دستگاه های تصفیه آب خانگی

از آنجایی که امروزه در بعضی از مناطق مسکونی آب آشامیدنی از کیفیت مطلوبی برخوردار نیست باید برای سالم کردن آب شرب قابل استفاده از روش های تصفیه آب استفاده نمود. روش های مختلفی مانند جوشان و تقطیر آب باعث تصفیه آن می شود اما راهکار دیگری که با استفاده از آن می توان به آب تصفیه شده دسترسی داشت دستگاه تصفیه آب خانگی می باشد.
مکان های قابل استفاده از دستگاه تصفیه آب
استفاده از دستگاه تصفیه آب خانگی به تازگی در کشور ما رواج یافته و معمولا در محل مصرف آب شرب نصب می شود. محل نصب این دستگاه در آشپزخانه منازل مسکونی با مصارف آشامیدن، پخت و پز، یخچال ها و سایر کاربرد های خانگی می باشد.  وجود این دستگاه در مکان های اداری در داخل آبدارخانه و در فضاهای عمومی در آبخوری ها و ورودی آبسرد کن ها و … نصب می شود و با استفاده از یک شیر مجزا مورد استفاده قرار می گیرد.
مراحل تصفیه آب با استفاده از دستگاه
با استفاده از دستگاه تصفیه آب می توان پروسه کامل تصفیه آب را انجام داد. البته تصفیه آب از طریق دستگاه طی ۶ مرحله انجام می شود که سه مرحله از آن پیش تصیفه آب است.
فیلتر پی.پی(p.p) در مرحله اول دستگاه قرار گرفته و با کمک آن ذرات معلق، ماسه، شن و زنگ لوله ها از بین می رود.
فیلتر کربن گرانول در مرحله دوم از دستگاه قرار گرفته که باعث می شود تا کلر ذرات معلق را حذف کند.
فیلتر کربن بلاک در مرحله سوم دستگاه تصفیه آب قرار دارد که باعث از بین رفتن بو و طعم نامطبوع آب می شود.
فلیتر ممبران در مرحله چهارم دستگاه می باشد که این فیلتر از مهم ترین فیلتر های دستگاه تصفیه آب به شمار می رود و با کمک آن می توان ذرات معلق را تا ۰۰۰۱/۰ میکرون از بین برد. در این مرحله تمامی میکروارگانیسم با استفاده از آنتی باکتریال ها حذف می شود.
فلیتر پست کربن در مرحله پنجم است که باعث بهبود طعم و بوی آبی که در تانک ذخیره آب است می شود و از تجمع میکرب ها و ایجاد بوی نامطبوع در آب جلوگیری می کند.
از آنجایی که در طی فرایند تصفیه آب در ۵ مرحله ممکن است مقداری از مواد مغذی آب از بین برود، لذا در مرحله ششم با قرار دادن یک فیلتر مینرال تمامی مواد مغذی حذف شده از آب دوباره به آن باز می گردد.
با وجود دستگاه تصفیه آب نه تنها آبی سالم و بدون آلودگی در اختیار شما قرار می گیرد، بلکه می توان کمبود آب آشامیدنی را جبران نمود.
نحوه انتخاب دستگاه تصفیه آب خانگی
دستگاه تصفیه آب خانگی از نظر سیستم تصفیه دارای انواع مختلفی می باشد و فرد می تواند با توجه به کیفیت آبی که در دسترس او می باشد مدل دستگاه تصفیه آب را انتخاب کند. توجه داشته باشید که این دستگاه بر اساس سیستم تصفیه، دقت، تعداد، محل نصب، نوع فیلتر ها و سایر امکاناتی که دارد به مدل های مختلفی تقسیم بندی می شوند.
ویژگی دستگاه تصفیه آب
با استفاده از این دستگاه می توان مقدار زیادی از فلزات سنگین و املاح معدنی موجود در آب را تا حد کافی کاهش داد. برای مثال مقدار فلزاتی مانند نقره، جیوه، روی، مس، نیکل، نیترات و … را با کمک این دستگاه کم داده و سلامت آب را تامین می گردد.
با استفاده از این دستگاه می توان مواد مضر موجود در آب مانند ذرات معلق، نمک ها و مواد شیمیایی آلی را تا ۹۵ درصد از بین برد و آب با کیفیت و سالمی را تولید نمود.
دستگاه تصفیه آب با استفاده از روش فیلتراسیون قادر به تولید ۱۰۰ تا ۳۰۰ لیتر آب در شبانه روز می باشد.
روش های ایمن تصفیه آب خانگی
به صورت کلی دستگاه هایی که در بازار موجود است با سه روش مختلف یا به صورت ترکیب چند روش کار می کنند. البته فراموش نکنید که سه روشی که معرفی می شود از سالم ترین و بی خطرترین روش هایی هستند که برای تصفیه آب مورد استفاده قرار می گیرند. دلیل امینی این روش ها این است که آب را بدون هیچ گونه عوارضی تصفیه کرده و هیچ ماده اضافی و شیمیایی به آن افزوده نمی شود.
