طرح های جدید با کناف

بدون دیدگاه

طراحی دکور دیوار وسقف با کناف

در سال های اخیر  فناوری ساخت و ساز با پیشرفت های فراوانی روبرو بوده و این مسله باعث شده تا به جای استفاده از مصالح سنتی از مصالح جدیدی استفاده شود که علاوه بر نصب راحت، زیبایی بیشتری هم دارند.
یکی از مواردی که امروزه در صنعت ساختمان مورد توجه قرار گرفته است، استفاده از سیستم  ساخت و ساز خشک می باشد که به صورت فراگیر در اروپا و به شکل توسعه یافته در ایران از آن استفاده می شود و یکی از متریال و مصالحی که در این سیستم مورد استفاده قرار می گیرد، پنل های روکش دار گچی می باشد که به عنوان یکی از اصلی ترین مصالح خام دکوراتیو جهت فضای داخلی به شمار می رود.
دکور جدید سقف و دیوار با کناف

کناف چیست ؟

ورق کناف نوعی پنل گچی با روکشی از کاغذی می باشد که برای ایجاد سقف های کاذب، دیوارهای کاذب و ایجاد دکور بر روی سقف و یا دیوار از آن استفاده می شود. نام “کناف” در واقع یک برند تجاری برای پنل های گچی می باشد که توسط یک خانواده آلمانی با همین نام برای اولین بار تهیه و تولید گردید و به مرور زمان تولید آن گسترش پیدا کرده است و در چند سال اخیر، واحد تولید آن نیز در ایران، با نمایندگی و تحت برند کناف راه اندازی شده است. بنابراین نام کناف در اصل یک نام تجاری برای صفحات و ورق های گچی بوده که جهت استفاده در سیستم ساخت و ساز خشک (بدون استفاده از آب) بکار می رود.

طراحی جدید با کناف

خصوصیات و مزایای کناف

به دلیل اینکه متریال کناف نسبتا” سبک است، در زمان وقوع زلزله ایمن تر خواهد بود و در صورتی که در برابر آتش مستقیم قرار بگیرند، حدود ۳ ساعت از خود مقاومت نشان می دهند. از آنجایی که با کمک کناف بار ساختمان کاهش پیدا می کند، لذا از هزینه های مربوط به سازه و فوندانسیون هم کاسته می شود. کناف در برابر صوت، رطوبت و همچنین حرارت به طور نسبی عایق بوده و به راحتی و با سرعت، قابل نصب می باشد.
یکی از مهم ترین قابلیت های کناف امکان رنگ آمیزی آن بلافاصله بعد از نصب می باشد، همچنین به دلیل ساختار آن می توان به راحتی به تاسیسات ساختمان دسترسی یافت و عملیات تعمیر و تعویض  را در صورت نیاز انجام داد. انعطاف پذیری بالای معماری با کناف یکی دیگر از مزیت های این متریال است و می توان از آن برای ایجاد سقف های دکواتیو و قوس دار نیز استفاده نمود.
دور ریز در این مصالح بسیار کم است و می توان سطوح زیادی را با حداقل مصرف کناف کاری نمود و چون در اجرای کناف ضخامت دیوار ها کم است، از این رو سطح مفید زیر بنای ساختمان نیز افزایش می یابد. توجه داشته باشید که تمیز کردن کناف پس از رنگ آمیزی آن با استفاده از یک پارچه مرطوب امکان پذیر خواهد بود و برای هر وضیعت آب و هوایی مناسب بوده و تغییر شکل نخواهد داد.
قابلیت ترمیم پذیری ، تعویص راحت و همچنین قیمت ارزان کناف، هزینه حمل منطقی و صرفه جویی در نیروی انسانی به سبب سهولت در اجرا، باعث شده است تا از این متریال به عنوان یک مصالح پر کاربرد استفاده شود.
دیوار پشت تلویزیون با کناف

ابعاد و سایز پنل های کناف

پنل های گچی که ما در حال حاضر با نام کناف می شناسیم، دارای ابعاد ۱۲۰*۲۴۰ سانتی متر بوده و رنج ضخامت آنها نیز ۶، ۹.۵ ، ۱۲.۵ ، ۱۵ و  ۱۸ میلیمتر می باشد. در زمان تولید صفحات کناف از خمیر گچ و سایر افزودنی ها به شکل کاملا فشرده ما بین دو سطح مقوایی استفاده می کنند که از این طریق به سبک و مستحکم تر شدن پنل ها کمک می گردد.

