دوربین مدار بسته و امنیتی

نکاتی درباره دوربین مدار بسته (CCTV)

دوربین مدار بسته در واقع یک جعبه جادویی است که در یک جای ثابت قرار گرفته و با کمک آن می توان تصایر یک یا چند محل را ملاحظه نمود. دوربین مدار بسته یا closet circuit television که به اختصار CCTV نام دارد، به جهت سیستم های مانیتورینگ امنیت، حفاظت و نظارت در یک محل نصب می شوند.

کاربرد دوربین مدار بسته

دوربین مدار بسته دارای کاربرد های فراوانی است که مهم ترین و عمده ترین آن در سیستم های حفاظتی است.اما فراموش نکنید که کاربرد دوربین مدار فراتر از این بوده و می توان از آن در کنترل ترافیک، ارتباطات ویدیویی و تصویر برداری های نامحسوس استفاده کرده و در زمینه نظامی، صنعتی، فضایی و پلیسی هم قابل استفاده هستند.

رزولوشن و وضوح تصویری دوربین های مداربسته

رزولوشن دوربین های آنالوگ ۷۲۰*۵۷۶ می باشد که در نوع آنالوگ از رزولوشن بالایی برخوردار هستند. اما رزولوشن دوربین های مدار بسته به صورت معمول ۷ و ۸ مگاپیکسل بوده که از آنها به عنوان دوربین های شبکه استفاده می شود و کیفیت تصویر در این دوربین ها خیلی بیشتر از دوربین های آنالوگ می باشد. با این وجود امروزه دوربین های مداربسته ای وارد بازار شده اند که دارای رزولوشن ۶۱ و ۷۵ مگاپیکسل هستند و با کمک این دوربین ها می توان تمام جزئیات تصویر را به صورت کامل مشاهده کرده و معمولا از آنها در فضاهای خیلی بزرگ استفاده می شود.

انواع دوربین های مداربسته

دوربین های مداربسته هم دارای انوع مختلفی هستند که به لحاظ نوع سیگنال، شکل ظاهری، قاب و پوششی که دارند و نوع کاربردشان تقسیم بندی می شوند.
دوربین های مدار بسته با لحاظ نوع سیگنال شامل دوربین های آنالوگ، دوربین های IP تحت شبکه و دوربین های دو منظوره می باشند. اما اگر دوربین های مداربسته را از نظر کاربرد و شکل ظاهری مورد بررسی قرار دهیم، شامل دوربین های دام، صنعتی، مینیاتوری، دوربین های مادون قرمز یا IR و همچنین دوربین های اسپید دام یا چرخشی هستند.
دوربین های مداربسته از لحاظ قاب به دسته هایی مانند دوربین های ضد آب، دوربین های مخفی و حتی دوربین های قاب فانتزی تقسیم می شوند.

مشخصات و کاربرد دوربین های مداربسته آنالوگ 

کاربرد دوربین های آنالوگ دریافت و ارسال صدا و تصویر از طریق امواج آنالوگ می باشد و در آنها صدا و تصویر به صورت مجزا از طریق کابل های دو رشته ای انتقال پیدا می کند. قابل توجه است که یک رشته از سیم ها به جهت ممانعت از ایجاد نویز قرار داده شده است. معمولا” کابل این نوع دوربین ها کواکسیال RG59 است، اما می توان با توجه به نیاز، برای انتقال تصویر از کابل های مختلفی استفاده نمود.
نکته مهم در رابطه با دوربین های آنالوگ کیفیت تصویر آنها می باشد که با توجه به امواج آنالوگ قابل تغییر است و چون امواج آنالوگ در معرض نویزهای الکترومغناطیسی و همچنین نویزهای مربوط به نوسانات برق هستند، همواره کیفیت تصویر این نوع دوربین ها با وجود این نویزها کم می شود. از این رو باید برای این دوربین ها از کابل ها و تجهیزات با کیفیتی استفاده نمود.
ضبط تصاویر دوربین های آنالوگ بادی با سیستم دیجیتال انجام شود، به همین خاطر باید تصاویر آنالوگ را به دیجیتال تبدیل کرده و برای انجام این کار می توان از دستگاه ضبط تصاویر دیجیتال DVR کمک گرفت تا علاوه بر اینکه تصاویر دوربین های آنالوگ را ضبط و کنترل می کند، امکان ارتباط دیجیتال با شبکه را هم فراهم  آورد.

