نورپردازی مناسب در طراحی داخلی :

بهتر است بدانید که نورپردازی مناسب برای یک فضا به اندازی قابل اهمیت است که هرگز نباید از آن چشم پوشی کنید. زیرا همان طور که می دانید با کوچکترین تغییراتی که در یک فضا ایجاد می شود، نتایج گوناگونی دریافت شده و بر کل فضا تاثیر گذار است. استفاده صحیح از نور در یک فضا تاثیر زیادی روی حس و حال فضا و دید افراد دارد. برای مثال در یک فضایی مانند مطب که بیماران نیاز به آرامش دارند، بهتر است از نور پردازی ملایم استفاده شود و هرگز نباید از نور سقفی در این فضا بهره بگیرید تا از این طریق بتوانید استرس بیمار را کم کرده و فضای دلچسبی را ایجاد کنید. فراموش نکنید که ایجاد یک فضای شیک در صورتی امکان پذیر است که از یک نورپردازی مناسب در آن محیط استفاده شود. از این رو برای اینکه بتوانید در محیط های مختلف از نور پردازی مناسبی استفاده کنید، احتیاج به اطلاعات کافی در زمینه انواع چراغ، لامپ و وسایل جانبی دیگر دارید.

همان طور که می دانید در خانه هایی که امروزه ساخته می شود، جای لوستر و چراغ های دیواری را مشخص می کنند، اما نکته مهم این است که اکثر افراد دوست دارند که به جای استفاده از نورهای ثابت، از چراغ های رومیزی و آباژورها استفاده کنند. زیرا این وسایل به راحتی جابه جا شده و می توانید در قسمت های مختلف خانه که نیاز به نورپردازی دارد، از آنها بهره بگیرید.

هدف از نورپردازی :

قبل از اینکه به نورپردازی یک فضا بپردازید، بهتر است مشخص کنید که هدف شما از نورپردازی چیست و برای چه مقدار از فضا نیاز به نور دارید؛ برای مثال هدف شما نمایش بیشتر یک تابلو بر روی دیوار است، یا تعیین مسیر ورودی به اتاق پذیرایی. از این رو  اگر هدف از نورپردازی مشخص باشد، باعث می شود تا فضای خانه شما شکل خاص و دوست داشتنی پیدا کند.

انواع نور :

بهتر است بدانید که نورها را می توان به سه دسته کلی تقسم نمود.

۱-نور هایی که برای کارهای خاص مورد استفاده قرار می گیرد. مانند چراغ مطالعه، نور طراحی شده بر روی گاز در آشپزخانه. این نوع نورها به این منظور طراحی شده است که شما در زمان مطالعه یا آشپزی نور کافی برای دیدن را در اختیار داشته باشید و بتوانید به طور کامل بر روی کار خود تسلط پیدا کنید.

۲-نورهای محیطی، که نور کل فضا را برای دیدن اطراف فراهم می کنند. البته بهتر است بدانید که این نوع نورها برای ایجاد حسی خاص در محیط بسیار مناسب می باشند و بهترین نوع این نورها کلید های دیمر است که با کم و زیاد کردن آنها می توانید نور مورد نیاز فضا را تامین کنید.

۳-نورهای نقطه ای، که برای ایجاد تاکید و جلب نظر بر روی یک شیء خاص مورد استفاده قرار می گیرند. برای مثال در بالای یک مجسمه، تابلو و حتی در بالای یک تخت خواب که در یک اتاق بزرگ قرار دارد، هم قابل نصب می باشد.

نورپردازی مناسب در فضاهای مختلف  ساختمان :

۱-نورپردازی ایده ال زمانی انجام می شود که هدف شما برای نورپردازی فضا مشخص شود.

۲-هر بخش از منزل شما نیاز به یک نورپردازی خاص دارد. برای مثال در فضای آشپزخانه شما علاوه بر نور محیطی که کل فضا را روشن می کند، باید از نور مستقیم برای گاز و سینک ظرفشویی هم استفاده شود.

۳-در ورودی ساختمان نیاز به نورپردازی دارید. زیرا باعث می شود تا حس امنیت و آسایس در محیط برقرار شود. البته فراموش نکنید که استفاده از نور کم و ملایم در این بخش از امینت فضا می کاهد و نور زیاد هم باعث ایجاد مزاحمت برای دیگران خواهد شد. به همین خاطر پیشنهاد می کنیم از نور های حسگر که با قدم گذاشتن در یک فاصله مشخص از در ورودی روشن می شوند، استفاده کنید. وجود این نوع چراغ ها علاوه بر اینکه در بالابردن میزان امنیت فضا موثر هستند، از نظر اقتصادی هم کاملا به صرفه خواهند بود.  

