سقف عرشه فولادی

از آنجایی که تکنولوژی صنعت ساختمان به سرعت در حال پیشرفت است باید به دو اصل مهم و اساسی که شامل سبک سازی و اجرای سریع ساختمان ها می باشد توجه زیادی داشت. لذا به همین خاطر معماران، مهندسان و تولید کنندگان مصالح ساختمانی در صدد هستند تا محصولی را تهیه و روانه بازار کنند که بتواند به تحقق این امر کند. از این رو باید طرحی پیاده سازی شود که وزن سازه ها کاهش یافته و سرعت ساخت و ساز آن افزایش یابد .
سقف یکی از مهم ترین بخش های ساختمان می باشد که تاثیر زیادی در بالا بردن سرعت اجرای ساخت و ساز دارد. در صورتی که در زمان اجرای سقف از روش ها و راهکار های جدید استفاده شود می توان در مدت زمانی کوتاه کار اجرای ساختمان را به پایان رسانید. از این رو سقف کامپوزیت عرشه فولادی یکی از راهکار های نوینی است که در ساخت ساختمان ها از آن استفاده می شود.

سقف عرشه فولادی چیست؟

این نوع سقف به عنوان سریعترین سقف در صنعت ساختمان شناخته شده و به آن کروگیت یا متال دک هم گفته می شود. سقف عرشه فولادی به دلیل وجود ورق های فولادی گالوانیزه و برش گیرها از سایر سقف ها متمایز شده اند. البته ورق های فولادی مورد استفاده در سقف عرشه فولادی که از جنس گالوانیزه هستند به صورت تحتانی و ذوزنقه ای شکل می باشند.
این نوع سقف ها با استفاده از آرماتور بندی و بتن ریزی بر روی ورق های فولادی اجرا می شوند و در کنار تیرهای اصلی مورد نیاز در این نوع سقف های کامپوزیتی از تیرهای فرعی هم استفاده شده و به عنوان بخش اصلی سقف عرشه فولادی محسوب می شوند.

مصالح قابل استفاده در سقف عرشه فولادی

در ساخت این نوع سقف ها به صورت کلی از ۴ مصالح استفاده می شود که شامل ورق فولادی گالوانیزه، برشگیرها (گل میخ ها)، میلگرد و بتن می باشد.

نحوه ساخت  و اجرای سقف عرشه فولادی

مهم ترین مصالحی که در سقف عرشه فولادی از آن استفاده می شود ورق های فولادی می باشد. برای ساخت این نوع سقف ها ابتدا ورق فولادی گالوانیزه را که دارای ضخامت ۸/۰ تا ۲/۱ میلی متر است را با استفاده از دستگاه های مخصوصی با نام Rol Forming  و به روش نورد سرد به حالت موجدار در می آوردند. توجه داشته باشید که حالت هر موج در مقطع ورق به شکل ذوزنقه می باشد.
نقطه قوت این نوع سقف ها به دلیل نوع مصالح و روش خاصی که در اجرا دارند به خاطر وجود برشگیر های خاصی است که در این نوع سقف ها استفاده می شود. به برش گیر ها در اصطلاح گل میخ هم گفته می شود که قطر آنها باید حداکثر ۲۰ میلی متر باشد. اما ارتفاع آنها با توجه به شکل ورق فولادی متفاوت خواهد بود و در نهایت باید ارتفاع برشگیر ها بعد از نصب از بالای ورق ذوزنقه ای کمتر از ۴۰ میلی متر نباشد.
در این مرحله گل میخ ها را با استفاده از دستگاه جوش قوس الکتریکی خاصی با نام Stud Welder  به بال تیرهای سازه ای جوش می دهند و سپس آرماتور بندی انجام می شود.
آرماتور بندی در این نوع سقف ها با کمک میلگرد های آجدار اجرا می شود. البته این بخش از نحوه ساخت سقف عرشه فولادی نسبت به سایر مراحل اجرا وقت گیر تر خواهد بود. اما اگر از مش های آماده در این مرحله استفاده شود می توان با سرعت قابل قبولی این مرحله از سقف را اجرا نمود.
مقاومت فشاری بتن قابل استفاده در سقف عرش فولادی با توجه به نوع بارگذاری و مشخصات دهانه و همچنین سبک یا معمولی بودن بتن از ۲۰۰ تا ۳۰۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع متغیر می باشد. در زمان محاسبه مشخصات هندسی مقطع باید به جهت کنگره های ورق فولادی نسبت به تیر سازه ای توجه کرده و در صورت عمود بودن کنگره ها بر تیر، باید از ریختن بتن در زیر سطح فوقانی ذوزنقه صرف نظر نمود.
نکته مهم این است که ضخامت دال بتنی که در بالای کنگره ورق ذوزنقه ای وجود دارد، نباید از ۵۰ میلی متر کمتر باشد و چون ورق فولادی با ارتفاع حداکثر ۷۵ میلی متر است، در مجموع ضخامت سقف ۱۲۵ میلی متر خواهد شد.
برای سرعت بخشیدن به اجرای سقف عرشه فولادی می توانید از بتنی که دارای فیبرهای پلیمری یا فولادی هستند، استفاده نمود. با انجام این روش بهره گیری از آرماتور بندی در بیشتر نقاط عرشه فولادی جذف می شود. البته یادتان نرود که باید تهیه، حمل و نقل و همچنین ریختن بتن با دقت خاص و با توجه به آیئن نامه تعریف شده صورت بگیرید.

