طریقه شستشو و لکه برداری مبلمان

بدون دیدگاه

طریقه شستشوی مبل

مبلمان هر خانه به  دلیل اینکه جز پر استفاده ترین وسایل به حساب می آیند از این رو نیاز به شست و شوی بیشتری نسبت به سایر وسایل منزل دارند. البته همان طور که می دانید امروزه قیمت مبلمان بسیار افزایش یافته و هر خانم خانه داری تمام تلاش خود را  برای نگهداری از مبلمان منزل کرده و سعی در نگهداری درست از آنها را دارد. برای حفظ دوام مبلمان خود باید هر ساله به شستشوی آنها بپردازید تا نه تنها تمیز شوند، بلکه دوام بیشتری داشته باشند. اما شست وشو و گردگیری هر نوع مبلی نیاز به رعایت مواردی دارد که باید به آن دقت داشت.

طریقه نگهداری و شستشوی مبلمان پارچه ای :

بهترین راه حل برای شستن مبلمان پارچه ای استفاده از شامپو فرش می باشد. به این ترتیب که در یک ظرف مقداری شامپو فرش ریخته و با پارچه ای نرم اما مقاوم به شستشوی مبل بپردازید. اما بهتر است بدانید که با استفاده از شامپو فرش آلودگی و کثیفی از مبلمان پارچه ای پاک می شود، اما به دلیل اینکه بعد از شامپو کشیدن مرحله آب کشی وجود ندارد، از این رو در آن باقی می ماند و خشک می شود و این مسله باعث پخش ذرات آلودگی در سطح مبل می شود. یک راه درست و اصولی این است که بعد از شامپو کشیدن مبلمان، با یک بخارشور یا جاروبرقی معمولی، ذرات آلوده روی مبل ها را از بین ببرید. اما نکته ای که باید توجه داشته باشید این است که قبل از شستن مبل با شامپو فرش ابتدا قسمتی از مبل را شسته و امتحان کنید که پارچه مبل رنگ ندهد.

درصورتی که پارچه مبلمان منزل شما مخملی باشد نیاز به شامپو کشیدن نیست و می توانید با یک پارچه گرد و غبار روی آن را بگیرید تا تمیز شوند. بعد از تمیز کردن پارچه مبل باید به سراغ قسمت های چوبی رفته و آنها را با استفاده از یک پارچه خشک یا پارافین تمیز کنید. هنگام استفاده از پارافین نهایت دقت را کنید تا پارچه به پارافین آغشته نشود. مبلمانی که دارای پارچه و چرم هستند، باید با دقت بیشتری شسته شوند. زیرا باید هر قسمت به صورت جداگانه و به شیوه درست آن شسته شود.

راه دیگری که برای شستن مبلمان پیشنهاد می شود، استفاده از بخارشور است و باید میزان و شدت بخار را به درستی بسنجید. بخاری که از دستگاه بخارشوی متصاعد می شود، به وسیله مقدار کمی آب تولید می شود و همین حجم کم باعث می شود که رطوبت اندک و بخار، با حرارت بسیار بالا درون سطوح و درزهای مبل نفوذ کرده و به تمیزی آنها منجر شود. این بخار معمولا برای سطوح هایپرآلرژن هم قابل استفاده است و به دلیل اینکه از هیچ ماده شوینده شیمیایی استفاده نمی شود، برای مبتلایان به آلرژی هم کاملا بی خطر خواهد بود. نکته قابل اهمیت در مورد استفاده از بخارشوی این است که به دلیل حرارت بالایی که تولید می کند می تواند قارچ ها و باکتری های مبلمان را از بین ببرد.

طریقه از بین بردن انواع لکه از روی مبلمان

لکه هایی که روی مبل ایجاد می شوند دارای انواع مختلفی هستند. ممکن است روی مبل شما لکه چربی یا شیمیایی یا جای رد قلم و خودکار مانده باشد. حتی ممکن است مبلمان شما به وسیله سیگار سوخته باشد. در صورتی که این گونه لکه ها را روی مبلمان خود مشاهده کردید، می توانید با استفاده از شوینده ها به پاک کردن آنها بپردازید. البته هرکدام از این لکه ها روی مبل خاصی به شیوه ای متفاوت پاک می شود.

پاک کردن لکه چربی از روی مبل :

در صورتی که بر روی مبل منزل شما لکه چربی ایجاد شد، با استفاده از کمی محلول نمک و الکل روی مبل کشیده تا پاک شود. اگر پارچه مبل ابریشمی باشد، می توانید با یک برگه کاغذ خشک روی قسمت لکه شده را بپوشانید و اتوی داغ را محکم روی آن فشار دهید تا لکه ناپدید شود.

البته می توانید از لکه برهای شیمیایی برای از بین بردن لکه های ایجاد شده بر روی مبل استفاده کنید. اما فراموش نکنید که در ابتدا طریقه مصرف آن را با دقت مطالعه کرده و مراقب باشید تا به پارچه مبل شما آسیب وارد نشود و با استفاده از دستکش به تمیز کردن آن بپردازید.

پاک کردن لکه جوهر از روی مبل :

برای پاک کردن لکه جوهر از روی مبل ابتدا آن را خیس کرده و مقداری نمک بر روی آن ریخته و سپس با پنبه محل مورد نظر را تمیز نمایید. یک راه دیگر برای از بین بردن لکه استفاده از محلول گلیسیرین و آمونیاک است. می توانید محلول را روی لکه بمالید و سپس با آب و پودردستی لکه را پاک کنید.

پاک کردن لکه سوختگی سیگار از روی مبل :

بهتر است بدانید که اثری سوختگی یا زردی سیگار هم با استفاده از یک حبه قند قابل پاک شدن است. به این ترتیب که ابتدا قند را روی لکه بمالید و آن قدر این کار را ادامه دهید تا پاک شود. حتی اگر این لکه روی الیاف مصنوعی ایجاد شود، می توانید با استفاده از آبلیمو آن را پاک کنید. در صورتی که پارچه کرکداری بر روی مبل منزل شما قرار دارد و بر روی آن لکه ایجاد شده، می توانید با کمی شیر آن را خیس کرده و با مقداری پنبه لکه آن را پاک کنید و در آخر با آب و صابون لکه شیر را هم از بین ببرید.

چند نکته برای از بین بردن لکه از روی مبلمان :

۱-در مواردی خاصی که لکه ایجاد شده، به هیچ وجه قابل پاک شدن نیست، می توانید رویه مبل را تعویض نمایید.

۲-در هنگام پاک کردن سطوح چوبی یا میز و صندلی ها هرگز از مواد شوینده استفاده نکنید و بهترین راه برای تمیز کردن این سطوح دستمال خشک یا کمی مرطوب است. در صورتی که می خواهید این سطوح درخشان شوند می توانید از پارافین استفاده کنید.

نوشتهٔ بعدی
تزیین آشپزخانه با کابینت
نوشتهٔ پیشین
چیدمان مبل ال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
error: اخطار: مطابق با قانون کپی رایت شما مجاز به کپی برداری از این محتوا نیستید