فوق روان کننده بتن

بدون دیدگاه

فوق روان کننده های بتن

فوق روان کننده از قوی ترین افزاینده روانی بتن بوده و باعث می شود تا آب مصرفی تا حد زیادی کاهش یابد. با وجود این ماده که یکی از افزودنی های بتن به شمار می رود می توان عملیات اجرای بتن را آسان تر کرده تا بتن با سرعت بیشتری به مقاومت های اولیه و نهایی خود برسد.

فوق روان کننده های بتن از ترکیبات مختلف مواد ارگانیک تهیه شده است که بر دو پایه متفاوت تولید و وارد باز می شود که شامل پلی نفتالین و لیگنوسولفات می باشد که با استاندارد های ملی ایران مطابقت دارند.

خواص فوق روان کننده های بتن

یکی از خواص و تاثیرات فوق روان کننده ها این است که با انواع سیمان های پرتلند سازگاری دارند و با استفاده از آنها می توان نسبت آب به سیمان را کاهش داده و این نسبت در حدود ۱۲ تا ۲۰ درصد می باشد و باعث روانی بتن، سهولت پمپاژ بتن و همچنین کاهش دهنده استهلاک تجهیزات می شوند.

فوق روان کننده ها انسجام بتن را بیشتر کرده و مقاومت فشاری را بالا می برند و این مسله باعث می شود تا نفوذ ناپذیری بتن کاسته شود. نکته مهم در رابطه با فوق روان کننده ها این است که غیر قابل اشتعال هستند و زمان حفظ اسلامپ آنها بین ۳۰ تا ۴۵ دقیق می باشد.

روان کننده ها به صورت معمول باعث سرعت بخشیدن یا تاخیر در گیرش و همچنین ایجاد حباب هوا در بتن شده و در صورت لزوم می توان آن را با سایر مواد شیمیایی ترکیب و استفاده نمود.

کاربرد فوق روان کننده ها

با استفاده از فوق روان کننده ها می توان در دمای معمولی عملیات بتن ریزی انواع سازه ها ی مسطح و غیر مسطح را انجام داده و اجرای بتن دال ها، پی ها و تمامی دیوارها، پل ها و ستوان ها را انجام داد. فوق روان کننده ها این امکان را فراهم می کنند تا قطعات پیش ساخته را تولید و کف های سخت صنعتی و بتن های پیش تنیده را ایجاد نمود.

با کمک فوق روان کننده ها می توان بتن های میکروسیلیسی را تهیه کرده و در مقاطعی که تراکم آرماتور بالا است عملیات بتن ریزی را انجام داد و بدون نیاز به افزایش آب در مخلوط می توان کارایی بتن را افزایش داد.

میزان استفاده از فوق روان کننده در بتن

میزان استفاده دقیق از فوق روان کننده ها را باید از طریق آزمایش های کارگاهی مشخص نمود. اما به صورت کلی مقدار مصرف بر اساس میزان روانی مورد نظر، نوع مصالح سنگی و همچنین نسبت آب به سیمان بین ۴۵/۰ تا ۲/۱ درصد وزن سیمان مصرف شده می باشد.

روش استفاده از فوق روان کننده ها

فوق روان کننده را می توان با تمام آب مخلوط بتن و حتی با بخشی از آن مخلوط کرده و کم کم به بتن اضافه کرد. روش دیگر برای اضافه کردن فوق روان کننده این است که به مخلوط آماده بتن افزوده و بعد از اختلاط کامل عملیات بتن ریزی انجام شود.

نوشتهٔ بعدی
سقف های طاق دار
نوشتهٔ پیشین
ترفند های انتخاب کاغذ دیواری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
error: اخطار: مطابق با قانون کپی رایت شما مجاز به کپی برداری از این محتوا نیستید