روش فیلتراسیون تصفیه آب
این روش در اصل یک فرایند مکانیکی یا فیزیکی می باشد که در آن مواد معلق جامد از حالت مایع یا گاز جدا خواهد شد. عملیات جدا سازی در روش فیلتراسیون نه تنها به دلیل اختلاف در اندازه ذرات جامد و مایع یا گازاست، بلکه به خاطر بهره گیری از یک نیروی خارجی برای عبور دادن مواد از یک غشاء نیمه تراوا می باشد.
روش اسمز معکوس
دستگاه تصفیه آب خانگی با انواع متعددی در بازار موجود است که از بین آنها بهترین و کاربردی ترین دستگاه با روش اسمز معکوس عمل می کند. این مدل دستگاه ها دارای پمپ بوده و یک مخزن با شیرهای برقی دارد و باید در زمان خرید دقت داشته باشید که یک دستگاه تصفیه آب خانگی شش مرحله ای را به جای دستگاه اسمزمعکوس خریداری نکنید.
مزایا استفاده از روش اسمزمعکوس
عملیات تصفیه آب در روش اسمز معکوس با کمترین مصرف انرژی و بدون اینکه ماده افزودنی به آب اضافه شود صورت می گیرد. با استفاده از این روش می توان مقدار زیادی از مواد شیمیایی، سمی و بسیاری از ناخالصی ها را از آب جدا نمود و بیشتر باکتری ها، ویروس ها و انگل های موجود در آب با کمک این روش از بین می رود. غشاء نیمه تراوا نه تنها ذرات بزرگتر از ۰۰۰۱/۰ میکرون را از خود عبور نمی دهد، بلکه مانع از عبور ذرات کوچکی با قطر ۰۲/۰ میکرون می شود و این مسله باعث می شود تا کیفیت آب تصفیه شده افزایش یابد.
قسمت های تشکیل دهنده دستگاه تصفیه آب اسمزمعکوس
این نوع دستگاه چه از مدل خانگی و چه از مدل صنعتی به صورت کلی از سه قسمت غشاء نیمه تراوا یا همان ممبران، پمپ و خروجی پساب تشکیل شده است و از پمپ به دلیل اینکه فشار لازم آب ورودی به سیستم تامین شود استفاده می شود و  ممبران در واقع از چند لایه غشاء تراوا تشکیل و در حول یک لوله مرکزی پیچیده شده است و هرچه ممبران قابل استفاده در دستگاه تصفیه آب از کیفیت بالاتری برخوردار باشد، مطلوب بودن آب بیشتر شده تا حدی که می تواند ۹۹ درصد از آلاینده های موجود درآب را با وجود یک ممبران با کیفیت افزایش داد.
نحوه عملکرد دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس
در ابتدا آب تصفیه نشده از فیلتر های اولیه عبور داده می شود و بعد از تصفیه اولیه با فشار پمپ وارد محفظه ای که شامل ممبران RO است می شود و در این حالت ناخالصی های موجود در آب که قادر به عبور از غشاء نیستند در آن طرف باقی مانده و آب تقریبا” خالص در این قسمت وجود خواهد داشت که این آب وارد لوله مرکزی و بعد از آن به سمت خروجی تصفیه آب هدایت می شود. در طرف دیگر  آب تلیظ شده از ناخالصی ها با استفاده از لایه های غشاء به سمت مجرای فاضلاب می روند.
روش اشعه ماورای بنفش
تصفیه آب با روش اشعه UV باعث می شود تا میکروارگانیسم ها به صورت کامل از بین بروند. در این روش فوتون های پر انرژی فرابنش با کمک DNA میکروارگانیسم ها جذب می شود. نکته قابل توجه این است که  در زمان ترکیب  DNA با فوتون ها بافت میکروارگانیسم ها متلاشی می شود و عملیات تصفیه صورت می گیرد.
مزایا تصفیه آب با روش اشعه UV
در این روش بدون اینکه در طعم و بوی آب تغییری ایجاد شودو حتی خواص فیزیکی و شیمیایی آن از بین برود تمامی میکرو ارگانیسم های مقاوم در برابر کلر از بین می رود. نکته مهم این است که در روش اشعه ماورای بنفش امکان از بین رفتن مواد شیمیایی که برای بدن زیان آور هستند وجود ندارد و به همین خاطر باید از این روش در کنار روش فیلتراسیون و اسمزمعکوس به عنوان یک روش مکمل استفاده نمود.
فهرست
error: اخطار: مطابق با قانون کپی رایت شما مجاز به کپی برداری از این محتوا نیستید