نورپردازی با فیبر نوری

امروزه روش های متنوعی برای نوپردازی فضاهای مختلف وجود دارد که باعث ایجاد زیبایی هر چه بیشتر محیط می شود. اما یکی از متد های مدرن نورپردازی که بسیار مورد استقبال قرار گرفته و زیبایی فوق العاده ای را ایجاد می کند استفاده از فیبر نوری می باشد و به دلیل مزایای ویژه ای که این نوع نورپردازی دارد قابلیت اجرا در امکان های مختلف را دارا می باشد.

فیبر نوری چیست؟

فیبر نوری رشته باریک و بلندی است که با نام تار نوری هم معروف بوده و از یک ماده شفاف مانند شیشه یا پلاستیک تشکیل شده است که قابلیت انتقال نور از یک سر به سر دیگر را دارد. پهنای باند این محصول خیلی بیشتر از کابل های معمولی بوده تا حدی که می تواند صوت و داده های دیگر را با پهنای باند ۱۰ گیگا بیت بر ثانیه و حتی بالاتر را انتقال دهد.
بخش های مختلف فیبرنوری
فیبر نوری از سه بخش روکش، هسته و بافر رویه تشکیل شده است. در مرکز فیبر هسته قرار دارد که جنس آن ماده ای بی نهایت شفاف شیشه ای می باشد که در آن پرتوهای نور جریان دارد. روکش فیبر هم از جنس شیشه یا پلاستیکی می باشد که ضریب شکنندگی متفاوتی با جنس هسته دارد و به همین خاطر پرتوهای موجود در هسته از آن خارج نشده و پس از اینکه با روکش فلزی برخورد کرده دوباره به طرف هسته مرکزی هدایت می شوند. بافر رویه در اصل روکشی رنگی از جنس پلاستیک است که از هسته و روکش فلزی در مقابل رطوبت و سایر عوامل خارجی حفاظت می کند.

کاربرد فیبر نوری

توجه داشته باشید که فیبر نوری تنها برای مصارف مخابراتی و ارتباطی نبوده و می توان از آنها در زمینه نورپردازی های بسیار گسترده هم استفاده نمود. فیبر نوری قابل استفاده در نورپردازی های دکوراتیو   مجتمع های اداری، تجاری، تالارها، رستوران ها، هتل ها، مراکز خرید  و در کل همه محیط هایی که نور باعث معنا بخشیدن به فضا می شود، می باشد.  
استفاده از فیبر نوری در نورپردازی امکان پخش و عمق دهی نور را فراهم کرده و مصرف بسیار پایینی دارد. با کمک فیبر نوری می توان طرح های آسمان شب را اجرا کرده و نورهای کهکشانی را به وجود آورد. فیبر نوری این قابلیت را دارد که بر روی پارکت یا سنگ نقاط نورانی ایجاد کند و چون در مکان های مرطوب قابل استفاده می باشد برای فضای استخرها و سالن های ماساژ بسیار مناسب است و می توان از آنها در ساخت لوستر های زیبا و متنوع استفاده نمود.

اجزای تشکیل دهنده فیبر نوری

فیبر نوری که در نورپردازی های دکوراتیو از آنها استفاده می شود از یک مولد و همچنین تعدادی رشته فیبر تشکیل شده است که باعث می شود تا نور در انتها و یا اطراف آنها خود را نمایان کند.
فیبرنوری که در سقف قرار می گیرند دارای انتهایی روشن بوده و مانند فیبرهای نوری آویزان از سقف آسمانی پر ستاره را تداعی می کند. اما در صورتی که فیبرهای نوری اطرافشان روشن باشد قابل استفاده در استخر ها و آبنما ها می باشند و با تغییر رنگی که در طول مسیر دارند شروع به حرکت کرده  و در زمان شب به فضای استخر جلوه ای بی نظیر می بخشد.
همه این اجزا در کنار هم جمع شده اند تا بتوانند روشی جدید را جایگزین متد های پر مصرف سنتی کرده و با مصرف کم از محیط زیست حمایت شود.

مزایای استفاده از فیبرنوری

با کمک نورپردازی از طریق فیبر نوری مصرف برق چیزی در حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ وات خواهد بود. قابلیت ایجاد نقش کهکشانی و همچنین ستاره ای با استفاده از فیبری نوری به وجود می آید. طول عمر این متریال بالاست و قابلیت طراحی انعطاف پذیر را دارد. نورپردازی که با کمک فیبر نوری انجام می شود کاملا بی خطر بوده و به لحاظ الکتریسیته ایمن می باشد.
فیبر نوری باعث می شود تا تنها نور انتقال پیدا کرده بدون اینکه جریان برق را منتقل کند و بدون نیاز به کاسه چراغ می باشد و همان طور که گفته شد کاملا ایمن بوده و می توان به صورت طولانی مدت بدون خطر برق گرفتگی از آن استفاده نمود.
توجه داشته باشید که همه رشته های نوری که در فیبر نوری وجود دارد هیچ گونه جریان الکتریکی نداشته و به همین خاطر ایجاد گرما و حرارت نکرده و توان مصرفی آنها تا ۱۵۰ وات می باشد.
فهرست
error: اخطار: مطابق با قانون کپی رایت شما مجاز به کپی برداری از این محتوا نیستید