مزیت ها و معایب دوربین های مدار بسته آنالوگ

با اینکه قیمت این نوع دوربین ها بسیار پایین تر از دوربین های دیچیتال است، اما کیفیت تصویر در آنالوگ خیلی پایین تر از دیجیتال است. دوربین های آنالوگ تنوع  گسترده ای دارند و نسبت به دوربین های دیجیتال نصب ساده تری هم خواهند داشت، اما از لحاظ نویز پذیر بودن این نوع دوربین ها قابل رقابت با دوربین های دیجیتال نیستند. ارتباط بی سیم در دوربین های مداربسته آنالوگ بدون کیفیت و نا امن است و برای سیم کشی این نوع دوربین ها باید هزینه زیادی را متحمل شد.

دوربین های IP تحت شبکه

نسل جدیدی از دوربین های مدار بسته با نام دوربین های آی پی معرفی می شوند که در آنها از امواج کاملا دیجیتال برای ارسال و تحلیل صدا و تصویر استفاده شده و برعکس دوربین های مدار بسته آنالوگ، از همان لحظه دریافت تصاویر امواج را دیجیتال کرده و با استفاده از امواج دیجیتال تصاویر را تحت یک شبکه کنترل نموده و بهم مرتبط می کند که این قابلیت باعث می شود تا این نوع دوربین ها از مزیت های زیادی برخوردار شوند.

ویژگی های دوربین های مدار بسته آی پی تحت شبکه

کیفیت صدا و تصویر این نوع دوربین ها بسیار زیاد است و به صورت کاملا” بهینه از کابل های ارتباطی استفاده می شود. در صورتی که بخواهید ارتباط بی سیم از طریق این نوع دوربین ها برقرار کنید، نه تنها کیفیت تصاویر بسیار بالاست، بلکه از امنیت فوق العاده ای هم برخوردار هستند. وجود شبکه در دوربین های آی پی این امکان را فراهم می کند که به صورت همزمان، صدا، تصویر و برق ارسال شود.
اما فراموش نکنید که این نوع دوربین ها هم معایبی دارند که شامل موارد زیر می باشد.
قیمت دوربین های آی پی تحت شبکه بالا است و با وجود گران بودن، از پهنای باند محدودی برخوردار هستند.

کاربرد دوربین های مدار بسته IP تحت شبکه

در پروژه های بزرگی که به منظور بهینه سازی سیستم کارایی انجام می شود، استفاده از دوربین ها آی پی یک امتیاز است، زیرا در این نوع دوربین ها تصاویر با کیفیت بالا و با کمترین کابل به مرکز نظارت انتقال پیدا کرده و برای ضبط تصاویر نیاز به DVR نبوده و با کمک یک دستگاه می توان ارتباط شبکه را به وجود آورد و داده های دوربین را ذخیره نمود. پیشنهاد می کنیم برای ضبط دیجیتال تصاویر از دستگاه NVR استفاده کنید.

مزایای دوربین های مدار بسته بیسیم آی پی

با کمک این دوربین ها ارتباطات کاملا مطمئن و امن خواهد بود و نباید نگران به سرقت رفتن تصاویر توسط افراد مختلف بود. زیرا امکان کد گذاری در بستر شبکه باعث می شود تا تصاویر از امنیت بالایی برخوردار باشند. نکته مهم در دوربین های آی پی بیسیم این است که کیفیت صدا و تصاویر دچار افت نمی شود، چرا که مواج نویز در این نوع دوربین ها بدون تاثیر می باشد.

