طراحی دکوراسیون رستوران و فست فود

بدون دیدگاه

طراحی دکوراسیون داخلی و دیوارپوش رستوران، فست فود و کافی شاپ

صرف کردن غذا در یک رستوران بزرگ و یا فست فود مروف و میل کردن قهوه در یک کافی شاپ مخصوص سرو قهوه، یک اولویت بزرگ و ویژه بحساب آید. اما چنین اماکنی معمولا روی کیفیت خود تمرکز خواهد کرد. اما دکوراسیون رستوران ، فست فود یا کافی شاپ هم نقش تاثیر گذاری بروی لذت بخش تر کردن مزه غذا یا نوشیدنی ایفا خواهد کرد. طعم غذا در چنین مکان هایی مهم ترین عامل در جذب مشتری است اما زمانی که طعم خوب توسط دیزاین و طراحی شیک (از مبلمان گرفته تا نمای دیوار وسقف) همراهی شود، لذت ماندن در چنین فضایی را چند برابر خواهد نمود. صاحبان این اصناف باید با دقت تمام بروی آرامش بخش بودن محیط، نوع تزیین و جلوه دکوراسیون کار کنند تا از ایجاد یک تجربه خوب و خاطره انگیز در ذهن مشتریان مطمئن باشند. در این مطلب با نمونه هایی شیک و زیبا از دکوراسیون داخلی رستوران، فست فود و کافی شاپ آشنا خواهید شد. البته کافی شاپ، رستوران و فست فود های بسیار زیادی در سطح شهرها وجود دارند اما تعداد اندکی هستند که چنین ویژگی هایی را در خود داشته باشند.
تمامی مشتری ها بدون استثنا یک طراحی داخلی و دیزاین شیک و جدید را تحسین می کنند و معمولا از رفتن به مکان فوق خاطره خوشی خواهند داشت. وجود دیوارپوش ها و سقف پوشهای سه بعدی و بسیار جدید بست وال گزینه مناسبی جهت این مهم به شمار می آید. در نظر داشته باشید  دکوراسیون داخلی شما هر چه به روز تر و شیک تر باشد مشتری را برای سپری کردن مدت بیشتری در آنجا ترغیب خواهد کرد.

همه چیز در باره طراحی رستوران

طراحی یک رستوران تا حد زیادی به چگونگی حس مشتری  بستگی دارد. در رستوران های  شلوغ و پر رفت آمد محیط باید به گونه ای که کاملا” جلب توجه نماید. این مساله به ویژه در مورد رستورانهای حاشیه جاده ها بسیار حایز اهمیت است و باید به گونه ای طراحی شود که اتومبیلی که با سرعت از آن محل عبور میکند تابلوی رستوران و سردرآن را مشاهده نماید. لذا تابلو رستوران یکی از عوامل مهم درطراحی خارجی آن است و یک شاخص در نمای خارجی به شمار می رود زیرا موجب جلب توجه مشتری می شود و در ذهن آنها به عنوان نشانه آن رستوران باقی خواهد ماند. امروزه طراحان با بهره گیری از رنگ، فرم خاص و نورپردازی، تابلوهایی بسیار تاثیرگذار ، واضح و در عین حال بسیار جذابی خلق می کنند. طراحی تابلو نیز باید منعکس کننده نوع رستوران باشد و به مردم نشانه هایی بدهد تا بدانند در داخل رستوران با چه چیزی روبرو می شوند. صرف نظر از ظاهر تابلو خوانا بودن حروف روی آن نیز بسیار حائز اهمیت است. تابلو ضمن اینکه از اجزای تکمیل کننده طراحی ساختمان است در عین حال آیتمی مستقل است که باید با طراحی و معماری آن مکان هماهنگ باشد. بنابراین وجود تابلویی که خواندنش آسان باشد جلب توجه نیز می نماید.

مشخص بودن سردر رستوران را می توان با تغییر رنگ از ساختمان های اطراف طراحی کرد و نمی بایست تابلو را با خط های غیر خوانا آن به راحتی خواندن آنها امکان پذیر نیست نوشت یا رنگ نوشته ها را نزدیک به رنگهای زمینه انتخاب کرد. طراحی برای سر در ساختمان رستوران موجب تمایز آن از سایر رستوران های رقیب است و تصویری به یادماندنی در ذهن میهمانان ایجاد می نماید البته باید به نامی که برای رستوران انتخاب می شود نیز توجه کرد و نام مناسبی را انتخاب نمود.

