک بسیار پایینی در مقایسه با درب های کرکره ای داشته و این مسله باعث می شود تا این نوع درب ها بی صدا باشند.

۳- ثبات رنگ درب های زیر سقفی نسبت به درب های کرکره ای بسیار زیاد می باشد.

۴-به دلیل اینکه درب های زیر سقفی دارای فنر و قفل موتور هستند، از امینیت بالایی برخوردار می باشند. توجه داشته باشید که فنر و قفل موتور باعث می شود تا در زمان بسته بودن درب، مانع از بالارفتن مکانیکی درب یا دیلم شود.

۵- از لحاظ ارتفاع می توان گفت که درب های زیر سقفی نیاز به فضای بسیار کمی نسبت به درب های رول آپ دارند. در اصل درب های سکشنال ۲۰تا ۲۵ سانتی متر و درب های رول آپ ۳۰ تا۴۰ سانتی متر نیاز دارند.

۶- در زمان قطع برق می توان درب های زیر سقفی را به صورت دستی در آورد، اما درب های کرکره ای تنها با کمک هندل خلاص شده و باز و بسته کردن این نوع درب های نیازمند زمان و صرف انرژی می باشد.

۷-در انتهای پنل های سکشنال درب های زیر سقفی لاستیک های درزگیر سیلیکونی وجود داشته که باعث می شود تا درزها پوشانده شود و از آنجایی که پنل های سکشنال از مواد پلی اورتان تشکیل شده است، کاملا آکوستیک بوده و این مسله نه تنها این نوع درب ها را به صورت کامل عایق بندی می کند، بلکه مانع خوبی در مقابل برودت هوا و صوت می باشد.

۸-همان طور که گفته شد، قابلیت ایجاد پنجره و درب نفر رو در درب های زیر سقف وجود داشته که این امکان در درب های اتوماتیک رول آپ وجود ندارد.

منابع :

www.isommer.com

www.imenrahro.com

 

فهرست
error: اخطار: مطابق با قانون کپی رایت شما مجاز به کپی برداری از این محتوا نیستید