نورپردازی فضای نشیمن

نورپردازی در فضای نشیمن و پذیرایی منزل

همان طور که می دانید اتاق نشیمن از فضاهایی است که دکوراسیون آن باید بسیار راحت، گرم و همچنین دلنشین به نظر برسد و از آنجایی که از اتاق نشیمن همه اعضای خانواده استفاده می کنند و حتی مهمان های شما هم در این فضا پذیرایی می شوند، باید دکوراسیون این فضا به گونه ای باشد که بیشتر سلیقه ها را راضی کرده و افراد از حضور در این اتاق احساس راحتی داشته باشند.

از این رو باید از نورپردازی های مختص این اتاق بهره بگیرید تا بتوانید یک محیط گرم و راحت را ایجاد کنید. همان طور که می دانید، نورپردازی باعث می شود تا کل دکوراسیون یک اتاق تحت تاثیر قرار گرفته وجلوه آنها بیشتر و منحصر به فرد تر به نظر برسد و این مسله در نهایت باعث گرما بخشیدن به فضای اتاق می شود.

نکته مهمی که باید در زمان نورپردازی اتاق نشیمن به آن توجه داشته باشید، این است که باید نورپردازی این محیط را به صورت کامل انجام دهید. در واقع تنها نباید به نورپردازی سقفی بسنده کنید و سایر نورپردازی ها را انجام ندهید، بلکه باید از لایه های متنوع و همچنین متعدد نورپردازی به درستی در این فضا استفاده کنید.

یادتان نرود که در یک اتاق نشیمن علاوه بر نور های سقفی باید از نورهای دیواری و زمینی استفاده شود تا از این طریق بتوان محیطی کامل و در عین حال مطلوب داشته و احساس گرمی و صمیمی را از این فضا دریافت کنید.

 برای اینکه نورپردازی اتاق نشیمن به نحوه صحیحی انجام شود، باید نکاتی را رعایت کنید تا در زمان نورپردازی دچار مشکل نشوید:

۱-از آنجایی که اتاق نشیمن نیاز به چراغ های زمینی دارد، باید در زمان نورپردازی به طرح بندی فضا و همچنین نوع چیدمان مبلمان توجه داشته باشید و چراغ های زمینی را در مناسب ترین جای اتاق قرار دهید.

۲-توصیه می کنیم به جای استفاده از تعداد زیادی چراغ کوچک، از تعداد محدودی چراغ بزرگ برای نورپردازی کمک بگیرید.

۳-استفاده از دیمر برای نتظیم میزان نور چراغ ها از مهم ترین کار هایی است که باید در زمان نورپردازی فضای اتاق نشیمن در نظر داشته باشید.

۴-برای برقراری تعادل در اتاق نشیمن روش های متعددی وجود دارد، اما بهترین و موثر ترین حالت آنها استفاده از یک جفت آباژور رومیزی یا پایه بلند است که باعث می شود به راحتی تقارن را در اتاق نشیمن منزل ایجاد کنید.

۵-گاهی ممکن است در یک خانه فضای نشیمن کوچک بوده و فضای کافی برای قرار دادن چراغ های زمینی وجود ندارد، در این حالت برای جبران کمبود فضا می توانید از دیوارکوب ها یا هالوژن های دیواری استفاده کنید. نمونه ای از دیوارکوب ها هستند که دارای یک بازوی متحرک بوده و این امکان را فراهم می کنند تا لایه دیگری از نور به دکوراسیون اتاق نشیمن اضافه  شود. مهم تر اینکه با این نوع نورپردازی نه تنها مانع از شلوغی و ریخت و پاش نشیمن می شوید، بلکه نور کافی برای مطالعه افراد هم فراهم می شود.

توجه داشته باشید که این نوع از دیوارکوب ها باعث می شوند تا گرمای مطلوبی در اتاق نشیمن ایجاد شود و به همین خاطر باید آنها را در ارتفاع ۱۳۰ سانتی متری از سطح زمین روی دیوار نصب کنید.

کاربرد نورپردازی

علاوه بر اینکه نورپردازی به روشنایی خانه کمک می کند و راهی برای گرم نمودن خانه به حساب می آید، باعث می شود تا عناصر و رنگ های موجود در فضای نشیمن جلوه بیشتری پیدا کنند. اما کاربرد مهم تر آن برجسته کردن نقطه کانونی دکوراسیون می باشد. از این رو با طراحی و همچنین ایجاد یک نورپردازی مناسب می توانید نقطه کانونی اتاق نشیمن را برجسته و مشخص نشان دهید. توجه داشته باشید که نقطه کانونی می تواند شومینه، تلویزیون و یا یک تابلو بزرگ در نظر گرفته شود و به گونه ای نورپردازی شود تا جلوه قدرتمندی پیدا کند.

به همین خاطر پیشنهاد می کنیم از دیوارکوب در دوطرف شومینه ای که به عنوان نقطه کانونی در نظر گرفته اید، استفاده کنید. نکته مهم این است که دیوارکوب ها را باید در این حالت در ارتفاع ۱۷۵ سانتی متری نصب کنید تا به برجسته کردن نقطه کانونی کمک نمایند. اما اگر می خواهید یک تابلو در اتاق نشین را نقطه کانونی در نظر بگیرید، بهتر است از هالوژن های دیواری که دارای نور رو به پایین و متمرکز هستند، بر روی تابلو بتابانید.

 

 

فهرست
error: اخطار: مطابق با قانون کپی رایت شما مجاز به کپی برداری از این محتوا نیستید