۴-بهتر است بدانید که نورپردازی خارجی ساختمان فقط جنبه کاربردی ندارد، بلکه یک راه موثر برای زیباسازی فضا می باشد. از این رو بهتر است از پوشش های دیواری برای چراغ ها به عنوان دکور استفاده کنید. برای مثال تابلوهای پلاک خانه یکی از بهترین و ساده ترین المان های کاربردی برای تزیین دیوار ورودی اصلی به شمار می روند که در عین حال باعث ایجاد فضایی زیبا در شب نیز می شوند.

۵-توصیه ما این است که در فضاهای مختلف داخلی از چند منبع نور برای نورپردازی استفاده کنید. یادتان نرود که در فضای هایی مانند آشپزخانه، اتاق خواب و اتاق نشیمن وجود چند منبع نوری باعث می شود تا بتوانید بیشترین کارایی را از فضا داشته باشید. برای مثال وجود آباژور در اتاق نشیمن که برای مطالعه از آن استفاده می شود، جدای نوری است که برای روشنایی کل فضا مورد استفاده قرار می گیرد.

۶-در زمان انتخاب چراغ های رومیزی تنها نباید به جنبه تزئینی این چراغ ها توجه کنید، بلکه به راحتی می توانید با وجود چند چراغ رومیزی یک محیط بزرگ را بدون نورهای سقفی و دیواری نور پردازی نمایید. نکته مهم در این بخش این که کل فضایی که می خواهید از نور آباژور بهره مند شود را در نظر بگیرید و ببینید که نیاز به چند آباژور برای نورپردازی فضا داشته یا با یک آباژور بلند هم می توانید نور کافی برای روشنایی فضا را فراهم نمایید.

۷-وجود نور های مخفی برای سقف های بلند و دکوراسیون مدرن بسیار مناسب است. همان طور که می دانید امروزه در بیشتر خانه های نوساز از نورهای مخفی استفاده می شود. این نورهای مخفی تعبیه شده در پشت طاقچه ها نه تنها نور ملایمی به فضای نشیمن شما می بخشند، بلکه جای کمتری را هم اشغال می کنند. در صورتی که از کلید های دیمِر برای این دسته از نورها استفاده کنید، خواهید دید که چگونه برای هر موقعیت نور متناسب با فضا را در اختیار دارید.

۸-اتاق کودکان نیازمند نورپردازی مخصوص شب دارد. زیرا اغلب کودکان از تاریکی می ترسند، از این رو بهتر است از یک چراغ خواب که دارای نور ملایم است در اتاق خواب کودک خود استفاده کنید. وجود چراغ خواب در اتاق کودک نه تنها مانع ترسیدن او خواهد شد، بلکه نور لازم برای اینکه شما در طول شب به او سر بزنید را هم فراهم می کند. 

۹-در صورتی که برای روشنایی اتاق پذیرایی لوستر را انتخاب کرده اید، بهتر است بدانید که وجود لوستر در یک فضا به عنوان یک المان حساس و تاثیر گذار عمل کرده و باید در انتخاب آن دقت کافی را داشته باشید. زیرا عدم انتخاب مناسب لوستر باعث می شود که کل دکوراسیون اتاق پذیرایی هم تحت تاثیر قرار گرفته و جلوه آنها تغییر کند. برای مثال در صورتی که از دکوراسیون مدرن پیروی می کنید، توصیه ما این است که به سراغ لوسترها و دیوارکوب های کلاسیک و سنگین نروید. زیرا این تناقض در چیدمان اتاق پذیرایی کاملا به چشم آمده و چندان خوشایند نخواهد بود. یادتان باشد که در زمان خرید لوستر به سبک دکوراسیون خانه، ارتفاع سقف، نوع نور مورد نیاز محیط و… توجه داشته باشید تا از این طریق بتوانید نورپردازی فضا را با دکوراسیون داخلی هماهنگ سازید.  

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
error: اخطار: مطابق با قانون کپی رایت شما مجاز به کپی برداری از این محتوا نیستید