سنگ نمای ساختمان

سنگ های نماجهت ساختمان

با پیشرفت هایی که امروزه در زمینه ماشین آلات استخراج و فرآوری سنگ های ساختمانی صورت گرفته است بهره گیری از سنگ های معدنی افزایش یافته و به صورت گسترده در صنعت ساختمان کاربرد پیدا کرده و دارای انواع مختلفی هستند.  

مزایای استفاده از سنگ های ساختمانی

تنوع در رنگ، طرح و حس طبیعی بودن سنگ های ساختمانی از جمله ویژگی هایی است که باعث شده تا از آنها در فضاهای مختلف و به خصوص در نمای ساختمان ها استفاده شود. آهکی بودن، وجود تخلخل در سنگ ها و همچنین میزان چسبندگی ایده آل آنها به سیمان از دیگر شاخصه های سنگ های ساختمانی می باشد. نصب راحت و بدون دردسر سنگ در نمای خارجی باعث سرعت بخشیدن در روال پروژه گردیده که این مسله از دیگر مزایای بهره گیری از سنگ های ساختمانی می باشد.  

ایمنی نصب سنگ بر روی نما

توجه داشته باشید که سنگ های نما در فصول مختلف سال دچار انقباض و انبساط شده و اگر برای نصب آنها از دوغاب سیمان استفاده شود احتمال کنده شدن آنها از روی نما وجود داشته و خطر آفرین است و به همین خاطر باید با استفاده از اسکوب نمودن پشت سنگ آن را روی نما محکم نمود. در غیر این صورت می توان بعد از اینکه کار نصب سنگ بر روی نما به پایان رسید تک تک سنگ ها را با استفاده از پیچ به نما محکم کرده تا از این طریق مانع از ریزش سنگ ها شود. البته این روش ظاهر سنگ را خراب می کند و به همین خاطر توصیه می شود به جای هزینه ای که قرار است بعد از نصب برای پیچ کردن به نما استفاده شود به جهت اسکوب نمودن قبل از نصب مصرف گردد. روش دیگر استفاده از پروفیل و نبشی های فلزی می باشد که درابتدا باید زیر کار به وسیله آنها شاسی کشی شده و سنگ ها با کمک گیره های مخصوص روی شاسی محکم شود.

انواع سنگ های مناسب نما

به صورت معمول برای نمای ساختمان ها از سنگ هایی استفاده می شود که شامل موارد زیر هستند.

سنگ های گرانیتی

گرانیت دارای چگالی بالایی بوده و جنس بسیار سختی دارد و به همین خاطر جزء مصالحی ساختمانی با دوام شناخته شده و بسیار پرکاربرد می باشد و به عنوان پوششی مناسب برای نمای ساختمان ها کاربرد خواهد داشت. سنگ هایی با جنس گرانیت در برابر آب نفوذ ناپذیر بوده و نسبت به ضربه مقاومت بالایی دارند و در محیط های صنعتی مقاومت بالایی از خود نشان می دهند.

به صورت ظاهری سنگ های گرانیتی نسبت به کاری که در روی سطح نهایی آنها انجام می شود متفاوت هستند و به دسته های مختلفی چون سنگ های گرانیتی چکشی، کلنگی، تیشه ای و یا صیقلی تقسیم بندی می شوند و بهترین و زیبا ترین سنگ گرانیتی از نوع صیقلی بوده که زیبایی رنگ و همچنین انعکاس کریستال ها به خوبی در این نوع سنگ قابل مشاهده است.  

این امکان وجود دارد که با استفاده از حرارت دادن سطح گرانیت در ضریب انبساط و انقباض آنها تفاوت ایجاد کرده تا کریستال های گرانیت به صورت سوخته در بیایند و از تلفیق آنها با گرانیت صیقلی در نمای ساختمان ها استفاده شود زیرا تضاد بین سنگ ها زیبایی جالبی را ایجاد می کند. قیمت سنگ های گرانیتی به دلیل اینکه هزینه های استخراج آنها بالاست و برای برش و صیقل دادن آنها باید هزینه زیادی را پرداخت نمود نسبتا” بالا می باشد و علاوه بر اینکه در نماسازی کاربرد دارند برای کف، پیاده رو ها و راه سازی استفاده می شود.

ماسه سنگ

از ته نشین شدن ماسه هایی که با کمک کربنات کلسیم، سیلیس، دولومیت و همچنین اکسید آهن به یکدیگر چسبیده باشند ماسه سنگ هایی با جنس آهکی، سیلیسی، دولومینی و اکسید آهن به وجود می آید. از آنجایی که ماسه طبیعت رسوبی دارد این امکان وجود دارد که دارای بافت نرم و یا خشن باشد. رنگ ماسه سنگ ها با توجه به ماده چسبنده ای که دارد در طیف های مختلفی چون سفید، نخودی، خاکستری، قهوه ای و قرمز می باشد و به صورت معمول در برابر یخ زدگی مقاومت بالایی داشته و سطح نهایی آنها به شکل چکشی، تیشه ای و یا کلنگی می باشد که می توان برای نصب نمودن آنها از ابزار های غیر آهنی بهره گرفت.