مزایای استفاده از سقف عرشه فولادی

۱- یکی از مهم ترین مزیت های اجرای سقف عرشه فولادی بالا بودن سرعت اجرا می باشد این سرعت به صورت میانگین ۳۰۰ تا ۵۰۰ متر مربع در هر روز بوده که در مقابسه با نصب و اجرای سقف های رایج دیگر بسیار بالا خواهد بود. شایان ذکر است که سرعت اجرای این سقف ها حدود ۱۲ برابر بیشتر از سقف های معمولی می باشد.
۲- شاخصه دیگر سقف های عرشه فولادی وزن بسیار کم آنها بوده که نسبت به سایر سقف های متداول در اسکلت های فولادی جزء مهم ترین مزیت ها شناخته می شود. نکته مهم این است که وزن این نوع سقف ها ۳۰ تا ۶۰ درصد کمتر از سقف های دیگر مانند تیرچه بلوک و دال بتنی می باشد.
۳- از آنجایی که ورق های فولادی گالوانیزه به شکل ذوزنقه ای آجدار هستند به صورت یک قالب برای ریختن بتن عمل کرده و چون در سقف باقی می مانند باعث می شود تا نقش سازه ای در سقف داشته باشند.
۴- با استفاده از سقف های عرشه فولادی بار سقف کاهش یافته و به همین خاطر از وزن سازه کاسته می شود و چون در این نوع سقف ها بلوک و قالب بندی حذف شده و حمل و نقل سازه ها به آسانی انجام می گیرد، در هزینه های ساخت صرفه جویی می شود.
۵- مزیت دیگر سقف های عرشه فولادی این است که بدون اینکه نیاز به شمع بندی باشد، دهانه تیر ریزی تا ۴ متر افزایش می یابد.
۶- این نوع سقف ها استاندارد ترین روش اجرا را دارند، زیرا  با استفاده از گل میخ ها ورق به تیر جوش می خورد و این باعث می شود تا امینت نصب سقف افزایش یابد.
۷- در مقایسه با تیرچه های سنگینی که در ساخت و ساز از آنها استفاده می شود این نوع سقف ها قابلیت انبار کردن در مکان های کوچک و محدود را دارند و این مسله خود مزیت مهمی خواهد بود.  
۸- به دلیل فرورفتگی و برجستگی های زیادی که در ورق های فولادی وجود دارد در مقایسه با ورق های صاف قابل استفاده تا ۴۷ درصد تنش، تسلیم و مدول الاستیسیته را کاهش می دهند.
۹- سقف عرشه فولادی به گونه ای است که می توان به صورت همزمان عملیات اجرا و بتن ریزی را در چند سقف انجام داده و در زمان صرفه جویی نمود.
۱۰- در سقف عرشه فولادی از میلگرد های کششی و تیر های فرعی استفاده نمی شود و به همین خاطر از وزن سازه کاسته می شود.
۱۱- ضخامت بتن در سقف عرشه فولادی نسبت به ضخامت بلوک یا یونولیت در سقف های تیرچه بلوک بسیار کمتر است.  
۱۲- یکپارچگی مناسبی در بین اجزای سازه ای سقف عرشه فولادی وجود دارد و دارای یک سطح زیرین یکنواخت و یک دست می باشد.
 
فهرست
error: اخطار: مطابق با قانون کپی رایت شما مجاز به کپی برداری از این محتوا نیستید