دکوراسیون اتاق مطالعه

دکوراسیون اتاق کار و مطالعه

در هر خانه ای می توان فضایی را به وجود آورد که از آن به عنوان اتاق کار استفاده شود و هر اتاق کاری باید شرایط و ضوابطی داشته باشید تا بتوان آن فضا را به عنوان اتاق کار یا اتاق مطالعه در نظر گرفت. برای مثال در کنار راحت بودن باید فضایی آرامش بخش و ساکت باشد تا بتوان بدون هیچ مزاحمتی به انجام کار یا مطالعه پرداخته و هدف نهایی از ایجاد اتاق بر آورده شود. به صورت معمول اتاق کار مجهز به تلفن، فکس و سایر دستگاه های اداری می باشد و در صورتی که قرار است از این فضا به جهت مطالعه استفاده شود این وسایل آرامش و تمرکز افراد را در زمان مطالعه بر هم زده و به همین خاطرباید دکوراسیون اتاق کار و اتاق مطالعه با یکدیگر تفاوت هایی داشته باشد. شرایطی که باید یک اتاق مطالعه داشته باشد تا بتوان در آن به خواندن و ویرایش کتاب پرداخت شامل موارد زیر می باشد.

برقراری سکوت

اتاق مطالعه و فضایی که بتوان در آن دست به قلم برد باید بسیار آرام و زیبا باشد. البته ایجاد یک سکوت طلایی در خانه های امروزی کمی مشکل به نظر می رسد اما می توان شرایط و وسایلی مانند تلفن، تلویزیون، رادیو و …که ممکن است آرامش محیط را مختل کند را از اتاق بیرون برده تا بدون حضور آنها بتوان تمرکز داشته و کمی آرامش بر قرار شود. توجه داشته باشید که کمتر کردن صدا زمانی رخ می دهد که اتاق مناسبی به عنوان اتاق مطالعه انتخاب شود. برای از بین بردن صداهای اطراف می توان اتاقی که کمترین دسترسی به فضای بیرون را دارد را انتخاب و حتی دیوار های اتاق را با پوشش های مختلف عایق صوت نمود و در صورت داشتن پنجره در اتاق بهتر است از پرده ضخیمی استفاده شود که بتواند تا حدودی جلو صدا را بگیرد.

ایجاد آسایش در محیط

در اتاق مطالعه باید از میز، صندلی و همچنین کاناپه ای راحت استفاده شود که بتوان در مواقع لزوم بر روی آن دراز کشید. اگر  در اتاق مخصوص مطالعه دست به قلم می شوید باید بدانید که ارکان های اصلی مانند نکته برداری، تحقیق کردن و همچنین سرعت دادن به جریان سیال ذهن می تواند به پیش برد هدف کمک کند. به همین خاطر گاهی لازم است از پشت میز کار بلند شده و کمی استراحت نمود. حتی برای خواندن کتاب هم گاهی نیاز است برای لذت بخش تر شدن مطالعه بر روی کاناپه لم داد.

نور در اتاق مطالعه

اتاق مطالعه برعکس اتاق نشیمن که در آن تلویزیون قرار دارد و نیازمند نور کمی است، باید کاملا روشن باشد و توصیه می کنیم از نور طبیعی برای برای این فضا استفاده کنید. به همین خاطر در صورتی که جزء افرادی هستید که صبح های زود از خواب بیدار می شوند بهتر است از اتاق غربی خانه و در صورتی که سحر خیز نیستید از اتاق شمالی خانه برای اتاق مطالعه استفاده کنید و در صورتی که شب ها بیدار می مانید با کمک نور های مصنوعی روشنایی اتاق را فراهم کنید.

