قوانین استفاده از نور برای محیط منزل

بدون دیدگاه

قوانین استفاده از نور برای تغییر خانه

یکی از ساده ترین و کم هزینه ترین راه هایی که با کمک آن می توانید تغییر زیادی در ظاهر خانه خود ایجاد کنید استفاده از نور های مناسب در بخش های مختلف خانه می باشد.

کاربرد نور در خانه

نور هایی که در خانه استفاده می کنید علاوه بر اینکه باعث روشنایی و زیبایی محیط می شوند به برجسته کردن فضا کمک زیادی کرده و باعث می شود تا کمی و کاستی های دکوراسیون پنهان شود. این امکان وجود دارد که نور ها را کم یا زیاد کرده و از این طریق حال و هوای فضاهای مختلف خانه را تغییر داده تا فضای مورد نظر عملکرد بهتری داشته باشند.

لازم به ذکر است که نور خوب الزاما” نور زیاد و روشن نبوده بلکه نورپردازی خوب در یک اتاق باعث می شود تا روشنایی به خوبی در سطوح مختلف ارائه شده و ترکیب نور ها و سایه ها به فضا بعد بخشیده و آن را جذاب تر از چیزی که در ظاهر دید می شود نمایش دهد.

برای اینکه در خانه خود بتوانید نور بهتری داشته باشید توصیه می کنیم به چند قانون اساسی توجه و از آن پیروی کنید تا نتیجه دلخواه و آنچه در ذهن دارید به وجود آید.

عملکرد اتاق

در قدم اول باید عملکرد محیطی که قرار است نور آن را نتظیم کنید در نظر گرفته و به این سوال که قرار است از این اتاق به چه منظور استفاده کنید پاسخ داد.

قدم بعدی این است که در این اتاق زمان زیادی حضور دارید یا تنها در اوقات شب از این فضا استفاده می کنید. حتی پاسخ به این سوال که از این اتاق برای چه منظور استفاده می کنید و قرار است چه فعالیتی در آن انجام دهید هم مهم خواهد بود. برای مثال یک اتاق در خانه شما برای مطالعه و یک اتاق برای خواب در نظر گرفته شده است.

در مرحله بعد باید نحوه چیدمان اتاق را در نظر گرفته و به سبک دکوراسیون محیط توجه کنید. برای مثال در صورتی که در خانه شما دکوراسیونی با سبک مدرن وجود دارد باید از لامپ های کمتری استفاده کرده و نورپردازی در این فضا به صورت مخفی و محو باشد اما اگر سبک خانه شما دارای سبک سنتی است می توانید از نور های زیاد تر و چراغ های آویز دار استفاده کنید.

منبع نور در اتاق تلویزیون

در صورتی که تصمیم دارید از یک اتاق برای مطالعه استفاده کنید می توانید از یک لامپ در کنار هر نقطه ای از فضا که می خواهید کتاب بخوانید قرار دهید  و اگراین اتاق به عنوان تی وی روم خانه شما می باشد باید نور را طوری تنظیم کنید که روی صفحه تلویزیون بازتابی نداشته باشد.

ایجاد تمرکز با منبع نوری مناسب

برای قرار گرفتن منبع نور در اتاق هایی که قرار است کاری با تمرکز بیشتر را انجام دهید یا در اتاق هایی که مخصوص حضور افراد سالمند خانه است باید از نور زیاد و همچنین یکنواخت استفاده شود. اما اگر از یک فضا بیشتر به جهت استراحت و خواب بهره می گیرید و نیاز به تمدد اعصاب دارید باید نور فضا را کمتر کرده و اتمسفر لازم را در این اتاق ایجاد کنید .

انواع نور در محیط

به صورت کلی سه نوع نور اصلی در محیط استفاده می شوند که شامل نور طبیعی، نور لامپ و نور مکمل می باشند.

نور طبیعی از بیرون فضا به داخل تابیده می شود و نور لامپ به صورت ثابت بوده و از سقف تابیده می شود و نور های مکمل که شامل نور هالوژن ها، نور آپاژورها و همچنین دیوارکوب ها می باشد. نور باید به خوبی فضای اتاق را روشن کرده و به شکل مساوی در بخش های مختلف اتاق حضور داشته باشد تا برای انجام کار های مختلفی مانند جارو زدن و … نور کافی وجود داشته باشد.

استفاده از نور ویژه یا برجسته

نوری که با ویژگی های خاص تابیده می شود و یک موضوع را برجسته می کند نور ویژه نامیده می شود برای مثال نور که روی یک اثر هنری تابیده می شود یا یک تابلوی نقاشی را برجسته می کند نور ویژه ای است که در فضا می توانید از آن استفاده کنید.

نوشتهٔ بعدی
دکوراسیون لاکچری با دیوارپوش پارچه ای
نوشتهٔ پیشین
موکت تایل چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
error: اخطار: مطابق با قانون کپی رایت شما مجاز به کپی برداری از این محتوا نیستید