اغلب مشتریان ممکن است از دوستان خود راجع به یک رستوران چیزی بشنود یا تبلیغ آنرا بخواند و یا طراحی های بیاد ماندی آنجا را به خاطر بسپارند، لذا تمامی این موارد موجب می شود که مشتری در رابطه با صرف غذا در آنجا برای اولین بار تصمیم بگیرد. در نظر داشته باشید با صرف اولین غذا دررستوران بیشتر اشخاص در مورد بازگشت مجدد به آنجا تصمیم می گیرند.

ظاهر رستوران به شیوه های گوناگونی بر می تواند روی مشتری تاثیر گذارد. بدین معنا که طراحی رستوران کنار دریا با رستوران داخل شهر یا بین جاده یکسان نیست. لذا مشتری مطابق با مکان رستوران انتظار طراحی خاصی را نیز در آنجا دارد.

اولین نگاه مشتری به ظاهر رستوران می باشد: سر درب و ظاهر ساختمان و سپس دکوراسیون آنجا، مدل میز و صندلی، نور پردازی ، رنگ دیوارها و دکوراسیون، کف سالن ، طراحی دیوارها و سقف … این عوامل نشان دهنده لوکس و مجلل بودن رستوران یا ارزان قیمت بودن خواهد بود. لذا شاخصی جهت  تصمیم گیری به رفتن یا نرفتن رستوران خواهد بود و همین نکته است که به مشتری القا می کند که قیمت این رستوران چقدر است و آیا میتواند از این رستوران استفاده کند یا خیر؟ مشتری معمولاً برای انتخاب رستوران دلخواه به شیوه جستجو برای خرید کالا عمل می کند. دراولین قدم اگر ظاهرآن خوب باشد به داخل رفته و بقیه امکانات را هم می بیند.

طراحی باید بتوناند همچون عاملی نیرومند تصمیم  گیری به بازگشت مجدد مشتری به رستوران را تقویت کند. اگر طراحی ظاهری و تجهیزات محل مناسب نباشد مردم همیشه و با شک و تردید غذا انتخاب می کنند و شک دارند که آیا غذا سالم است یا خیر؟ مثلا” مثل رستورانهای کنار جاده که محیط غیر بهداشتی دارند انتظار سرو غذا با ظروف لب پریده و غیر بهداشتی با قاشق و چنگال کثیف می رود. امروزه بسیاری از رستوران ها تابلو و محلهای ورودی خود را زیباسازی می کنند تا بتوانند با جلب نظر مشتریان آنان را به ورود به رستوران تشویق کنند. بخش خارجی رستوران چنانچه فوق مدرن و بسیار لوکس باشد این نظر تداعی خواهد شد کهفضای بسیار مجلل و باشکوهی در داخل رستوران حاکم باشد.

رستورانهایی که طراحی، نور پردازی و فضای مناسبی داشته باشند محیطی گرم و صمیمی و شاد را برای مشتری ایجاد می کنند.

اگر مکان رستوران که نقش تعیین کننده در سبک معماری رستوران دارد درست طراحی شده باشد و از دیزاین  یکنواخت و تقلیدی استفاده نشده باشد،مشتریان بیشتذ جذب محیط رستوران می شود.
پس یکی از عوامل موفقیت در طراحی “منحصر به فرد” بودن آن طراحی است. در رستورانهای زنجیره ای طراحی و لوگو یک دست و خاص می باشد که بدین ترتیب به سرعت با مشتری ارتباط برقرارمی کند و به سرعت از طرف مشتری شناسایی می شود. همچنین چشم انداز ساختمان باید به گونه ای طراحی شود که به راحتی قابل تقلید برای دیگران نباشد درحقیقت دور نمای ساختمان به تاثیر اولیه رستوران بر افراد کمک می کند. دورنما نیز همانند سردرب و تابلو نشانگر فضای درون رستوران است.
به همین ترتیب, مشاهده دورنمایی که درآن گیاهان بدون آرایش خاصی قرار گرفته و انواع مختلف گلها و درختان درآن یافت می شود مسلماً محیط غیر رسمی داخل رستوران را به مشتری القا می کند. رستورانی که در محلی با  مناظر زیبا  و جذاب قرار گرفته باشد و در آن سایر عوامل طراحی نیز منطبق و هماهنگ با محیط طبیعی آن منطقه انتخاب شده باشد موفق تر خواهد بود.
پس از تاثی ظاهری ساختمان نوبت به نمای ورودی رستوران می باشد. راهروی کوچک بین در و قسمت پذیرش موجب می شود که مشتری قبل از ورود به محیط با هیجانتر جلو ورودی توقف کوتاهی داشته باشد. شیوه های جداسازی محیط خارج ازداخل رستوران نیز باید با نوع و مکان رستوران هماهنگ باشد.
شرایط آب و هوایی نیز ایجاب می کند که قسمت ورودی رستوران دارای یک بخش جدا کننده باشد. در رستورانهایی که ازدرب شیشه ای استفاده می کنند مشتریان می توانند محیط داخل رستوران و حتی غذا های روی میزها را مشاهده کنند که این امر خود نوعی دعوت است به داخل. همچنین درب ورودی علاوه براینکه نشانگر نوع رستوران است باید به راحتی نیز قابل استفاده باشد و ضمنا باید توجه داشت تا بوی غذا دراین مکان به مشام نرسد .

