راه بند و انواع آن

راهبند چیست ؟

راهبند به تجهیزاتی گفته می شود که به صورت افقی بر روی یک پایه اتصال داشته و یک ارتفاع مشخصی از زمین دارد و از آن برای مسیر ورودی مکان های مختلف استفاده می کنند.

کاربرد راهبند

از راهبند در مکان های پر تردد استفاده شده و مسیر ورودی را به صورت موقت مسدود می کند. کاربرد آن در ورودی کارخانه ها، پالایشگاه ها، مجتمع های مسکونی، ادارات، امور عمرانی شهری، عوارضی جاده ها و پارکینگ های عمومی و همچنین کنترل ترافیک می باشد.  


راهبند ها مدل های مختلفی دارند که شامل موارد زیر هستند:

https://best-wall.ir

راهبند پارکینگ

 

همان طور که می دانید در گذشته برای اینکه ورود و خروج اتومیبل ها به پارکینگ را کنترل کنند، از زنجیر و معابر پلاستیکی استفاده می کردند، اما امروزه استفاده از راهبند هایی که مخصوص پارکینگ باشد وارد بازار شده و از آنها برای پارکینگ های بزرگ استفاده می شود. توجه داشته باشید که انتخاب راهبند پارکینگ با توجه به نوع پارکینگ و همچنین بودجه ای که در نظر گرفته می شود، تغییر خواهد کرد.

راهبند بازویی

راهبند بازویی در واقع از یک موتور گیربکس ساخته شده است که با سرعت بسیار بالایی باز و بسته می شود. از این نوع راه بند ها در پارکینگ ها طبقاتی و ادارات دولتی استفاده می کنند و به عنوان یک راهبند پر طرفدار شناخته شده است.

راهبند کنترلی

 در گذشته از راه بند هایی استفاده می شد که با استفاده از نیروی فیزیکی عملیات باز و بسته کردن آنها انجام می شد. اما در حال حاضر راه بند های کنترلی با استفاده از ریموت و کنترل از راه دور کار کرده و کاملا اتوماتیک هستند و نیاز به هیچ نیروی فیزیکی برای باز و بسته کردن آنها نیست.  

راهبند آکاردئونی

راهبند های آکاردئونی به گونه ای هستند که در آنها بازوی افقی وجود نداشته و به صورت آکاردئون باز و بسته می شوند. جنس بدنه این نوع راهبند ها از ورق های آهن بوده و برای بالا بردن امینت در این نوع راه بند ها در آنها از چشم مادون قرمز استفاده می شود.

راهبند اتوماتیک

راه بند اتوماتیک به راحتی پایین و بالا رفته و نیاز به اتصال به زمین وجود ندارد. در واقع مزیت این نوع راهبند ها این است که در زمان برخورد احتمال تصادف یا خسارت کاهش می یابد. این نوع راهبند ها در حالتی که اتومبیل از روبه رو می آید به صورت اتوماتیک افقی شده و بعد از عبور وسیله نقلیه، دوباره پایین می آید.

توجه داشته باشید که در زمان خرید راه بند اتوماتیک باید به طول بوم راهبند، سرعت حرکت آن و همچنین میزان ولتاژ منبع تغذیه راهبند دقت داشته باشید و همچنین میزان ترددی که در طول شبانه روز وجود دارد هم مهم بوده و باید در زمان خرید به توان موتور و گشتاور نیروی راهبند توجه شود. فراموش نکنید که حتما کلید خلاص کن دستی و باتری بک آپ برای پشتیبانی در زمان قطع برق در راهبند اتوماتیک وجود داشته باشد.

تقسیم بندی راه بند ها

به صورت کلی راه بند یا از لحاظ نوع کاربرد و قابلیت هایی که دارد، یا از نظر سیستم محرکه داخلی و نوع موتور تقسم بندی می شوند.

راهبند ها از لحاظ نوع کارکرد، باز گشایی و انسداد مسیر، شامل دو نوع اهرمی( افقی) و ستونی (عمودی) هستند و از نظر سیستم محرکه و موتوری که دارند، به دو نوع راهبند مکانیکی و راهبند هیدرولیکی تقسیم می شوند.

راهبند اهرمی

این نوع راهبند از رایج ترین و عمومی ترین راهبندی است که مورد استفاده قرار می گیرد و اصلی دلیل آن هم ارزان بودن این نوع راهبند ها می باشد که باعث شده بیشتر از انواع دیگر راهبند ها کاربرد داشته باشد. راهبند های افقی یا اهرمی در اصل یک کابینت به ارتفاع حدودا” یک متر است که روی زمین به صورت عمودی نصب می شود و دارای اهرمی با طول های مختلفی مانند ۲ تا ۸ متر می باشد و از طریق آن مسیر عبور خودرو ها را کنترل می کنند.

راه بند ستونی

راهبند های ستونی که با نام راهبند های عمودی یا بولارد هم معروف هستند، به شکل استوانه بوده و در داخل زمین نصبب شده و برای جلوگیری از ورود و خروج از زمین بیرون می آید و مانند یک مانع عمل می کند. توجه داشته باشید که این نوع راهبند ها استقاومت و دوام بسیار زیادی داشته جزء گران ترین و ایمن ترین نوع راهبند ها به حساب می آیند و از آنها با توجه به شرایط محیطی، امنیتی و همچنین معماری فضا استفاده می شود.

تفاوت  راهبند مکانیکی و هیدرولیکی

مهم ترین تفاوت راه بند مکانیکی و هیدرولیکی در مکانیزم باز و بسته شدن آنها می باشد. البته فراموش نکنید که در راه بند الکترومکانیکی میزان تردد در ساعت کمتری نسبت به راهبند های الکترو هیدرولیکی داشته و همچنین دارای قیمت پایین تری نسب به نوع الکتروهیرولیکی می باشند. در واقع راهبند های الکترو هیدرولیکی قابلیت تردد بسیار بالایی دارند که قابل مقایسه با نوع الکترو مکانیکی نمی باشد.

راهبند های ستونی هیدرولیک که به صورت مخفی هم می باشند، در حالت استاندارد مدت زمان بازگشایی مسیر در حدود ۸/۲ ثانیه بوده و در حالت اضطراری با تنظیماتی که انجام می شود، می توان زمان نشست را به یک ثانیه هم رساند و به دلیل اینکه در این نوع راه بند ها همه توان فناوری هیدرولیک به کار گرفته شده است، به همین خاطر برای مکان های پردد بسیار کاربرد دارند.

 

راهبند های مکانیکی با استفاده از چرخ دنده باز و بسته می شوند و این در حالی هست که راهبند های هیدرولیکی از بلوک های هیدروپمپ یا پمپ های روغن و شیر های هوا تشکیل شده اند و به دلیل اینکه در آنها از چرخ دنده استفاده نشده است، در زمان برخورد راهبند با مانع خسارت بسیار کمی ایجاد می کند.

فهرست
error: اخطار: مطابق با قانون کپی رایت شما مجاز به کپی برداری از این محتوا نیستید