رنگ های مولتی کالر

مولتی کالر یک نوع از رنگ های ساختمانی محسوب می شود که بعد از اجرای آن چند رنگ به صورت جداگانه در آن دیده می شود و در آن یک رنگ به صورت پیش زمینه بوده و باقی رنگ ها به شکل رگه های مختلف در آن دیده می شود.
این نوع رنگ ها دارای مزیت های خاصی هستند که این مسله باعث متمایز شدن رنگ های مولتی کالر از سایر رنگ ها شده و انتخاب آنها در اولویت قرار داده است. رنگ های مولتی کالر به عنوان یک پوشش تزئینی زیبا شناخته شده اند و با رنگ ها و طرح های متنوع باعث ایجاد سطحی مدرن و چشمگیر می شوند.

ویژگی های رنگ های مولتی کالر

از آنجایی که در زمان ساخت این نوع رنگ ها از فرمولاسیون خاصی استفاده می شود این امکان را فراهم می کند تا بتوان با توجه به سلیقه های مختلف رنگ های متنوعی را تهیه نمود.
رنگ های مولتی کالر بر روی هر سطحی مانند گچ، سیمان، بتون، چوب، شیشه، کاشی، کنیتکس، آهن، رنگ روغن، سنگ و پلاستیک قابل اجرا هستند.
بافت ویژه این نوع رنگ ها به صورت مات است و به دلیل داشتن قابلیت کم جلا بودن بسیاری از مشکلات مانند موج دار بودن یا خرابی سطح زیر کار را کاملا محو خواهند کرد.
این نوع رنگ ها دوده و گرد و غبار را به خود جذب نکرده و می توان با کمترین هزینه و مواد قسمت های آسیب دیده سطح را ترمیم نمود.
رنگ های مولتی کالر کاملا” بدون بو هستند و در زمان اجرا نیاز به هیچ حلالی ندارد و برای مکان های مختلفی مانند فضاهای اداری، آموزشی، درمانی، هتل ها و سایر مکان هایی که امکان تخلیه کامل محیط وجود ندارد به راحتی قابل استفاده می باشند.  
امکان اجرای این نوع رنگ ها از طریق اسپری کردن رنگ بر روی سطح وجود دارد و این مسله باعث می شود تا اجرا به آسانی و در کوتاه ترین زمان ممکن انجام شود.
رنگ های مولتی کالر را می توان با آسانی با آب و سایر شوینده های مرسوم شسته و چون در برابر رطوبت بسیار مقاوم هستند در زمان شستشو هرگز پوسته نمی شود.
سطحی که با رنگ های مولتی کالر پوشیده می شود در برابر خراشیدگی، زرد شدن و حتی رنگ پریدگی دوام  بالایی دارد و هرگز لایه های رنگ از روی سطح بلند نمی شود.
مواد تشکیل دهنده این نوع رنگ ها به گونه ای است که مانع از رشد باکتری ها، میکروب ها، جلبک ها و خزه ها می شود.
با کمک رنگ های مولتی کالر می توان سطوح غیر قابل دسترس مانند لوله ها و رادیاتورها را پوشش داد.
این نوع رنگ ها در برابر ضربه و تغییر حجم سطوح بسیار مقاوم هستند و در برابر ترک های احتمالی سطوح زیرین مقاومت بالایی دارند.
این نوع رنگ ها بر روی سطوح گچی و سیمانی در مدت زمان یک ساعت خشک می شوند اما نکته مهم این است که شستشوی این رنگ ها بعد از گذشت سه روز که کاملا خشک شدند امکان پذیر خواهد بود.

کاربرد رنگ های مولتی کالر

از این نوع رنگ ها در مکان های پر رفت و آمد و پر ترافیک مثل راه پله ها، پاگرد ها، پارکینگ ها و … می توان استفاده نمود و دلیل آن هم این است که رنگ های مولتی کالر هرگز ذرات معلق هوا و همچنین دوده ها را جذب نمی کنند.
قابلیت چسبندگی و پوشش دهی مناسب رنگ های مولتی کالر این امکان را فراهم می کند تا از این نوع رنگ ها در فضاهای مسکونی مانند درب کابینت ها، تخت خواب ها، سطوح دکوراتیو و همچنین میز ها استفاده شود.
در مکان های عمومی مانند بیمارستان ها، سالن های فرودگاه، مطب پزشکان، مدارس، دانشگاه ها، مترو، سینماها، هتل ها، موزه ها و… می توان از رنگ ها مولتی کالر برای پوشش سطوح مختلف استفاده نمود.

معایب رنگ مولتی کالر

رنگ مولتی کالر دارای یک عیب بزرگ است و این عیب زمانی نمایان می شود که روی این نوع رنگ ها از رنگ روغنی یا اکریلیک استفاده شود و بدون شک رنگ کردن یک سطح پر از ناصافی که دارای خلل و فرج است امکان پذیر نخواهد بود و در صورت رنگ آمیزی جلوه زشتی ایجاد می شود.
اجرای رنگ مولتی کالر در اصطلاح باعث می شود تا سطوح مورد نظر یک بار مصرف  شود و این مسله در زمان اجرای رنگ های دیگر مشکل ساز بوده و تنها زمانی می توان دیوار را به صورت مجدد رنگ نمود که با استفاده از بتونه های مخصوص دیوار را صاف و سپس نقاشی نمود.
یکی دیگر از عیب های رنگ های مولتی کالر این است که به مرور زمان و در شرایط محیطی مختلف پوسته شده و از دیوار جدا می شوند.

اجرای رنگ مولتی کالر بر روی سطوح مختلف

در صورتی که زیرسازی سطح رنگ روغن باشد ابتدا باید رنگ اکریلیک را با استفاده از پمپ باد، فرچه یا غلتک بر روی دیوار اجرا کرده و سپس رنگ مولتی کالر روی سطح اجرا شود. اما اگر سطح زیر کار گچ باشد روی آن روغن الیف زده تا از این طریق تشنگی گچ از بین برود و بعد از اجرای بتونه کاری و رنگ اکریلیک باید رنگ مولتی کالر را اجرا نمود.
اجرای رنگ مولتی کالر بر روی سطح چوبی به این صورت است که ابتدا با استفاده از بتونه و سنباده عملیات زیرسازی انجام می شود و بعد از اینکه یک دست رنگ اکریلیک بر روی سطح اجرا شد باید رنگ مولتی کالر را اجرا نمود. توجه داشته باشید که بعد از خشک شدن کامل رنگ باید بر روی سطح با کمک اسفنج یک لایه وارنیش اجرا شود.
فهرست
error: اخطار: مطابق با قانون کپی رایت شما مجاز به کپی برداری از این محتوا نیستید