نمای شیشه ای اسپایدر

نمای شیشه ای اسپایدر

نوعی نمای شیشه ای خود ایستا را نمای اسپایدر یا نمای پرده ای می گویند که در این نوع نماهای مدرن شیشه ها با استفاده از اتصالات نقطه ای به سازه متصل و در صفحه شیشه هیچ گونه سازه عمودی و افقی دیده نمی شود.

یکی از بهترین و معمول ترین نوع شیشه هایی که بدون فریم هستند را اسپایدر می نامند و همان طور که اسم آن مشخص است ساختاری عنکبوتی دارند و به صورت شبکه ای یا موزائیکی نصب می شوند. اما شاید دلیل این اسم پاها و بدن عنکبوتی فرم و شکل یراق اتصال دهنده  آنها باشد.

کاربرد نمای اسپایدر

در نمای ساختمان های اداری و تجاری و همچنین برای دهنه مغازه یا فروشگاه های مختلف که نمی خواهند از سازه آهنی یا آهن کشی استفاده کنند از نمای شیشه ای اسپایدر بهره می گیرند. شیشه های اسپایدر باعث می شوند تا جلوه ای بی نظیر در نمای ساختمان ها ایجاد شود و شکلی ماندگار در نوع بنا به وجود آید.

طریق نصب نمای اسپایدر

بعد از اینکه محیط آماده شد و کار سنگ کاری و لوله های استیل آن به پایان رسید بست های اسپایدر که به صورت معمول به شکل x و y هستند را با استفاده از جوش آرگون به لوله ها اتصال داده و سپس اندازه شیشه ها به صورت دقیق گرفته و در نهایت برای نصب شیشه ها آماده می شود.

مشخصات فنی نمای اسپایدر

شیشه هابا فاصله ای بین یک تا ۵/۱ سانتی متر از هم نصب می شوند و بین آنها را با چسب سیلسکون بی رنگ به شکل کاملا دقیق پر می کنند. در زمان افت ساختمان یا زلزله این فاصله باعث می شود تا شیشه های اسپایدر به هم نخورند و احیانا” دچار شکستگی نشوند.

شیشه هایی که در نمای اسپایدر به کار می روند به صورت معمول از شیشه لیمینت و یا از شیشه ۱۰ میل سکوریت است. با وجود اینکه استفاده از لیمینت گران تر از شیشه ۱۰ میل سکوریت است اما به صورت اصولی باید از شیشه ۱۰ میل سکوریت برای چنین نماهایی استفاده شود زیرا اگر به صورت اتفاقی شکسته شوند از هم پاشیده نشده و در سرجای خود قرار می گیرند.

این نوع شیشه ها در نما به صورت بدون فرم استفاده می شوند و ایجاد کننده یک معماری مدرن در صنعت ساختمان سازی محسوب می شوند و با وجود اینکه به فریم و قاب نیازی ندارند اما حول یک محور و با استفاده از یک وسیله اتصال دهنده یک دیواره رو تشکیل می دهند.

سازه اسپایدر به دلیل اینکه روی پایه هایی غیر از ستون اصلی ساختمان سوار هستند در برابر زلزله مقاومت بالایی دارند و به دلیل مدرن بودن در بسیاری از مراکز اداری و تجاری جهان قابل استفاده می باشند.

مزایای استفاده از نمای اسپایدر

سیستم های زیر مجموعه نمای اسپایدر بسیار متنوع هستند و وزن بسیار سبک این سازه و همچنین اتصالات آن باعث شده بهره گیری از آن با رونق زیادی روبه رو شود و به صورت یکپارچه یک نمای شفاف ایجاد شود و اجرای جزئیات به صورت ساده امکان استفاده از آنها را بیشتر خواهد کرد.

مزیت دیگر نوع نماها این است که بدون نیاز به فرم دهی سازه می توان روی سطوح پیچیده هم نصب شوند و چون امکان جا به جایی نما وجود دارد در برابر نیروی زلزله مقاومت بالایی دارند.

نمای اسپایدر با سبک مدرن هماهنگی داشته و می تواند جلوه زیبایی به ساختمان ها ببخشد و به فراگیر شدن نور طبیعی در کل ساختمان کمک می کند.

معایت نمای اسپایدر

نمای اسپایدربه گونه ای است که باید به صورت مداوم آن را چک نمود تا به لحاظ آب بندی دچار اشکال نشوند. این نوع نماها نیاز به محاسبات دقیق و کنترل مهندسان فنی دارد و این در حالی است که سیستم های مشابه با استفاده از نرم افزار های ساده به راحتی قابل محاسبه می باشند. دیتال نمای اسپایدر برای سیستم بازشو بسیار پیچیده خواهد بود و این مسله باعث می شود تا بهره گیری از این نوع نماها محدود به شرایط خاص باشد.

قیمت شیشه اسپایدر

شیشه های اسپایدر با ابعاد مختلفی تولید می شوند و هر چه این نوع شیشه ها با ابعاد بزرگتری تولید شوند زیبایی چشمگیر تری دارند. قیمت نمای اسپایدر با توجه به میزان پروفیل های آلومینیومی، شکل، ساختار پروفیل ها و همچنین نوع سیستم به کار رفته در آن متغیر خواهد بود. انواع یراق آلاتی که در نمای اسپایدر به کار می رود مانند فین گلس، کانکتور ، روتل دو جداره و … بر اساس نوع استیل آنها در قیمت نمای اسپایدر تاثیرگذار است و باعث می شود تا هزینه نهایی نمای اسپایدر تغییر کند. در صورتی که از یراق آلات با کیفیت استفاده شود و شیشه مناسبی برای این نما در نظر گرفته شود می توان با قیمتی مناسب نمای شیشه ای به صرفه ای را ایجاد نمود.

نصب نمای اسپایدر

نصب و اجرای نمای اسپایدر یکی از پیچیده ترین کار های مربوط به ساختمان می باشد و باید با محاسبات بسیار دقیق کار اجرای این نما را انجام داد زیرا اگر در ساختار شبکه ای اختلافات محاسباتی به صورت میلی متری ایجاد شود به کیفیت کار آسیب جدی وارد می شود.

نوشتهٔ بعدی
ملات ویژه چیست چیست؟
نوشتهٔ پیشین
بین کابینتی | کاشی و تایل بین کابینتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
error: اخطار: مطابق با قانون کپی رایت شما مجاز به کپی برداری از این محتوا نیستید