عدم وجود وسایل الکترونیکی

با وجود اینکه هر اتاق نیاز به وسایلی چون تلفن، تلویزیون، رادیو و همچنین اینترنت دارد اما بهتر است در این اتاق با زندگی مدرن قطع رابطه کرده و اگر ضرورت به وجود تلفن در این اتاق است توصیه می کنیم که تلفن را در حالت سکوت قرار دهید. وجود تلویزیون هم در این اتاق لزومی نداشته ولی از آنجایی که بعضی از افراد برای نوشتن یا در حین مطالعه نیاز به اینترنت دارند یا ایمیل های خود را چک می کنند می توانند لپ تاپ یا کامپیوتر شخصی خود را در این اتاق قرار داده و بعد از اینکه جستجو به پایان رسید مودم را خاموش کنند.

وجود کتابخانه

نویسندگان از جمله افرادی هستند که به جهت الهام گرفتن در کار خود باید از کتاب های ادبی استفاده کنند. از این رو وجود یک کتابخانه کوچک و جمع و جور و در عین حال مجهز در اتاق مطالعه  افراد مختلف را به نوشتن ترغیب می کند. قفسه های مختلف این کتابخانه را می توان با کتاب های مورد علاقه و کلاسیک پر کرده و به جهت الهام گرفتن و تحقیق به آنها رجوع نمود.

تجهیز اتاق

اتاق مطالعه باید مجهز به تمامی لوازم مانند قلم، خودکار، کاغذ، کامپیوتر، لپ تاپ و … باشد تا در زمان نوشتن و تحقیق کردن بتوان به سرعت به سراغ آنها رفته و یادداشت های مربوط به کار خود را روی آنها نوشته و ذخیره نمود.

 آراستگی اتاق مطالعه

در فضای اتاق می توان از عناصر الهام بخش استفاده کرده و با کمک آنها فضای کار لطیفی را ایجاد نمود. برای مثال می توانید عکس های خانوادگی را قاب کرده و روی دیوار اتاق نصب کنید انجام این کار باعث می شود تا تحت تاثیر قاب قرار گرفته و در نوشتن داستان های خانوادگی به شما کمک می شود. شاید باور نکنید اما تصاویر و سخنان بزرگان تاریخ می تواند غذای ذهن افراد باشد و در زمان هایی که ذهن افراد خالی بوده و ایده ای برای نوشتن وجود ندارد گزینه مهمی برای الهام بخشیدن خواهد بود. در صورتی که جزء افرادی هستید که با دیدن طبیعت سر ذوق آمده و احساس بهتری دارند می توانید در اتاق مطالعه خود تصاویر قاب شده ای از مناظر طبیعی را قرار دهید.

بهره گیری از صدا

با وجود اینکه اتاق مطالعه باید به دور از صدا باشد اما می توان از صداهایی که در ذهن افراد تاثیرگذار است استفاده کرده و در زمان نوشتن یا مطالعه به موسیقی آرامش بخش مورد علاقه خود گوش دهید. البته فراموش نکنید که صدایی که در اتاق نفوذ می کند نه تنها باید اثر بخش و آرامش دهنده باشد، بلکه باید به گونه ای باشد که حواس افراد را پرت نکند. برای مثال صدای امواج دریا، صدای آواز پرندگان، صدای باد یا نسیم آرام و صداهایی از این دست بسیار مفید فایده خواهد بود. البته برای شنیدن چنین صداهایی اگر از پنجره باز اتاق امکان پذیر نیست می توان با استفاده از دستگاه های مختلف صدای الهام بخش را در اتاق پخش کنید.

عدم حضور کودکان

در اتاق مخصوص کار و مطالعه باید تا جایی که امکان پذیر است از ورود کودکان جلو گیری کرده تا فضایی بدون حضور کودکان را در اختیار داشته باشید. کارشناسان به اتاق مطالعه به چشم اتاقی نگاه می کنند که کودکان حق ورود به آن را نداشته و نباید مزاحمت ایجاد کنند تا کار و خواندن کتاب به درستی صورت بگیرد.

 

فهرست
error: اخطار: مطابق با قانون کپی رایت شما مجاز به کپی برداری از این محتوا نیستید