فلاور باکس (باکس گل)

بدون دیدگاه

فلاور باکس چیست؟

دو کلمه فلاور به معنای گل و باکس به معنای جعبه تشکیل فلاور باکس را داده که به معنای جعبه گل می باشد و از آن برای کاشت درخت، درختچه و گل استفاده می شود. فلاور باکس ها در سال های گذشته به صورت ثابت طراحی و ساخته می شدند و نوع طراحی آنها متناسب با طرز تفکر مردم بوده و با گل هایی مانند شاهپسند و شمعدانی تزئین شده و در باغ ها و محوطه خانه ها قرار می دادند.

اما امروزه با طراحی سبک های جدید، انواع مختلف فلاور باکس ها ساخته شده و می توان گفت که در این زمینه تحولی شگرف رخ داده است.

انواع فلاور باکس

جنس باکس هایی که از آنها به عنوان فلاور باکس استفاده می شود، متنوع بوده و شامل موارد زیر می باشد.

فلاور باکس سنگی

فلاور باکس های سنگی جنبه سنتی دارند و به صورت معمول این نوع فلاور باکس ها به دلیل اینکه سنگ ماده ای سنگین است، مناسب گلدان های دائمی خیابان ها هستند. اما به خاطر اینکه سنگ دارای خاصیت تراوشی بسیار کمی است، باید مسیر خروج آب را به خوبی در این نوع فلاور باکس ها ایجاد نمود.

فلاور باکس سفالی

سفال ماده ای است که از سالهای بسیار دور از آن برای ساخت گلدان ها استفاده می کردند و چون این ماده سنتی خاصیت تراوشی بسیار زیادی دارد، امکان تولید امراض مختلف در منافذ آن وجود دارد و به همین خاطر  امروزه کمتر از باکس های سفالی بدون لعاب به عنوان فلاور باکس استفاده می شود. با این حال باکس های سفالی دارای طرح ها و شکل های مختلفی هستند که به صورت معمول مخروطی، کوزه ای و استوانه ای آنها کاربرد دارند.

فلاور باکس چوبی

باکس های چوبی در صورتی که به عنوان گلدان مورد استفاده قرار گیرند، باید در داخل آنها یک ظرف ضد رطوبت وجود داشته باشد تا امکان آسیب به چوب کمتر شود. معمولا از چوب هایی مانند ساج برمه ای، بلوط و ایروکو برای ساخت فلاور باکس چوبی استفاده می شود.

فلاور باکس بتنی

باکس های بتنی از سیمان و میلگرد تهیه شده و دارای قالب سنتی می باشند. این باکس ها به روش های صنعتی و نیمه صنعتی در طرح های مختلفی طراحی و ساخته می شوند و دارای وزن بسیار سنگینی هستند، اما برخی از فلاور باکس های بتنی بر عکس اینکه از بتن ساخته می شوند و قاعدتا” باید وزن زیادی داشته باشند، اما به دلیل وجود توری در شاسی آنها، وزن سنگینی ندارند و چون در ساخت آنها باید حوصله و دقت بالایی به کار برده شود، از لحاظ قیمت گران تر از باکس های بتنی معمولی هستند. نکته مهم در رابطه با فلاور باکس های بتنی این که با وجود وزن بالایی که دارند، اما  در برابر  عوامل محیطی مقاوم بوده و هرچه  بیشتر از معرض آب قرار بگیرند، دوام و بقای آنها بیشتر خواهد شد.

فلاور باکس های فایبر گلاس

باکس هایی که از جنس فایبر گلاس هستند، از رنگ و رزین ساخته شده اند و دارای طرح های مختلفی می باشند. اما شایان ذکر است که فلاور باکس های فایبر گلاس با وجود وزن سبک تری که نسبت به فلاور باکس های بتنی دارند، اما دارای مقاومت کمتری بوده و درمقابل شرایط محیطی دوام و پایداری زیادی ندارند.

 فلاور باکس  فلزی

باکس هایی که از ورق های فلزی ساخته می شوند، در صورتی می توانند به عنوان فلاور باکس مورد استفاده قرار گیرند که روی آنها رنگ کورهای زده  تا کاملا ضد زنگ شوند. نوع رنگ و سایز فلاور باکس های فلزی را می توان به صورت دلخواه انتخاب نمود.

فلاور باکس  چوبی-فلزی

فلاور باکس های چوبی-فلزی دارای شاسی فلزی بوده که با استفاده از رنگ کوره ای ضد زنگ شده اند و به همراه چوب روسی و همچنین ورق پلی کربنات با اندازه های دلخواه تشکیل می شوند.

کاربرد فلاور باکس

از فلاور باکس ها برای کاشت درخت استفاده می شود. البته فراموش نکنید که سایز این فلاور باکس ها باید بزرگ باشد تا امکان کاشت درخت در آنها وجود داشته باشد. با توجه به نوع درختی که انتخاب می شود، میزان و حجم خاک گیری در فلاور باکس قابل تغییر خواهد بود.