بطور کلی ، هتل داران و صاحبان رستوران ها که مبالغ گزافی به نیت ارائه خدمات و به امید برداشت سود مناسب و جلب مشتری بیشتر سرمایه گذاری کرده اند ، قطعا موارد مشروحه این مقاله را در نظر خواهند داشت تا زحمات آنها به نتیجه رضایت بخشی منتهی گردد .

طراحی انواع رستوران ها

رستوران های معمولی، که خود به سه دسته تقسیم بندی میشوند:
  1. رستوران های سنتی: با ۱.۵ تا ۲  متر مربع برای هر نفر با میزهای ۲ نفره و چند نفره با پیشخدمت .
۲) رستوران های با میز سلف سرویس : با ۱.۵ متر مربع برای هر نفر با فضای سلف .
۳) رستوران های VIP : دارای ۲ متر مربع فضا برای هر نفر و الزامات خاص  ویژه. یک بخش در رستوران های ویژه به نام گریل روم وجود دارد. این مکان سالن مخصوصی است که در مقابل مشتری، غذا طبخ می شود ، در این سالن تمام وسایل رستوران و آشپزخانه وجود دارد و افرادی که مایل باشند، می توانند در این سالن غذا صرف کنند.
۴) فود کورت :  به سالنی بزرگی گفته میشود که به چند غرفه مختلف تقسیم شده و در هر غرفه غذای خاص ارائه می شود و تمام غذاهای که دراین مکان فروخته می شود ارزان قیمت و با زمان آماده شدن سریع می باشد و محل نشتن برای تمام غرفه ها یک سالن مشترک است و هر غرفه برای دریافت پول خود صندوق جداگانه ای دارد و سلف سرویس اداره می شوند. این مکان ها معمولا در محل های تجاری بزرگ مثل پاساژ ها برای صرف غدای مشتریان دایر می شود
۵) کافه تریا: در تریا ، بستنی، نوشابه، چای، قهوه، کیک و غذاهای ساده مانند فست فود، همبرگر و ساندویچ سرو می شود. گاهی مسافرین، در ساعاتی به هتل وارد می شوند که رستوران آنجا تعطیل است، ولی تریا در طول ۲۴ ساعت باز هستند، ازاین جهت مسافران می توانند هرساعتی که وارد هتل شوند می توانند از تریا استفاده نمایند. در ضمن قیمت آنچه که در تریا مصرف میکنندارزانتر از قیمتی است که در رستوران می پردازند.
۶) بوفه: به رستوران های گفته میشود که از قبل چندین نوع غذای مختلف و متنوع همرا با دسر آماده روی میز به زیبائی چیده شده اند و هر کس مایل است هر چقدر خواست می تواند از این غذاها میل کند و محدودیتی برای استفاده ندارند و قیمت برای هر نفر مشخص شده است و فقط نوشابه توسط گارسن سر میز سرو می شود. این رستوران ها باید دقت کنند که ظروف غدایی که روی میز بوفه تمام شده را پر نمایند.
فضاهای داخلی رستوران
۱) پذیرش: باید در معرض دید عموم قرار بگیرد تا فرد پس از ورود به محیط رستوران دچار سر در گمی نشود.
۲) بخش بار: بعضی از رستوران ها یک بار نوشیدنی برای مشتریان در حال انتظار دارند طرح آنها باید به گونه ای باشد که سر پیشخدمت بتواند به راحتی سفارشها را بگیرد.
۳) کافه سرویس: فضایی بین ۱ تا ۱.۵ متر مربع برای هر نفر می باشد. کافه ها معمولا خانوادگی هستند و غذا به این قسمت ها حتما توسط پیش خدمت برده میشود.
۴) بار قهوه: فضای بین ۱.۲ تا ۱.۵متر مربع برای هر نفر می باشد. این گونه اماکن عموما به صورت سلف سرویس هستند.
۵) بخش سلف سرویس:بین ۱.۴ تا ۱.۷ متر مربع برای هر نفر می باشد با یک میز بلند.
۶) تالار پذیرایی با فضای ۱ تا ۱.۵ متر مربع برای هر نفر که به طور سنتی از یک میز اصلی بعضا بر روی یک سکو با میز های جانبی تشکیل میشوند.
۷) بخش نگهداری لباس: این محل باید باید قبل از ورود به رستوران در قسمت ورودی رستوران تعبیه شود تا مشتریان بتوانند برخی از اشیاء خود نظیر مانتو، کت، کلاه و یا بسته های مختلف را در آنجا قرار دهند. بهتر آنست که اتاقی کوچکی با یکنفر مسئول که برای تحویل گرفتن البسه و دادن شماره اینکار را انجام دهد در نظر گرفت. مسئول این قسمت باید بر اموال مهمانان به دقت نظارت داشته باشد.
۸) ایستگاه پیش خدمت :باید در مکانی قرار بگیرد که مزاحم میهمان ها و افراد نشود.
۹) مکان نشستن: رستوران ها باید به گونه ای طراحی شوند که تنوعی در آرایش صندلی ها را به وجود آورند. برای مثال فضاهای ۲، ۴، ۶، ۸ نفره یا بیشتر.