ماسه سنگ های آهکی

این نوع از ماسه سنگ ها به رنگ سفید بوده و در محیط های اسیدی قابلیت استفاده نداشته زیرا مقاومت مناسبی برای استفاده در چنین محیط هایی را ندارند زیرا کربنات کلسیم موجود در این نوع از سنگ ها تحلیل شده و باعث متلاشی شدن آنها می شود.

ماسه سنگ سیلیسی

 ماسه سنگ با جنس سیلیس با رنگ خاکستری موجود است و دارای دانه های سیلیسی بوده که با استفاده از نمک های سیلیسی بهم چسبیده شده و به دلیل مقاومت بالایی که دارند در محیط های اسیدی پایداری خود را حفظ می کنند.

ماسه سنگ اکسید آهن و دولومیتی

ماسه سنگ اکسید آهن از اکسید های آهن متراکم شده تشکیل شده و با رنگ های قهوه ای و قرمز هستند و دوام بسیار بالایی هم دارند. اما ماسه سنگ های دولومیتی برای میحط های شهری مناسب نبوده و به دلیل اینکه از کربنات منیزیم و کلسیم تشکیل شده اند دارای رنگ نخودی و با مقاومت پایین یافت می شوند.

سنگ تراورتن

سنگ هایی با نام تراورتن از چشمه های آهک ساز قدیمی به وجود آمده که در بین آنها تراورتن های سفید رنگ که دارای رگه های رنگی و همچنین خلل و فرج یکنواختی هستند از مرغوبیت فراوانی برخوردار هستند. اما تراورتن های کرم رنگ که از رنگینه های پراکنده اکسید آهن به وجود آمده اند دارای مرغوبیت کمتری خواهند بود.

تراورتن ها دارای رنگ های مختلفی هستند که با توجه به درصد آلودگی به رنگینه های اکسید آهن موجود در آنها می توانند به رنگ های قرمز، گردویی و لیمویی مشاهده شوند. حتی به دلیل اختلاف میزان آلودگی اکسید آهن در لایه های مختلف این نوع سنگ ها نقش های متنوعی در آنها ایجاد می شود. سنگ های تراورتن ظاهری زیبا و جذاب داشته و از این نوع سنگ ها می توان در نمای ساختمان های مختلف استفاده نمود.

تراورتن ها از جمله سنگ هایی هستند که در برابر سرما و گرما و همچنین اشعه UV نور خورشید و حتی رطوبت مقاومت خوبی دارند. مقاومت مناسب سنگ های تراورتن، برش پذیری، صیقلی بودن، ظاهری زیبا، وجود تخلخل های فراوان که امکان چسبندگی به ملات را فراهم می کند و در نهایت شرایط ایده آل استخراج آنها و همچنین قیمت مناسب این نمونه از سنگ ها باعث شده تا در مصارف ساختمانی و به خصوص نما سازی به عنوان پر کاربرد ترین سنگ ها شناخته شوند.

سنگ مرمر

این نمونه از سنگ های هم همانند سنگ های تراورتن از چشمه های آبگرم آهک ساز تهیه شده که معمولا مرمر به صورت لایه هایی در میان لایه های تراروتن دیده و از فرایند عملکرد چشمه های آبگرم به وجود می آیند. توجه داشته باشید که افت دمای آب در صورتی که کندی صورت بگیرید در نتیجه آراگونیت تشکیل می شود اما اگر فرایند افت دمای آب به سرعت انجام پذیرد باعث تشکیل تراورتن می گردد. سنگ های مرمر که از آراگونیت به وجود می آیند دارای یک نام تجاری به نام انیکس بوده که با رنگ های سبز، لیمویی، زرد و … بوده که بعد از سایش به شکل یک سنگ کاملا تزئینی در می آیند. سنگ های مرمر در مصارفی چون دیوار های سرویس های بهداشتی لوکس، فضاهای داخلی ساختمان ها، میز های تزئینی، مجسمه سازی و همچنین نمای ساختمان کاربرد دارند.

سنگ پلاک

این نوع از سنگ ها که با نام سنگ های تزئیناتی هم معروف هستند برای نماسازی سطوح مختلف قابل استفاده هستند و برای تهیه آنها از سنگ های قله بهره گرفته و در فضای کارگاهی این سنگ ها را به ضخامت های مورد نظر برش داده و بعد از جلا دادن آنها تا مرز رسیدن به حد آینه ساب می دهند. سنگ های تزئیناتی بسیار ارزان تر از سنگ های تراورتن هستند و برای استفاده در فضاهای داخلی و خارجی ساختمان ها، کف، دیوار راه پله، کف پنچره، کنار و زیر دیوارهای گچی و همچنین برای تزئین شمعدان، گلدان و … قابل استفاده می باشند.

فهرست
error: اخطار: مطابق با قانون کپی رایت شما مجاز به کپی برداری از این محتوا نیستید