از فلاور باکس ها برای کاشتن درختچه های کوچک هم می توان استفاده نمود و چون به صورت معمول دارای سایز متوسطی هستند می توان انواع درخچه ها را در داخل آنها کاشت.

کاربرد دیگر فلاور باکس ها برای لبه تراس است که با توجه به اندازه تراس، در ابعاد مختلفی ساخته می شوند. فلاور باکس های لبه تراسی بسیار طرفدار داشته و از آنها جهت زیبایی نمای ساختمان و همچنین طراوت بخشیدن به فضای آپارتمان می توان استفاده نمود.

از فلاور باکس هایی که به نام دیوار سبز معروف هستند، به صورت معمول در بزرگراه ها، باغ ها، تالارها و همچنین تراس ها استفاده می شود و چون دارای ابعاد، رنگ و سایز های مختلفی هستند، بسته به محل و کاربردی که دارند، طراحی و تولید می شوند.

فلاور باکس هایی که به صورت حجمی هستند، برای مشخص نمودن ورودی ها قابل استفاده بوده و به جهت ایجاد فضای سبز حجمی کاربرد دارند و در ورودی تالار ها، ویلا ها و مجتمع ها قابل استفاده هستند.

مزایای استفاده از فلاور باکس

فلاور باکس ها دارای مزیت های زیادی هستند که به برخی از آنها در زیر اشاره شده است.

در مکان هایی مانند تراس و پشت بام ها که امکان کاشت درخت، گل و درختچه وجود ندارد، می توان از فلاور باکس ها بهره گرفته و می توان با کمک آنها از فضاهای مرده به نحوه احسنت استفاده کرده و بر روی بام روف گاردن را اجرا نمود.

در فضاهای سبز شهری با کمک فلاور باکس ها می توان به کاهش سطح چمن کاری کمک کرئه و با انجام این کار در هزینه های نگهداری از چمن صرفه جویی می شود.

امکان جابجایی فلاور باکس از مزیت های دیگر آن می باشد و در اصل می توان فلاور باکس را در محل دیگری کاشت و در زمان مناسبی که کاملا زیبایی و طراوت دارند، به محل مورد نظر انتقال داد. برای مثال در زمان جشن ها، جشنواره ها و همچنین افتتاحیه پروژه ها می توان فلاور باکس را به محل مورد نظر منتقل نمود.

با وجود فلاور باکس هزینه های احداث و نگهداری فضای سبز دائمی کاهش می یابد و چون قابلیت جابجایی دارند، می توان برای تغییر دکوراسیون، آنها را به محل دیگری برده و فلاور باکس های جدیدی را در محل مورد نظر قرار داد تا از این طریق علاوه بر تغییر دکوراسیون، تنوع و طراوت روانی هم ایجاد شود.

مشخصات فلاور باکس

چوب روسی که در ساخت فلاور باکس های چوبی-فلزی استفاده می شود، با وجود اینکه در برابر عوامل محیطی مانند رطوبت، باران و برف بسیار مقاوم بوده، اما روی آن یک روغن مخصوص می زنند، تا دوام، طول عمر و همچنین زیبایی آن بیشتر شود.

از آنجایی که فلاور باکس ها حجم زیادی خاک را در خود نگه می دارند، این امکان را فراهم می کنند تا گیاه در برابر سرما و گرما مصون بوده و شاداب و سرزنده بماند.

رنگ کوره ای که روی فلاور باکس ها زده می شود، مقاومت، طول عمر و پایداری آنها را افزایش می دهد.

تمام فلاور باکس ها در سایز ها و رنگ های مختلفی ساخته می شوند و دارای یک باکس پلی کربنات داخلی هستند که باعث می شود تا دوام آنها بیشتر، عایق بندی آنها بهتر و عوامل محیطی روی آنها تاثیر کمتری داشته باشد.

اجرای مناسب فلاور باکس

نکته مهمی که در اجرای فلاور باکس باید توجه داشته باشید، ایجاد زهکشی مناسب است که باید در کف فلاور باکس انجام پذیرد. برای انجام این کار باید در کف فلاور باکس چند سوراخ ایجاد کرده و در زمان کاشت گیاه ۳ تا ۵ سانتی متر ریگ های بادامی در کف فلاور باکس ریخته و سپس روی ریگ ها یک لایه پارچه مخصوص با نام ژئوتکستیال قرار داده تا با کمک این پارچه امکان خروج خاک از سوراخ های کف فلاور باکس وجود نداشته باشد. در نهایت فلاور باکس را از خاک سبک پر کرده و با انجام این عملیات زهکشی مناسب فلاور باکس انجام می  شود.

نوشتهٔ بعدی
پروژه مسکونی – جردن
نوشتهٔ پیشین
استفاده از آبنما در طراحی دکوراسیون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
error: اخطار: مطابق با قانون کپی رایت شما مجاز به کپی برداری از این محتوا نیستید