نکاتی درباره تزئین پنچره ها :

بهتر است بدانید که در یک ساختمان بیشتر از هر عامل دیگری، پنجره ها در بیان معماری خانه موثر هستند. پنجره ها دارای اشکال مختلفی مانند بلند، باریک و وسیع و حتی یک آرک در بالا سر هستند و شما می توانید با استفاده از یک تزئین مناسب برای پنچره ها، زیبایی هر اتاق را افزایش دهید. همان طور که می دانید یک پرده مناسب، قادر است تا یک اتاق بی روح را به مکانی آرامش بخش و روح پرور تبدیل کند و حتی یک عامل مهم  برای کنترل گرما و سرما و نور در فضای هر اتاق باشد.

با اینکه بعضی از پنچره ها به خودی خود زیبا هستند، اما پرده ها به عنوان یک عامل مکمل، جذاب ترین نقطه دید در یک اتاق هستند، که باعث می شوند پنچره هر اتاق زیبا تر دیده شود. البته فراموش نکنید که از پرده ها برای پوشاندن پنچره ها استفاده نمی شود. زیرا پنجره های هر ساختمان چه معمولی باشند و چه زیبا و کاربردی، نشانه مهمی برای بیان سلیقه و معماری هر ساختمان هستند و به همین دلیل هرگز نباید آنها را پوشاند. 

اولین کاری که برای هر اتاق باید کرد این است که با یک نگاه دقیق به پنجره های خالی، نقاط ضعف و قوت آنها را پیدا کنید و بهتر است بدانید که یک پنچره با هر شکل و اندازه ای که باشد باید به بهترین وجه ممکن تزئین و دکور شود. برای مثال شما می توانید برای پنچره هایی با مقیاس ناهنجار، از چوب پرده های بزرگ تر از عرض پنجره، یا پرده های پهن تر و بلندتر، البته با در نظر گرفتن اندازه های یک اتاق استفاده نمایید. حتی اگر در زیر پنچره اتاق رادیاتور یا فنکوئل وجود دارد، استفاه از تور یا حریر عملی ترین و مناسب ترین کار برای این مدل پنچره ها می باشد. البته برای تزئین پنچره مواردی مانند اینکه پنجره به داخل گشوده می شود و یا به خارج، یا اینکه پنجره بالا رونده است و یا بطور افقی باز می شود نیز باید در نظر گرفته شود.

بهترین تزئین برای پنچره های هر اتاق استفاده از پرده می باشد. با نصب پرده برای هر پنچره می توانید بخشی از شخصیت خود را نمودار کنید. زیرا پرده ها حالت و احساس اتاق را بیان می کنند. برای مثال پرده های کلاسیکی که والان و کناره طراحی شده دارند، بیان کننده یک اتاق رسمی هستند و در صورتی که در یک اتاق از بالاروهای پفکی و والان های لَخت و ملایم برای تزئین پنچره استفاده شود، نشان دهنده یک فضای رمانتیک است.

نوع و جنس پرده :

بهتر است بدانید که درجه رسمی بودن پرده ها را طرح و جنس پارچه تعیین می کند و مهم ترین عاملی که در نمای پرده ها تحول ایجاد می کند، پارچه و تور خواهد بود. انواع تور و حریر از نوع نازک و یا ضخیم وجود دارد و بدون اینکه نور یا منظره بیرون را کور کنند، قادر هستند نور مستقیم را ملایم کرده و آرامش اتاق را افزایش دهند.  از آنجایی که تورها از انعطاف قابل توجهی برای تزئین پنجره ها برخوردار هستند، نه تنها باعث ایجاد فضایی خلوت می شود، بلکه جلوی دید از بیرون را گرفته و مناظر نامطلوب را می پوشاند. پرده های توری با چین های ظریف و ملایم این امکان را به شما می دهند تا از طریق یک طراحی مناسب، نواقص یک پنچره را برطرف کنید.

چگونه می توانید با استفاده از پرده ها نواقص پنچره را برطرف کنید ؟

در صورتی که در منزل شما پنچره ای بلند و باریک وجود دارد، به راحتی می توانید با پهن تر گرفتن کناره های پرده یک پنجره را عریض  جلوه دهید و اگر از نقطه بالاتر از پنجره پرده را شروع کنید، می توانید به آن ارتفاع دهید. دو پنچره ناهمگون در کنار هم را به وسیله یک کناره پرده برای هر کدام و با تزئین و جمع کردن آن در جهت مخالف یکدیگر، به صورت جالبی همگون جلوه دهید و اگر پنجره های یک اتاق به اندازه اشکال مختلف هستند و شما می خواهید آنها را یکنواحت نمایید، پیشنهاد می کنیم تا چوب پرده و یا والان را به بلندی پنجره دیگر نصب کنید تا هر دو یک قد به نظر بیایند.

راهکارهای کنترل گرما و سرما از طریق پنچره ها :

پنچره های بزرگ بسیار زیبا و چشم نواز است اما با وجود این پنچره ها، برای گرم و یا خنک کردن اتاق دچار مشکلات فراوانی خواهید شد. به همین علت با استفاده از پرده ها و دیگر تزئینات می توانید این مشکل را بر طرف کنید. برای مثال انتخاب پارچه های عایق  و مقاوم در برابر آفتاب هم ایده مناسبی برای رفع این مشکل خواهند بود.