طراحی آشپزخانه رستوران

قسمتهای داخل آشپزخانه را میتوان به بخش های زیر تقسیم کرد:
  1. فضای طبخ: که دارای پلان آزاد است تا پیش خدمتها و آشپزها به راحتی بتوانند در فضا حرکت کرده و امر مربوط به خود را به راحتی انجام دهند.
۲) فضای تجهیزات: مکانی است برای قرار دادن تجهیزات نظیر سرخ کن کباب پز وغیره.
۳) فضای آماده سازی غذا: که دارای پلان آزاد جهت آماده ساری غذا برای سرو مشتری میباشد که این مکان میتواند به صورت اتاقکی در مجاورت ناحیه ی پخت و پز هم باشد.
۴) فضای شست و شو: که باید فضای کافی برای جکع آوری و شستشو و خشک کردن و طبقه بندی ظروف را داشته باشد.
۵) فضای پرسنلی : مانند اتاق غذا خوری و استراحت پرسنل که اتاق غذا خوری معمولا به صورت سلف سرویس با صندلی های کوچک است. در رستوران های بزرگ اتاقی مخصوص جهت استراحت سر آشپز با حمام مخصوص وی نیز درنظر گرفته میشود.
۶) انبار مواد غذایی: که خود به بخش نگهداری مواد خشک و منجمد و… تقسیم میشود.

سرویس بهداشتی رستوران ها

فضای سرویس در رستوران برای خانم ها و آقایان باید فضایی جدا باشد و نحوه ی قرارگیری محل سرویس بهداشتی باید به گونه ای باشد که در معرض دید عموم قرار نگیرد و تهویه ی آن نیز به خوبی انجام شود.

فضای اداری و مدیریت رستوران

در رستوران های بزرگ اتاقی جهت مدیریت رستوران و فضایی جهت استراحت مدیر در نظر گرفته میشود.

