رعایت ایمنی در دکوراسیون اتاق کودک :

مهم ترین شاخصه ای که  بسیاری از والدین برای اتاق کودک خود در نظر می گیرند، زیبایی و چیدمان مناسب در کنار استفاده از رنگ های شاد است. با اینکه در نظر گرفتن این ویژگی ها باعث می شود تا یک فضای شاد و هیجان انگیز در اتاق کودک ایجاد شود، اما یادتان باشد که ایمن بودن این فضا بسیار اهیمت دارد. از این رو با رعایت اصولی ایمنی یک فضای دلنشین را برای فرزند خود ایجاد کنید. اگر شما هم به دنبال ایمن کردن اتاق کودک خود هستید، بهتر است به نکات زیر توجه داشته باشید.

توجه به کلید و پریز ها :

خروجی های برق را با پریز های مخصوصی که کودک نمی تواند به سیم برق دسترسی داشته باشد، عوض  کنید و در صورت لزوم برای پریز ها درپوش قرار دهید. این کار باعث می شود تا کودک قادر نباشد تا شیء نوک تیز را در داخل پریز کند و موجب آسیب رساندن به خود شود.

جمع کردن وسایل خطر زا :

در صورتی که در اتاق خواب کودک خود چادر، روسری و وسایل از این دست که کودک بتواند دور خود بپیچد وجود دارد، بهتر است آنها را جمع آوری کنید. زیرا کودکان در هنگام بازی ممکن است آنها را به دور خود پبچیده و دچار خفگی شوند. از این رو توجه داشته باشید که هر گونه اسباب بازی که دارای ریسمان بلند است یا سیم های برقی که مخصوص چراغ های تزئینی هستند را از اتاق او خارج نمایید.

جلوگیری از زمین خوردن کودکان :

از قرار دادن وسایلی که باعث زمین خوردن کودک شما در اتاق می شود، پرهیز کنید. برای مثال وسایل بزرگ یا قالیچه ای که امکان دارد کودک شما روی آن لیز بخورد را به جای دیگری انتقال دهید. بهتر است برای کف اتاق کودک به صورت سراسری و یک دست از کفپوش نرمی استفاده کنید. نکته مهم در این قسمت این است که از کفپوش هایی که زیاد پرزدار هستند، استفاده نکنید. زیرا علاوه بر اینکه ممکن است کودک شما آنها را کنده و به دهان بگذارد، بلکه لابه لای این پرزها مکان مناسبی برای جمع شدن آشغال می باشد که برای سلامت کودک شما خطر دارد.

چراغ خواب مناسب :

باید در اتاق کودک خود از چراغ خواب مناسبی استفاده کنید تا کودک شما از تاریکی نترسد و در صورتی که در تاریکی قصد داشت از تختخواب خود به هر دلیلی بیرون بیایند زمین نخورد.

جمع آوری وسایل بازی :

در بعد اینکه کودک شما از بازی کردن خسته شد، حتما وسایل بازی او را از کف اتاق جمع کنید تا باعث زمین خوردن کودک نشود. بهتر است وسایل بازی را در سبدی بدون در ریخته و در گوشه ای از اتاق قرار دهید. اگر در اتاق کودک خود سطل زباله ای قرار داده اید، فراموش نکنید که این سطل باید در دار باشد. زیرا کودکان مخصوصا کودکان نوپا عادت به دستکاری کردن وسایل اتاق دارند و ممکن است محتویات داخل سطل را در دهان خود بگذارند.

انتخاب تخت خواب کودک :

در زمان انتخاب تخت خواب برای کودک خود باید توجه داشته باشید که سن و شرایط فیزیکی کودک چگونه است. در صورتی که دو فرزند از یک اتاق استفاده می کنند و قصد دارید از تخت دو طبقه استفاده کنید، فراموش نکنید که باید کودک شما حداقل ۶سال داشته باشد تا بتواند ایمنی خود را در این تختخواب ها حفظ کند. اگر کودک شما در هنگام خواب زیاد قلت میزند، هرگز از این نوع تخت خواب استفاده نکنید. زیرا باعث می شود تا سلامت کودک شما به خطر بیفتد.

برای کودکان زیر سه سال از تخت خواب هایی استفاده کنید که اطراف آن ها دارای حفاظ نرده ای است و مانع از افتادن وی در حالت غلت زدن خواهد شد. البته بهتر است بدانید که برای حفظ ایمنی در این تخت بهتر است فاصله این نرده ها بین ۳ تا ۶ سانت باشد تا کودک گردنش را وارد این فضا نکند و در معرض خفگی قرار نگیرد.

تخت خواب کودک خود را باید در یک جای مناسب قرار دهید. به همین خاطر از قرار دادن تختخواب فرزند خود در نزدیکی پنجره ها، رادیاتور ها، چراغ های دیواری و پرده ها خودداری کنید. انجام این کار باعث می شود تا کودک شما نتواند خود را به پنجره برساند و از آن به بیرون پرتاب شود یا حرارت مستقیم رادیاتور ها باعث سوختگی دست و صورت کودک نمی شوند.

بسته بودن پنچره ها :

نکته مهم دیگری که باید به آن توجه داشته باشید، این است که باید برای تمام پنچره ها قفل تهیه کنید تا فرزند شما نتواند پنچره را به راحتی باز کند. بهتر است تا جایی که امکان دارد صندلی ها را در کنار پنجره قرار ندهید، زیرا کودک شما می تواند به راحتی از آن بالا رفته و پنچره را بگشاید و باعث ایجاد خطر برای خود شود.

توجه به اسباب بازی های پر خطر :

اسباب بازی های که خود یا اجزای آنها در فضا حرکت می کنند، برای کودک بسیار خطرناک خواهد بود. بهتر است اینگونه اسباب بازی ها مانند تفنگ، تیرو کمان و… را جمع کنید یا در هنگام استفاده کودکان از این اسباب بازی ها کاملا مراقب آنها باشید.

یادتان باشد که اسباب بازی های کودکان بزرگ تر را در اختیار کودکان زیر سه سال قرار ندهید. اسباب بازی های کودکان نوپا را در اتاق خواب آنها قرار ندهید. زیرا در صورتی که آنها را در دهان بگذارند، باعث ایجاد خطر جبران ناپذیری خواهد شد. برای اسباب بازی های سنگین باید یک جای مخصوص را در نظر بگیرید و آنها را در بالای قفسه کمد ها نزارید. زیرا کودک برای برداشتن آنها مجبور می شود خود را بالا بکشد و ممکن است که این وسایل بر روی سر و صورت آن بریزد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
error: اخطار: مطابق با قانون کپی رایت شما مجاز به کپی برداری از این محتوا نیستید