نقطه کانونی دکوراسیون منزل

کانون مناسب دکوراسیون منزل

همان طور که می دانید هر خانه ای باید دارای حداقل یک نقطه کانونی مناسبی باشد تا از این طریق بتوانید به محض ورود به خانه نگاه ها را خیره کنید. البته فراموش نکنید که نقطه کانونی باید نقطه ای خاص باشد تا جلوه بی نظیری در فضای خانه خود ایجاد کند. نکته مهم این است که وجود نقطه کانونی هیچ ارتباطی با نوع نگاه و سلیقه متفاوت آدم ها ندارد، بلکه همه افراد در زمان ورود به هر خانه ای، نگاه شان به یک سمت خیره می شود. برای مثال یک شومینه رومی که دارای طراحی ویژه ای باشد یا تابلوی بزرگی که به دیوار اتاق نشیمن نصب شده است و حتی یک ظرف عتیقه که روی میز ناهارخوری قرار داده شده باشد، می تواند نگاه افراد مختلف را به خود خیره کند.

البته هرگز نباید فراموش کرد که انتخاب نقطه کانونی خاص رابطه مستقیمی با هوشمندی صاحبخانه دارد که تاکید روی وسیله ای خاص را به وجود می آورد. جالب اینجاست که ذکاوت جزء ارکان مهم در دکوراسیون داخلی به حساب آمده و انتخاب نقطه کانونی از اصول مهم طراحی داخلی می باشد. درواقع هر دکوراسیونی باید عنصری داشته باشد که زمان ورود فرد غریبه ای به محیط، اول از همه نگاه او به آن جذب شود. البته فراموش نکنید که اصلا” لازم نیست شی ای را انتخاب کنید که بسیار مجلل و آنتیک باشد و تنها کافی ست وسیله ای که انتخاب می کنید، یک شرایط خاص برای خیره کردن نگاه ها را داشته باشد.

ترفند هایی برای ایجاد نقطه کانونی:

۱- بهتر است بدانید که برای خلق یک نقطه کانونی مناسب باید از همان اول حوستان را جمع کرده و با نگاه کردن به فضاهای مختلف خانه خود ایده مناسبی را در ذهن داشته باشید. در واقع دلیل انجام این کار این است که بهترین نقطه کانونی زمانی به وجود می آید که از دل معماری خاص خانه بیرون بزند و تمام جزئیات در آن رعایت شده باشد. برای مثال اتاقی که دارای دیوارهای هلالی است یا پخی های زیادی دارد، می تواند نقطه کانونی خانه به حساب آید. به همین خاطر توصیه ما این است که ابتدا به جزئیات معماری خانه خود کاملا” توجه کنید و سپس برای ایجاد نقطه کانونی تصمیم بگیرید. برای مثال سقف بلندی که دارای طراحی روستیک باشد یا وجود آرک های عجیب و غریب و … می تواند نشانه های خوبی باشند تا چشم هر بیننده ای را خیره کنند. حتی می توانید از دیوارهای زاویه دار یا سقف هایی با گوشه های خاص، شومینه، پنجره های بزرگ با نمای خاص، کتابخانه توکار، دیواری که دارای یک طرح خاص باشد، مانند دیوارپوش های سه بعدی بست وال   به عنوان نقطه کانونی کمک بگیرید.

شاید باور نکنید اما وجود نقطه کانونی برای هر خانه الزامی است و جزء فاکتور های مهم برای شخصیت دادن به خانه می باشد و دلیل این الزام این است که اگر خانه ای نقطه کانونی نداشته باشد، نمی توان به درستی کارکرد خانه را تخشیص داد. به همبن خاطر تعریف حداقل یک نقطه کانونی از مهم ترین کار هایی است که در زمان طراحی دکوراسیون خانه باید انجام شود.

فراموش نکنید که هر چیزی قابلیت تبدیل شدن به نقطه کانونی را دارد و شما می توانید یک شومینه در گوشه سالن یا تلویزیون را انتخاب کنید و از آنها به عنوان نقطه کانونی اصلی استفاده کنید. البته این امکان وجود دارد که شما نتوانید نقطه کانونی مناسبی را ایجاد کنید، زیرا چشم شما به وسایل خانه عادت کرده و شاید انجام این کار برای شما کمی سخت باشد. به همین خاطر می توانید از دوستان خود کمک گرفته و از آنها بخواهید که بگویند به محض ورود به خانه شما چه المانی نظرشان را جلب می کند. از این رو می توانید روی همان شیء متمرکز شده و چیدمان خانه خود را بر طبق آن انجام دهید.

۲- بهتر است بدانید که مهم ترین عنصری که در خانه های امروزی قابلیت این را دارد که تبدیل به یک نقطه کانونی خاص شود، تلویزیون ها هستند و هر چه ابعاد تلویزیون انتخابی شما بیشتر باشد، به طور حتم نقطه کانونی خانه هم همان می شود. البته توصیه ما این است که اگر تمایل دارید که بهترین و مناسب ترین نقطه کانونی را از طریق تلویزیون ایجاد کنید، بهتر است تلویزیون را در ارتفاعی مناسب و در ابعاد و اندازه درست انتخاب کنید که متناسب با فضای خانه شما باشد.