تاسیسات رستوران

تمام امور مربوط به آب، برق و گاز باید توسط افراد با تجربه در این خصوص اداره شود. تجهیزات برقی باید به قطع کن های اضطراری مجهز باشند. مقررات بهداشتی غذا نیز نیازمند تهویه قوی و کافی برای خارج ساختن بخار، بوی غذا و …می باشد.  جهت کاهش صدا در رستوران ها باید بین دیوارهای آشپزخانه ها با غذاخوری و یا بین دیوارهایی که نمیخواهیم انتقال صدا در آنجا وجود داشته باشد باید عایق کاری صوتی شوند. سطوح جاذب صدا نظیر دیوارپوش های عایق صوت بست وال برای این امر مفید هستند

لوازم و دکوراسیون داخلی رستوران

لوازم رستوران عبارتست از :میز ، صندلی ، میز کمکی ، میز چرخدار ، میز مقسم ، میز صندوق ، میز سرویس ، صندلی مخصوص اطفال ، ظروف مختلف سرویس ، گلدان برای گل ، ترولی های مختلف برای صرف غذا و …
میزهای رستوران: میز های رستوران باید بدون لبه باشد ، شکل این میزها مربع مستطیل یا گرد است، برای برگزاری میهمانی ها و جشن ها معمولاً از میزهایی استفاده می شود که از هم جدا می شوند. شکل این میزها نیز مربع مستطیل است، جدا شدن این میزها از یکدیگر از آن جهت ضروری است چرا که باید به آسانی حمل و نقل شوند تا بتوان آنها را از درب ها خارج یا داخل نمود.
میزکمکی : میز کمکی میزیست که در موقع سرو غذا کنار میز مشتری قرار می دهند و روی آن به تعداد مشتریان بشقاب و دیس غذا می گذارند میز را جلوی توسط کمک گارسن جلوی مشتری قرار می دهند.
صندلی مخصوص کودکان: از صندلی های معمولی بلند تر است و حتماً باید دسته دار باشد تا اطفال بتوانند به راحتی از آن استفاده کنند.
صندلی رستوران: پس از ورود مشتری به سالن اولین عاملی که در ارتباط مستقیم با وی قرار می گیرد صندلی است. صندلی تعیین کننده مدت زمانی است که مشتری در رستوران سپری می نماید. برای رستوران های لوکس حتی الامکان باید از صندلی های مبله استفاده شود بهتراست پشتی صندلی صاف باشد تا براحتی بتوان تکیه داد.

دیوار پوش رستوران | دیوار پوش فست فود | دیوارپوش کافی شاپ | طراحی دکوراسیون رستوران | طراحی دکوراسیون فست فود | طراحی دکوراسیون کافی شاپ | دیوارپوش مناسب رستوران و فست فود | دیوار پوش قابل شستشو |  طراحی جدید  فست فود | طراحی لوکس و مدرن رستوران | زیبا ترین طرح فست فود | کاغذ دیواری جهت رستوران  | دیوارپوش سه بعدی  | تری دی پنل | دیوار دکوری  | دیوار دکوراتیو | سقف رستوران | پانل سه بعدی | عکس های رستوران | لوکس | دکوراسیون مجلل طرح موج | زیباترین رستوران | مدرن ترین رستوران | شیک ترین رستوران | جدیدترین | بهترین طراحی رستوران و فست فود | طراحی رستوران سنتی و سفره خانه | شیک ترین دکوراسیون فست فود | دیزاین  رستوران و فست فود | دیوارکوب جدید رستوران لاکچری | کناف سقف رستوران و فست فود | کانتر و پیشخوان فست فود | تزیین سقف رستوران و فست فود | نما و فضای داخلی رستوران فست فود و کافی شاپ |  زیبا سازی و باز سازی رستوران و فست فود | عکی دکور رستوران | عکس و تصویر فست فود و کافی شاپ |  دکور سقف کافی شاپ | نور پردازی کافی شاپ و سقف رستوران | کافی شاپ مدرن | کافی شاپ لوکس | زیباترین کافی شاپ | جدیدترین متریال جهت طراحی و بازسازی رستوران ها و فست فود ها | فسد فود | فسد فوت | فست فوت | چلو کبابی |  غذا خوری | تالار | مجموعه گردشگری | سنگ آنتیک برای طراحی دکوراسیون فست فود و رستوران | طرح های جدید رستوران فست فود و کافی شاپ | کف پوش رستوران و فست فود | دکور دیوار فست فود | دکور کانتر و پیشخوان در فست فود ها

نوشتهٔ بعدی
دیوارپوش محل کار
نوشتهٔ پیشین
تزیین پنجره ها با پرده مناسب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
error: اخطار: مطابق با قانون کپی رایت شما مجاز به کپی برداری از این محتوا نیستید