نکاتی در ارتباط با جکوزی

جکوزی
به یک محیط بسته همانند حوضچه ای کوچک که از آب موجود در آن به جهت ماساژ دادن عضلات مختلف بدن استفاده می شود جکوزی می گویند. جکوزی در واقع از یک وان به همراه نازل های خروج آب تشکیل شده است که آب را با استفاده از موتور خروج آب به بدن می پاشد و این فشار آب به لحاظ پزشکی بسیار تاثیر گذار است.
انواع جکوزی
با اینکه تمام جکوزی ها یک وان پر از آب گرم هستند که امکان پرتاب آب دارند، اما به شکل های مختلفی طراحی و ساخته می شوند. که شامل مربعی شکل، بیضی و مستطیلی است که هر کدام از این اشکال با توجه به ابعاد و اندازه محیط کارایی دارند.
کفپوش مخصوص جکوزی
برای کف جکوزی به صورت معمول از سرامیک با کاشی استفاده می شود. البته با اینکه وان هایی با جنس ورق اکرلیک اروپایی هم با قیمت مناسب در بازار موجود است اما اگر بخواهید برند اصلی جکوزی را تهیه کنید باید هزینه بسیار بالایی پرداخت نمایید.  
ظرفیت جکوزی
جکوزی از نظر گنجایش به دو دسته یک نفره و چند نفره تقسیم می شوند که هر کدام خصوصیات خاص خود را دارند.
جکوزی تک نفره
جکوزی های یک نفره همانند وان حمام است و در آنها برای تامین فشار جت ها از پمپ بهره گرفته می شود. این مدل از جکوزی ها در حمام خانه یا اتاق نصب می شود و به صورت معمول جنس بدنه آن از فابیرگلاس است و بعد از هر بار استفاده از آن آب تخلیه می شود و در صورت نیاز می توان از جکوزی های یک نفره که مجهز به المنت حرارتی برای گرم کردن آب است استفاه نمود.
جکوزی چند نفره
جکوزی های چند نفره دارای ظرفیت های مختلفی مانند ۲ نفره، ۴ نفره، ۶ نفره، ۸ نفره و ۱۲ نفره می باشند که در اندازه و ابعاد مختلفی هستند و آب گرم داخل آنها با استفاده از جت هایی از اطراف با یک فشار معینی خارج می شود.
به صورت معمول در ساختمان ها و مکان های عمومی از جکوزی های چند نفره استفاده می شود. جکوزی چند نفره با استفاده از مصالح ساختمانی رایج و با همان شرایط دیوار های استخر ساخته شده و سیستم تصفیه این نوع جکوزی ها مانند تجهیزات استخر های کوچک بوده و پمپ تصفیه تعبیه شده در این مدل جکوزی ها همان پمپ تصیفیه موجود در استخر ها می باشد و نحوه عملکرد آنها به این صورت است که آب را از کف گرفته و بعد از عبور دادن از صافی اولیه به سمت صافی اصلی انتقال می دهند.
مدل های مختلف جکوزی
جکوزی را یا به صورت پیش ساخته تهیه و در محل نصب می کنند یا در محل مورد نظر از ابتدا ساخته و ایجاد می شود. برای مثال می توان به جکوزی بادی که از نوع پیش ساخته می باشد اشاره نمود که در مقایسه با جکوزی سرامیکی که در محل ساخته می شوند مقرون به صرفه تر بوده و به دلیل سبک بودن این نوع جکوزی می توان به راحتی آن را حمل نمود.
مدل دیگری از جکوزی به شکل کاملا” مدرن بوده و دارای تجهیزات و امکانات پیشرفته ای می باشد. این نوع جکوزی مجهز به سیستم تزریق گاز ازن است  تا از این طریق آب استرلیزه شود. حتی قابلیت ماساژ دادن داشته و در زیر آب از چراغ های تزئینی و چراغ های پس زمینه استفاده شده است. جکوزی مدرن دارای صفحه کنترل کامپیوتری، رادیو، اسپیکر ضد آب و همچنین ریموت کنترل است و در آن بالشتک های مخصوص زیر سری وجود دارد.
ابعاد جکوزی
جکوزی ابعاد معینی نداشته و بسته به اندازه فضا قابل تغییر می باشد اما با این وجود جکوزی معمولی دارای ابعاد تقریبی ۵/۲ *۵/۲ بوده و عمق آن ۵/۱ متر می باشد. اما ابعاد جکوزی های آپارتمانی ۱۷۰در ۸۰ سانتی متر است و ارتفاع وان ۷۰ سانتی متر می باشد البته این ارتفاع برای جکوزی های آپارتمانی فاقد زیر سری می باشد زیرا ارتفاع هر زیر سری در حدود ۱۰تا ۲۰ سانتی متر خواهد بود که به ارتفاع کل اضافه می شود. از این رو با ابعاد اعلام شده می توان گفت که یک جکوزی آپارتمانی به صورت افقی از درب حمام داخل می رود و به راحتی نصب می شود.
برای جکوزی هایی که در حمام های کوچک و کنج دیوار نصب می شوند، طول وان حداکثر ۱۵۰ و حداقل ۱۲۵ سانتی متر می باشد.
اجزا و نحوه عملکرد جکوزی
جکوزی شامل اجزایی مانند وان، نازل های خروج آب که متشکل از جت و سر جت بوده، لوله های هوا، موتور و پمپ است و در آن جریان آب گرم با استفاده از پمپ های قوی از طریق لوله هایی که تعبیه شده است به قسمت های مختلف دیواره جکوزی رانده شده و با توجه به قرار گیری فرد با فشار به شکل متناوب یا دائمی خارج می شود. نحوه طراحی جکوزی به گونه ای است که تمامی عضلات ستون فقرات، کلیه ها، نواحی ساق پا و … به صورت همزمان تحت تاثیر قرار گرفته و با ماساژ درمانی جکوزی می توان دردهای عضلانی را درمان نمود.
انتخاب مناسب پمپ جکوزی
در زمان انتخاب پمپ جکوزی باید توجه داشته باشید که ظرفیت پمپ باید کمی بیشتر از مقداری که بر اساس آبدهی و فشار دینامیکی محاسبه شده است باشد. دلیل آن هم این است که مقدار فشار دینامیکی کل سیستم جکوزی تحت تاثیر عوامل مختلفی مانند کثیف شدن فیلتر و رسوب گرفتن مبدل حرارتی و …تغییر می کند.  البته شایان ذکر است که انتخاب یک پمپ بزرگ باعث به هدر رفتن انرژی شده و احتمال اینکه به بستر فیلتر ها آسیب وارد شود زیاد است. زیرا بزرگ بودن بیش از حد پمپ باعث می شود تا بر شدت جریان در داخل لوله ها افزوده شده و آسب رسان شود. از این رو سرعت جریان آب در داخل لوله های مسی نباید بیشتر از ۵/۲ متر بر ثانیه باشد. نکته مهم دیگرانتخاب پمپی است که قابلیت تامین دبی مورد نیاز را داشته تا علاوه بر صرفه جویی در مصرف انرژی، عملکرد بهتری هم داشته باشد.
 
فهرست
error: اخطار: مطابق با قانون کپی رایت شما مجاز به کپی برداری از این محتوا نیستید