شیشه میرال یا شیشه سکوریت

بدون دیدگاه

شیشه سکوریت

بدون شک نمای شیشه ای فروشگاه هایی که در شهر وجود دارند را دیده اید که بدون استفاده از قاب به عنوان درب از آنها استفاده می شود، به این نوع شیشه ها سکوریت می گویند و به صورت نشکن هستند.

تاریخچه تولید شیشه سکوریت یا میرال

اولین شیشه نشکن در جهان در سال ۱۹۲۹ تولید شده و بعد از آن پیشرفت های زیادی در زمینه تولید این نوع شیشه ها انجام گرفته است. البته شایان ذکر است که شیشه های سکوریت بیش از ۴۵ سال است که در ایران تولید می شوند و اولین کارخانه ای که در زمینه شیشه نشکن شروع به فعالیت نمود، میرال نام داشت و تا سال ها شیشه های سکوریت توسط این کارخانه تولید و در بازار عرضه می گردید و به همین خاطر است که شیشه های نشکن یا سکوریت با نام میرال نیز شناخته شده اند. به مرور زمان استفاده از شیشه های سکوریت رونق پیدا کرده و کارخانه های تولید کننده این شیشه ها افزایش یافتند و امروزه شیشه های نشکن در داخل ایران با کمک جدیدترین تکنولوژی روز دنیا تولید می شوند.

 مزایای شیشه سکوریت

این نوع شیشه ها با ضربه های آرام شکسته نمی شوند و در صورتی که ضربه شدیدی به آنها وارد شود، به قطعه های کوچکی تقسیم می شوند که هرگز همانند شیشه های معمولی برنده نخواهد بود ، بنابراین از لحاظ ایمنی در سطح بالایی قرار دارند و جزء شیشه های ایمن به حساب می آیند.
شیشه های سکوریت شفاف و ضد خش هستند و در برابر حرارت از خود مقاومت نشان می دهند.
استحکام خمشی شیشه های نشکن ۵ برابر بیشتر از شیشه های معمولی است.

تفات شیشه های میرال با شیشه های معمولی

مواد اصلی برای تهیه شیشه های سکوریت تفاوت زیادی با شیشه های عادی ندارد اما تفاوت آنها در مدت زمان تولید، زمان حرارت دادن مواد اولیه و در نهایت چگونگی خنک کردن آنها می باشد که باعث می شود یک شیشه معمولی به یک شیشه سکوریت ایمن تبدیل شود.
عملیات گرم کردن در شیشه های سکوریت متفاوت از شیشه های ساده می باشد و همچنین نحوه سرد کردن این شیشه های به گونه ای است که باعث می شود تا در برابر ضربات معمولی مقاومت بالایی داشته باشند.
این نوع شیشه ها علاوه بر اینکه شفافیت و درخشندگی شیشه های معمولی را دارند، یک تفاوت مهم و اساسی نسبت به شیشه های معمولی داشته و آن هم این است که با ضربه شکسته نشده و در صورتی که ضربه شدید به آنها وارد شود، به ذراتی تبدیل می شوند که هرگز برندگی شیشه های معمولی را نداشته و خطر زا نیستند. ( یادتان باشد که این نوع شیشه ها با شیشه ها لمینیت که با استفاده از یک لایه کامپوزیت به عنوان شیشه های ضد ضربه و ضد گلوله شناخته می شوند، تفاوت خواهند داشت).
شیشه های سکوریت قابلیت برش پذیری ندارند و حتی امکان فرم دهی در آنها وجود ندارد و تنها راهکار برای برش دادن و سوراخ کردن آنها این است که این عملیات قبل از سکوریت کردن انجام گیرد.