دوربین های مدار بسته دو منظوره

دوربین های دو منظوره به دوربین ها آنالوگی گفته می شود که در آنها پرت خروجی شبکه قرار دارد. با اینکه کیفیت در دوربین های دو منظوره به صورت آنالوگ است، اما می توان از آنها به صورت دوربین آنالوگ یا تحت شبکه استفاده نمود. در صورتی که سیستم مدار بسته از نوع آنالوگ باشد ولی امکان اتصال یک یا چند دوربین به شکل مستقیم در یک شبکه را فراهم کند، می توان از این نوع دوربین ها استفاده نمود.

دوربین های مداربسته دام یا گنبدی

دوربین های دام به عنوان دوربین های سقفی مورد استفاده قرار می گیرد. زیرا به لحاظ فرم و شکلی که طراحی شده اند، مناسب نصب بروی سقف می باشند. دوربین های دام دارای اشکال متفاوت و فانتزی می باشند که می توانید تنوع آنها را در بازار ببینید.
دوربین های دام فاصله کانونی کوچکی دارند که معادل ۶/۳ یا ۴ میلی متر می باشد و از آنها در محیط های داخلی و اداری استفاده می شود و در صورتی که در گوشه ای از سقف اتاق نصب شوند، تمام فضای اتاق را پوشش می دهند. کیفیت تصویر در دوربین های دام به نوع لنز آن بستگی دارد و معمولا از لنز واید یک در این دوربین ها استفاده می شود.

دوربین های مدار بسته صنعتی یا بادی (body camera)

دوربین های مدار بسته ای که با نام صنعتی شناخته شده اند، در اصل دوربین هایی با نام بادی هستند که شکل ظاهری آنها به صورت مکعب مستطیل بوده و بر عکس نامی که دارند، تنها برای مصارف صنعتی مورد استفاده قرار نمی گیرند.
این نوع دوربین ها این قابلیت را دارند که بر روی آنها به صورت مجزا لنز تعبیه شود و چون این امکان برای سایر دوربین های مداربسته وجود ندارد، از آنها در مکان هایی که نیاز به زوم یا فکوس با کیفیت عالی وجود دارد، استفاده می شود.
دوربین های صنعتی دائما کار می کنند و از آنها برای کنترل فضاهای صنعتی، کارخانه ها، پارکینگ ها و همچنین محیط های باز استفاده می شود. نکته مهم زاویه دید این نوع دوربین ها است که با توجه به لنز تعبیه شده در آنها قابل تغییر است و در صورتی که بخواهند زاویه دید بیشتری در فضاهای صنعتی داشته باشند، از لنز ۲ یا واید استفاده می شود. توجه داشته باشید که هر چه لنز دوربین های مدار بسته صنعتی بالاتر باشد، فاصله دورتری را می توان با آنها مشاهده نمود و برعکس.  
دوربین های صنعتی شامل دوربین های ساده و دوربین های دید در شب هستند که اگر بخواهند از دوربین های صنعتی ساده در محیط بیرون استفاده کنند، باید دوربین را در داخل کاور های ضد آب قرار دهند و با دو شکل با قاب و بدون قاب در بازار عرضه می شوند که می توان از آنها در خارج و داخل ساختمان ها استفاده نمود.

دوربین های مدار بسته مینیاتوری (mini camera)

دوربین های مینیاتوری در اصل دوربین های کوچکی هستند که به صورت متدوال در بازار قابل عرضه می باشند و چون این مدل دوربین ها سایز کوچکی که دارند، به صورت مخفی در قسمت های مختلف قابل نصب می باشند و معمولا در مکان های که می خواهند دوربین به صورت نامحسوس باشد، کاربرد دارند.