طرح های جدید کناف

مورد مصرف پانل های گچی کناف با توجه به ضخامت آن ها

ورق های گچی کناف با توجه به نیاز ، نوع طراحی و فضایی که قرار است از آنها استفاده شود نسبت به ضخامتشان طبقه بندی می گردد:

پانل گچی با ضخامت ۶ میلی متر

پنل های گچی که با ضخامت ۶ میلی متر تهیه می شوند، تنها برای طرح هایی قابل استفاده می باشد که به صورت منحنی (کرو) بوده و یا قوس تندی داشته باشند. نکته مهم در ارتباط با این نوع پانل ها، عدم استفاده آنها در دیوار و سقف های کاذب ساده می باشد و لذا صرفا مناسب طراحی های یاد شده می باشند.

پنل های گچی با ضخامت ۹.۵ میلیمتر

صفحات با ضخامت ۹.۵ میلیمتر نیز همانند پانل های ۶ میلی متری می بایست صرفا” جهت طرح های دکوراتیو سبک استفاده نمود بنابراین برای استفاده دیواری و سقف کاذب مناسب نیستند.

صفحات گچی با ضخامت  ۱۲.۵ میلیمتر

پانل های کناف با ضخامت ۱۲.۵ میلیمتر، بیشترین کاربرد را در صنعت ساختمان داشته و به صورت معمول در کارخانه کناف ایران تولید می شوند و معمولا” از آنها برای جدا کردن، پوشانیدن و یا دکور کردن دیوار ها و سقف ها استفاده می گردد که هم به عنوان سقف کاذب ساده و هم به جهت سقف دکوراتیو کاربرد دارند.

پانل های گچی با ضخامت ۱۵ میلیمتر

از پانل هایی با ضخامت ۱۵ میلی متر غالبا” برای دیوارهایی استفاده می شود که ضریب مقاومت دیوار از شروط اصلی کار باشد.

پنل با ضخامت ۱۸ میلیمتر

پانل کناف با ضخامت ۱۸ میلیمتر صرفا” جهت فضاهای خاص قابل استفاده است. در واقع از این ضخامت اکثرا” در محیط هایی که نیاز به استحکام بسیار زیاد بوده و یا ضربه پذیری دیوار مهم باشد استفاده می گردد.

نور پردازی روی کناف

نحوه اجرای کناف

متریال سازه زیر سازی کناف از پروفیل های سبک گالوانیزه بوده که به سقف اصلی بنا اتصال داده می شوند و پنلهای کناف به آنها با استفاده از پیچ های مخصوص متصل گردیده و درز بین پنل ها نیز با استفاده از نوار مش درزگیری (تیپ) و بتونه مخصوص کناف پوشانیده و صاف می گردد و سپس عملیات رنگ آمیزی بر روی سطحی صاف وئ یکنواخت انجام خواهد گرفت.
سقف کناف به سازه اصلی ساختمان متصل شده و اذا تمام بار آن به اسکلت اصلی وارد می گردد. فضای خالی ایجاد شده مابین پنل های کناف و سقف یا دیوار اصلی را می توان با عایق های مختلف پر نمود و یا برای عبور تاسیسات برقی از این فضای ایجاد شده استفاده نمود. این امکان وجود دارد که سقف کناف به صورت دکوراتیو نیز اجراء گردد. تمام اجزای سقف کناف با استفاده از مصالح سبک ساخته می شوند که این خصوصیت مزیت مهمی در صنعت ساختمان سازی خواهد بود. با استفاده از سقف کاذب کناف امکان نورپردازی مناسب و زیبا وجود دارد و می توان با کمک این سقف کاذب از اتلاف دما نیز جلوگیری نمود و همچنین استفاده از این متریال راهکاری مناسب جهت آکوستیک کردن محیط خواهد بود.
نصب کناف