موارد مصرف شیشه های میرال یا نشکن

به صورت کلی شیشه های سکوریت در مواردی که ایمنی، استحکام و مقاومت در برابر حرارت اهمیت فراوانی دارد، قابل استفاده هستند.
در صنعت خودرو سازی برای شیشه  عقب و طرفین خودرو ها از شیشه سکوریت استفاده می کنند و این درحالی است که برای شیشه جلو خودرو از شیشه های لمینیت بهره می گیرند تا در صورت وارد شدن ضربه شکسته نشود.
در مصارف ساختمانی زمانی که بخواهند برای فضایی از شیشه های بزرگ و بدون قاب استفاده کنند، شیشه های سکوریت مینرال کارایی دارند.
از آنجایی که شیشه های سکوریت مقاوم در برابر حرارت هستند، از آنها می توان به عنوان شیشه بخاری، شیشه اجاق گاز، درب شیشه ای هود، درب فر، سینک های شیشه ای و همچنین تمام وسایل و لوازمی که در برابر حرارت مستقیم قرار دارند، استفاده نمود.
شیشه های سکوریت علاوه بر اینکه برای درب ورودی فروشگاه ها و مغازه ها مناسب هستند، از آنها به جهت ویترین مغازه ها هم استفاده می شود.
 در آپارتمان های مسکونی و تجاری هم درب داخلی ساختمان را از نوع سکوریت نصب می کنند.
شیشه های سکوریت برای درب حمام و سونا هم کاربرد دارند.
ضد خش بودن، شفافیت شیشه و قابلیت عبور نور از مزیت هایی است که باعث می شود از این نوع شیشه ها در نمای ساختمان های مسکونی، اداری و تجاری استفاده شود.
کابرد این شیشه های نشکن در اتاق عمل و همچنین آزمایشگاه ها کاملا ضروری است و به همین خاطر از این نوع شیشه ها در تمام فضاهای درمانی می توان استفاده نمود.

نحوه سکوریت (نشکن) کردن شیشه ها

هر نوع شیشه ای را می توان به صورت سکوریت در آورد و این قابلیت برای انواع شیشه ها مانند رنگی، رفلکتیو، چاپ‌شده و یا لعاب خورده امکان پذیر است. زیرا فرایند سکوریت کردن با حرارت دادن صورت می گیرد و این عملیات را می توان روی هر شیشه ای اجرا نمود.
برای تولید شیشه های نشکن ابتدا دمای شیشه را به دمای شیشه ای شدن یا همان Tg که برابر با ۷۰۰ درجه سانتی گراد است، می رسانند. این عملیات را باید با کوره های الکتریکی- مقاومتی که قابلیت کنترل دما را دارند، در مدت زمان چند دقیقه انجام داد تا بتوان اختلاف دما را در شیشه از بین برده و تمام شیشه به یک دمای یکسان برسد و حالت خمیری پیدا کند.
سپس شیشه ای که حالت خمیری به خود گرفته را از داخل کوره خارج کرده و آن را با کمک فن های فشار قوی به سرعت خنک می کنند. با انجام این عملیات با اینکه شیشه سریعا” از حالت خمیری به شکل جامد تبدیل می شود، اما مرکز شیشه حالت خمیری خود را حفظ کرده و با ادامه دار شدن فرایند خنک شدن، مرکز شیشه به حالت جامد در می آید.
با کم شدن دمای مرکز شیشه انقباض هایی رخ می دهد که باعث فشرده شدن لایه خارجی شیشه می گردد و تنش های فشاری که در سطح شیشه صورت می گیرد، باعث می شود تا خواص مقاومتی شیشه سکوریت افزایش یافته و در نهایت مقاومت مکانیکی شیشه سکوریت ۵ برابر بیشتر از شیشه های خام می شود.

 ابعاد شیشه های سکوریت

شیشه های سکوریت با اندازه و ضخامت های مختلفی تولید می شوند که حداقل اندازه واحد ۲۵۰ در ۲۵۰ میلیمتر و حداکثر اندازه واحد ۴۸۰۰ در ۲۴۰۰ میلی متر می باشد و ضخامت واحد این نوع شیشه ها در بیشترین حالت خود  ۱۹ میلیمتر و در کمترین حالت ۴ میلیمتر است.

نوشتهٔ بعدی
طراحی دیوار تلویزیون | شیراز
نوشتهٔ پیشین
طرح های جدید با کناف

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
error: اخطار: مطابق با قانون کپی رایت شما مجاز به کپی برداری از این محتوا نیستید