۳- همان طور که می دانید در طراحی داخلی هر خانه ای، عناصر زیادی کاربرد دارند و کاربرد آینه ها بیشتر از هر عنصری می باشد، مخصوصا اگر خانه ای از نظر ابعاد یا روشنایی مشکل داشته باشد. البته فراموش نکنید که از آینه ها می توانید به عنوان یک نقطه کانونی خاص در خانه شما استفاده شود و زمانی زیبایی بی نظیری خواهد داشت که نمایی از بیرون خانه یا روشنایی لوستر را نمایش دهند. به همین خاطر در صورتی که در مورد انتخاب نقطه کانونی به نتیجه دلخواه خود نرسیده اید، آینه ها گزینه مناسبی هستند که می توانند نگاه ها را به سمت خود خیره کنند.

۴- گزینه دیگری که می توانید از آن به خوبی استفاده کنید، نصب یک تابلو نقاشی با رنگ های خاص است. البته پیشنهاد می کنیم که تابلوی انتخابی را بر روی دیوار اصلی خانه نصب کرده و نقطه کانونی متفاوتی را در خانه خود ایجاد کنید. در واقع تابلوی نقاشی زمانی نگاه ها را به سمت خود جلب می کند که طرح و رنگی خاص در آن به کار رفته باشد. برای مثال تابلویی با رنگ های سفید و سیاه یا تابلویی با طرح طلایی انتخاب مناسبی خواهد بود.

۵- نقطه کانونی دیگری که می توانید روی آن حساب کنید، دیوارهای خانه هستند. به همین خاطر بهتر است بزرگ ترین دیوار را انتخاب کرده و آن را با طرحی خاص متفاوت از دیگر دیوارها نشان دهید. البته فراموش نکنید که در عین متفاوت بودن دیوار باید با بقیه اجزای خانه هم هماهنگی داشته باشد. برای مثال در صورتی که از دیوارپوش های سه بعدی بست وال استفاده نموده اید، باید رنگی را برای این دیوار انتخاب کنید که در طیف رنگی سایر وسایل خانه باشد، اما اغراق بیشتری را نشان دهد. نکته مهم این است که اگر از کاغذ دیواری برای متفاوت کردن دیوار استفاده می کنید، نباید طرح کاغذ دیواری با طرح پرده یا مبل ها تداخل داشته باشد.

۶- کاناپه ها هم نقطه کانونی مناسبی هستند، به شرطی که فاکتور های کانونی شدن را دارا باشند، برای مثال یک کاناپه خاص و بزرگ به اندازه کافی می تواند مرکز توجه ای خاص را خلق کند و چشم افراد را به خود خیره نماید. البته یادتان نرود که کاناپه ای را به عنوان نقطه کانونی انتخاب کنید که نه تنها به صورت تک بوده، بلکه از لحاظ رنگ و شکل کاملا” خاص باشد. جالب است بدانید که در خانه های کوچک معمولا” از کاناپه ای که در انتخاب رنگ یا مدل آن اغراق شده باشد، به عنوان نقطه کانونی استفاده می شود. از این رو پیشنهاد می کنیم که اگر از تابلو یا تلویزیون به عنوان نقطه کانونی استفاده نمی کنید، از کاناپه ای خاص که با چند کوسن رنگی تزئین شده است، بهره بگیرید و آن را تبدیل به محبوب ترین شیء خانه خود نمایید.

۷- در طراحی های خاص امروزی میزهایی برای جلوی مبل انتخاب می شود که برای خود شخصیت مستقلی دارند و به طور کلی می توان گفت که بین مبلمان و میزهایی که در جلوی مبل قرار می گیرند، هیچ سنخیتی وجود ندارد. از این رو می توانید با کمک این نوع طراحی، میزهای جلو مبلی را به عنوان نقطه کانونی در نظر بگیرید. شما این امکان را دارید که از یک میز خاص در وسط یک اتاق کوچک استفاده کنید یا یک میز ساده را با یک چیدمان خاص تزئین کنید تا هر نگاهی را به سمت خود خیره کند.

۸- در صورتی که در خانه خود بوفه ظروف یا کنسول دارید و از آنها برای سر و سامان بخشیدن به وسایل اضافی استفاده می کنید، بهتر است بدانید که این بوفه ها می توانند ابزاری مناسب برای تبدیل شدن به نقطه کانونی باشند. در واقع به دلیل اینکه بوفه ها بلند و تقریبا” عریض هستند و در گوشه ای از اتاق نشیمن قرار می گیرند به راحتی به چشم می آیند. البته زمانی این بوفه ها چشمگیر تر خواهند بود که در داخل آنها از ظرف هایی با طرح و رنگ های خاص استفاده شود. حتی قرار دادن گل های طبیعی روی بوفه یا کنسول مورد نظر هم می تواند به جلب توجه بیشتر کمک کند.

 

 

فهرست
error: اخطار: مطابق با قانون کپی رایت شما مجاز به کپی برداری از این محتوا نیستید