دوربین های مادون قرمز یا IR

دوربین های مدار بسته ای که از نور مادون قرمز استفاده می کنند تا از این طریق تصویر را تشخیص دهند، دوربین های آی آر یا اینفرارد نامیده می شوند. کاربرد این نوع دوربین ها در فضاهای تاریک بوده و با کمک آنها می توان تصاویر را در تاریکی تشخیص داد. نکته مهم در رابطه با این نوع دوربین ها وجود تعدادی LED است که در دور لنز تعبیه شده و با استفاده از یک سنسورنور، در تاریکی فضا روشن می شوند.  

دوربین های خرچشی یا اسپید دام (speed dome)

به دوربین های چرخشی به صورت اختصار PTZ هم گفته می شود. این نوع دوربین ها با استفاده از کنترل کننده یا اتوماتیک در جای خود چرخش می کنند.
کاربرد این نوع دوربین ها در زمان هایی است که افراد بخواهند به صورت همزمان تصاویر دوربین مدار بسته را نظارت کنند و با کمک قابلیت چرخشی بودن این سیستم می توان دوربین را به هر سمت چرخانده و بر روی هر جا که امکان داشته باشد، زوم کرد. در دوربین هایی با نام اسپید دام موتور قرار دارد که باعث می شود این نوع دوربین ها از سایر دوربین های مدار بسته گران تر باشند.

دوربین های پیشرفته ضد آب یا واتر پروف

طراحی قاب بعضی از دوربین های مداربسته به صورتی است که از نفوذ آب به دوربین جلوگیری می کند و در صورتی که دوربین مداربسته ای چنین ویژگی داشته باشد، به آن دوربین مدار بسته ضد آب یا واتر پروف گفته می شود. در پاره از دوربین ها حتی لنز دوربین هم به صورت واتر پروف است، اما آنچه با نام دوربین مدار بسته ضد آب می شناسیم، دارای قاب ضد آب می باشد. این نوع دوربین ها به دلیل قاب ضد آبی که دارند، قابل استفاده در فضای باز می باشند، برای مثال می توان از این نوع دوربین ها در فضای پمپ بنزین ها استفاده کرد.

دوربین های مخفی

دوربین های مخفی از آن دسته از دوربین های مدار بسته ای هستند که می توانند در هر شکل و اندازه ای باشند، زیرا این نوع دوربین ها به صورت کاملا ابتکاری بوده و می توان آنها را در هر جایی نصب نمود.
دوربین های مخفی به صورت پیش ساخته در قاب های مختلفی مانند قاب ساعت دیواری، پریز برق، قاب زنگ موجود هستند و به طور کلی دوربین های مینیاتوری را هم با نام دوربین مخفی می شناسند.

دوربین های مدار بسته سوزنی

این نوع دوربین ها دارای ابعاد کوچکی هستند و کوچکترین سایز آنها ۲*۲ سانتی متر بوده و برای کنترل نامحسوس از آنها استفاده می شود. دوربین های سوزنی را با نام دوربین های پین هول هم معروف هستند و به صورت با سیم و بدون سیم در بازار قابل عرضه می باشند.

دوربین های مدار بسته پین هول با سیم

در صورتی که در محیطی امکان سیم کشی وجود داشته باشد، می توان از این دوربین ها استفاده کرد. مزیت مهم این نوع دوربین ها این است که کیفیت تصویر آنها نسبت به دوربین های بی سیم بیشتر خواهد بود.

دوربین های بی سیم (وایرلس)

دوربین های مداربسته بیسیم یک فرستنده خود دوربین و یک گیرنده دارند و ابعاد آنها بسیار کوچک بوده و قابلیت مخفی شدن داشته و با قرار دادن یک  باطری یا آداپتور می توان تصویر را با استفاده از امواج از جایی که دوربین نصب شده است به گیرنده یا رسیور انتقال داد.
برد دوربین های بی سیم از ۳۰ تا ۵۰۰ متر قابل تغییر می باشد و دارای دو نوع سی موس و سی سی دی هستند که کیفیت تصویر و قیمت در نوع سی موس پایین تر از نوع سی سی دی(CCD) است.
فهرست
error: اخطار: مطابق با قانون کپی رایت شما مجاز به کپی برداری از این محتوا نیستید