نورپردازی ساده اما تخصصی!

نورپردازی خانه، ساده اما تخصصی !

به صورت معمول هر خانه نیاز به نورپردازی های مختلفی دارد تا بتواند جلوه دکوراسیون را زیباتر کرده و انجام کار در قسمت های مختلف خانه به راحتی صورت می گیرد و نورپردازی های مختلف را می توان در زمان ساخت خانه جانمایی کرده اما انتخاب و همچنین شروع نورپردازی حرفه ای برای  خانه هایی که از قبل ساخته شده اند کمی مشکل است و در بعضی مواقع این امکان وجود ندارد که بتوان کار نورپردازی را از نقطه صفر شروع کرد. در صورتی که خانه از نور نسبتا” مساعدی برخوردار است توصیه می کنیم  دست به نور پردازی کلی نزده و تنها با تغییراتی کوچک روشنایی فضا های مختلف را بیشتر نمود. توجه داشته باشید که نور پردازی فضا با لایه بندی و همچنین ارتقای آن جذاب تر و کاربردی تر خواهد شد و در صورتی که نمی توانید از ابتدایی ترین مرحله نورپردازی را شروع کنید نگران نباشید زیرا با استفاده ار راهکار های مختلف می توانید نتیجه دلخواه را به دست آورید.

ایجاد نورپردازی تاکیدی

مهم ترین کاربردی که لایه بندی نور در نورپردازی دارد این است که به دکوراسیون بعد بخشیده و با منعطف ساختن آن می توان بر روی اشیاء جذاب و عناصر خاص که در دکوراسیون وجود دارد تاکید کرده و باعث می شود تا جذابیت دکوراسیون افزایش یابد. بهره گیری از نورپردازی تاکیدی روی اشیاء یا عناصر کار بسیار آسانی است و می توان با راهکار های مناسب یک نورپردازی تاکیدی را ایجاد کرد.

منبع نوری که دارای یک نور رو با بالا است را می توان روی زمین و کنار دیوار نصب نمود. انجام این کار می تواند یک دیوار بافت دار و زیبایی را در دکوراسیون خانه ایجاد کرده و جلوه ای باشکوه و برجسته را به وجود آورد. با استفاده از این نوع نورپردازی می توان کنج های تاریک موجود در فضا را روشن نمود. خانه هایی که در آنها ویژگی شاخص معماری همانند شومینه وجود دارد را می توان با استفاده از یک ایده طلایی نورپردازی کرده و این شاخصه زیبا و شکیل را به رخ دکوراسیون خانه کشید. برای نورپردازی این قسمت از خانه می توان یک منبع نوری که دارای نور رو به بالا است را بر روی زمین و اطراف شومینه نصب نمود. با قرار دادن یک منبع نور نقطه ای که با استفاده از یک سیم و دو شاخه به برق قابل نصب می باشند این امکان به وجود می آید که انعکاس دهنده نور بر روی اشیاء ارزشمند بوده و به برجسته سازی و تاکید حضور اشیاء می پردازد.

جدا سازی لایه های نور

لایه های نور در دکوراسیون را باید به گونه ای طراحی و اجرا نمود که قابلیت انعطاف پذیری داشته باشند و این امکان را فراهم می کنند تا در هر ساعتی از روز از هر لایه از نور که تمایل داشته باشید استفاده کرده و سایر لایه ها را خاموش کنید. برای مثال در فضای آشپزخانه نیاز به روشن بودن تمام چراغ ها نبوده و در بعضی از مواقع تنها لازم است نور بخشی که فرد در آنجا مشغول کار است را روشن نگه داشت و لزومی برای روشن ماندن سایر چراغ های آشپزخانه نیست. از این رو باید برای لایه های مختلف نورپردازی در آشپزخانه از کلید های مجزا برای روشن و خاموش کردن فضا استفاده نمود.

در صورتی که یک اتاق تنها یک منبع نورپردازی  دارد بهتر است یک منبع نوری دیگری را به اتاق اضافه کنید. انجام این کار به واسطه یکی از وسایل و عناصر موجود در فضا امکان پذیر خواهد بود. برای مثال می توانید در طبقات کتابخانه یک منبع نورگنجانده شود و از این طریق در فضاهای کوچک خانه نوری مفید حیاتی را ایجاد کرد. می توان یک منبع نور فریم در پنجره ها یا قفسه ها قرار داده تا از این طریق وسایل داخل قفسه و همچنین کتاب ها را روشن نمود. وجود این منبع نوری باعث می شود تا عمق و انعطاف فضا افزایش یابد.

 

در قسمتی از اتاق نشیمن از منبع نور زمینی مانند آباژور یا چراغ های رومیزی بهره گرفته می  شود تا از این طریق بتوان فضاهای نزدیک به زمین را روشن تر نمود. از این نباید در اتاق نشیمن چه بزرگ و چه کوچک تنها از نور لوستر سقفی استفاده کرده بلکه بهره گیری از منابع نوری دیگر هم بسیار مفید است. در فضای آشپزخانه باید در زیر کابینت ها از یک منبع نوری مناسب استفاده شود و این منبع نور همانند یک چراغ رومیزی در اتاق نشیمن عمل می کند. این منبع نور ایجاد شده در زیر کابینت ها مانع از بهم ریختگی و شلوغی آشپزخانه می شود. با استفاده از این منبع نوری می توان فضا را وسیع تر و روشن تر کرده و در عین حال کار کردن در چنین فضایی آسان تر خواهد بود.

کنترل نور

روش ها و همچنین ابزار های مختلفی برای کنترل نور خروجی از منابع نور وجود دارد و ابتدایی ترین کاری که برای کنترل نور می توان انجام داد بهره گیری از کلید های برق است که با پایین و بالا زدن آنها می توان چراغ را خاموش و روشن نمود. با پیشرفت هایی که در زمینه تکنولوژی صورت گرفته است روش های متنوعی برای کنترل نور به وجود آمده است که باعث می شود تا شرایط منعطف تری ایجاد شود و علاوه بر روشن و خاموش کردن نور شدت و میزان نور را هم تنظیم می کند و یکی از مهم ترین ابزار استفاده از کلید های دیمر می باشد که همانند کلید های معمولی برق روی دیوار نصب می شوند و با گرداندن آن می دور  نور را کم، زیاد، خاموش و روشن نمود. با استفاده از کلید های دیمر می توان نور را از راه دور تنظیم نمود.  کنترل نور فضا با استفاده از سنسورهای حرکتی از دیگر روش هایی است که می توان فضا را به این نوع نورپردازی مجهز نمود که این روش یکی از مناسب ترین روش ها برای کنترل نور بوده و می توان با این روش در مصرف انرژی تا حد زیادی صرفه جویی نمود و دلیل آن هم این است که این نوع چراغها تنها زمانی که فرد در آن فضا حضور دارد روشن مانده و در صورت عدم حضور فرد چراغ ها  خاموش می شود.

فهرست
error: اخطار: مطابق با قانون کپی رایت شما مجاز به کپی برداری از این محتوا نیستید