بهتر است بدانید که هیچ چیز مانند آفتاب باعث از بین رفتن پارچه ها نمی شود و به همین خاطر اگر در مناطق پرآفتاب زندگی می کنید، یا پنجره ای دارید که دائماً آفتاب گیر است، توصیه ما این است که پارچه های کمرنگ را انتخاب کنید تا باعث دفع نور آفتاب شود و  کمتر رنگ خود را از دست دهند. اما یادتان نرود که پارچه های تیره علاوه بر اینکه نور خورشید را جذب می کنند، رنگ خود را هم از دست می دهند.

پیشنهاد می کنیم تا برای محافظت از پرده ها در برابر نور خورشید و اشعه ماورای بنفش، پرده را آستری سفید بدهید و یا پشت آنها از تور یا شید استفاده کنید. نکته مهم این است که مواد مصنوعی و پلی استر در مقابل نور آفتاب مقاومت بالایی دارند و رنگ آنها را ثابث نگه می دارند. زیرا الیاف استتات را در بعضی موارد با ابریشم و کتان مخلوط می کنند تا مقاوم تر باشند.

دکوراسیون پرده اتاق نشیمن :

همان طور که می دانید اتاق نشیمن بیشتر از از هر جایی در منزل مورد استفاده و دید افراد قرار می گیرد و به همین خاطر بیانگر سبک و سلیقه دکوراسیون شما خواهد بود.

در صورتی که از مدل های ساده تر و اسپرت خوشتان می آید، بهتر است از پرده های سبک، تور یا حریراستفاده کنید و اگر فضا رسمی و مجلسی تر را می پسندید، از والان دراپه یا کرواتی، و یا کناره های آسترشده استفاده نمایید. زیرا این مدل ها مناسب بیشتر پنچره ها می باشند. نکته مهمی که باید به آن اشاره شود این است که عواملی چون نوع پارچه و تور، مفصل بودن طرح و یراق میزان رسمی بودن طرح را بیان می کنند و اگر  پرده از نوع کلاسیک یا پارچه های متین و سنگین همراه با تور و طرحی متنوع باشد، بیانگر شخصیتی رسمی و سنتی می باشد.

انتخاب پرده اتاق ناهار خوری :

اتاق ناهار خوری می تواند عملکردهای متفاوتی در یک خانه داشته باشد. برای مثال به عنوان اتاق کار و یا حتی قسمتی از اتاق نشیمن استفاده شود. در صورتی که اتاق ناهارخوری شما برای مواقع رسمی و مهمانی است، پیشنهاد می کنیم که از پرده های شفاف و تورهای مرغوب و با کیفیت بالا استفاده کنید. زیرا این نوع پارچه ها در مجاورت نور چلچراغ ها و یا نور آفتاب جذاب و درخشنده جلوه می کنند. اما اگر اتاق ناهارخوری شما قسمتی از اتاق نشیمن شما را تشکیل می دهد، ازپارچه هایی که خاصیت کنترل نور خورشیدی را دارند بهره بگیرید. زیرا این نوع پارچه ها علاوه بر زیبایی و جذابیت فوق العاده ای که دارند، می توانند دید از بیرون به داخل منزل را محدود کنند.  

پنچره سرویسهای بهداشتی منزل :

آنچه درباره پنچره سرویس بهداشتی قابل اهمیت است، ممنوعیت و کنترل دید از خارج به داخل می باشد. پیشنهاد می کنیم از پرده ای استفاده کنید که در مواقع لزوم بشود آن را کنار زد و یا بالا برد. به عنوان مثال شید و تور می تواند ایده مناسبی برای پنچره سرویس بداشتی منزل باشد. یادتان باشد که به خاطر وجود رطوبت هرگز از پارچه ابریشمی استفاده نکنید.

پرده ای مناسب برای آشپزخانه :

آشپزخانه فضایی است که نیازمند نور فراوانی خواهد بود و این نور چه از نوع طبیعی باشد و چه از نوع غیر طبیعی، بهتر است از تورهای حاشیه ای مخصوص آشپزخانه به اندازه های ۳۰ الی ۹۰ سانت با کناره های هماهنگ استفاده کنید. البته پرده های نیمه با رنگ و طرحی زیبا هم ایده مناسبی برای ایجاد یک فضای شاد و صمیمی در آشپزخانه شما می باشد، اما مشکل اینجاست که از ورود نور جلوگیری نمی کند. به دلیل اینکه فضای آشپزخانه زود کثیف می شود، بهتر است از پرده هایی استفاده کنید که جنس پارچه آنها قابل شستشو و با طرح های ساده باشد. از آنجایی که در محیط آشپزخانه وسائل شفاف و درخشنده و سطوح سنگی و سرد وجود دارد، توصیه ما این است که برای پرده آشپزخانه از رنگ های شاد و فانتزی استفاده کنید تا گرمی و صمیمیت این فضا را افزایش دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
error: اخطار: مطابق با قانون کپی رایت شما مجاز به کپی برداری از این محتوا نیستید