وزن صفحات کناف

وزن صفحات کناف ارتباط مستقیم با ضخامت این صفحات خواهد داشت، اما به صورت میانگین وزن هر متر مربع کناف با ضخامت ۱۲.۵ میلیمتر حدود ۸ کیلوگرم می باشد.

پشت تی وی

مکان های مناسب جهت استفاده از کناف

به دلیل مزیت ها و استاندارد های فنی کناف می توان آنها را جایگزین روش های منسوخ دانست و در اماکنی مانند ساختمان های تجاری، اداری و مسکونی، بیمارستان ها، درمانگاه ها، هتل ها، مراکز تفریحی و آموزشی، مدارس و دانشگاه ها، رستوران ها، فروشگاه ها و … استفاده نمود.

سقف کناف

ایجاد سقف های کاذب با کناف

سقف های کاذبی که توسط کناف اجرا می گردند به دو دسته ذیل طبقه بندی می گردند:

سقف های کاذب ثابت

سقف کاذب اجراء شده با کناف به صورت ساده و یکپارچه و یا به صورت دکوراتیو بوده که پس از اجراء دارای سطحی صاف و یکدست بوده و معایب سقف های کاذب اجراء شده با رابیتس و گچ را نیز ندارد و از لحاظ فنی کاملا استاندارد بوده و همچنین می توان فواصل خالی ایجاد شده بین سقف اصلی و سقف کاذب را با کمک عایق های حرارتی و صوتی به صورت کامل پوشانیده و حتی به راحتی لوله های تاسیسات و سیم های برق را از این فضا عبور داد.
به دلیل قابلیت های زیاد این متریال می توان سقف های کاذبی با طرح های هندسی زیبا و متنوع  اجراء و با کمک نورپردازی های مختلف هنر معماری را در آن جلوه گر نمود.
طراحی سقف دکوراتیو با کناف

سقف های کاذب شبکه ای یا مشبک

سقف های کاذب مشبک از سازه های شبکه بندی شده ای با ابعاد ۶۰*۶۰ سانتیمتر تشکیل شده اند که این سازه با استفاده از آویز های تنظیم شونده به سقف اصلی متصل شده  و در نهایت تایل های گچی با ابعاد ۶۰*۶۰ سانتیمتر درون آنها جای می گیرد می گیرند.
البته به جای تایل های گچی می توان از تایل های آلومینیومی، تایل های سوراخ دار آکوستیک، تایل های گچی دارای روکش پی وی سی و یا تایل های تمام PVC بهره گرفت. البته با این نوع سقف کاذب با تایل های سیمانی فایبر سمنت و یا تایل های MDF نیز قابل اجرا هستند.

مزایای استفاده از سقف های کاذب شبکه ای

استفاده از این نوع سقف ها به دلیل سرعت بالای اجرا و دسترسی راحت به تاسیسات بالای سقف کاربرد فراوانی در فضاهایی مانند: درمانگاه ها، بیمارستان ها، فروردگاه ها، ترمینال ها، محیط های اداری، تجاری، سقف سرویس بهداشتی و مکان های مرطوب مانند حمام و … خواهند داشت. البته فراموش نکنید که این سیستم در فضاهایی که امکان نشت آب وجود دارد عملیات تعمیر تاسیسات را راحت تر نموده و امکان سیم کشی و یا تعویض سیم های فرسوده نیز فراهم می آورد.

طراحی سقف با کناف
نوشتهٔ بعدی
شیشه میرال یا شیشه سکوریت
نوشتهٔ پیشین
دوربین مدار بسته و امنیتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
error: اخطار: مطابق با قانون کپی رایت شما مجاز به کپی برداری از این محتوا نیستید