نگهداری از موکت

بدون دیدگاه

چطور از موکت مراقبت کنیم؟

موکت ها به علت داشتن رنگ و بافی خاص، از جمله وسایلی هستند که نقش مهمی در زیبایی و جلوه خانه شما دارند. اما زمانی زیباتر خواهند بود که تمیز و آراسته باشند. از این رو باید از آنها مراقب کرده و در صورت کثیف شدن موکت ها برای تمیز کردن آنها تلاش کنید و سعی در برطرف کردن لکه ها و کثیفی ها را داشته باشید تا در این صورت موکت منزل شما همیشه تمیز و زیبا به نظر برسد.

قبل از هرچیزی بهتر است بدانید که موکت ها را در برابر نور مستقیم خورشید قرار ندهید. زیرا این کار باعث می شود تا به مرور زمان تغییر رنگ پیدا کنند.

در صورت لکه دار شدن موکت چه باید کرد؟

به محض دیدن لکه بر روی موکت، حتما آن را پاک کنید. برای پاک کردن لکه های مایع از حوله کتان یا دستمال کاغذی استفاده کنید.
و فراموش نکنید که هرگز دستمال را روی موکت مالش ندهید. زیرا این کار باعث می‌شود تا لکه به داخل فیبر موکت نفوذ کند. به همین خاطر فقط سعی در خشک کردن لکه داشته باشید.  

بعد از خشک کردن لکه، چند قطره مایع ظرفشویی را با آب مخلوط کرده و روی محل لک شده بریزید. البته دقت کنید تا زیاد موکت را خیس نکنید و سپس به آرامی لکه را پاک کنید و در نهایت با آب تمیز کرده و این مراحل را تا رفع کامل لکه تکرار کنید.

زمانی پیش می آید که بعد از پاک کردن لکه، موکت دچار تغییر رنگ می شود و این حال زمانی رخ می دهد که لکه ایجاد شده چسبناک باشد از این رو آن را با آب گرم شسته، با یک دستمال سفید و تمیز خشک کنید. معمولا تغییر رنگ بر روی موکت هایی اتفاق می افتد که دارای الیاف مصنوعی باشند.

اما اگر موکت منزل شما پشمی باشد، برای از بین بردن لکه از آب ولرم استفاده کنید و هرگز از آمونیاک یا لکه‌برهای دارای ترکیبات قلیایی که باعث می شود تا به بافت موکت آسیب وارد شود، استفاده نکنید.

موکت های که دارای الیاف گیاهی هستند، مقاومت کمتری در برابر لکه نسبت به سایر موکت دارند، ازاین رو بعد از بین بردن لکه، قسمت خیس شده را سریع با سشوار و حرارت کم خشک کنید.

طریقه از بین بردن انواع لکه از روی موکت

سوختگی:

برای موکت هایی که دارای پرز بلندی هستند اگر جای سوختگی در آن ایجاد شد، می توانید با استفاده از قیچی قسمت سوخته شده را ببرید. البته توجه داشته باشید که این کار برای زمانی است که جای سوختگی کوچک باشد و یا می توانید از گوشه‌ها چند نخ اضافه پیدا کرده و بااستفاده از یک چسب قوی بر روی جای سوختگی بچسبانید و در نهایت با قیچی قسمت های چسبانده شده را همسطح موکت کنید.  

لکه شمع :

در صورتی که لکه شمع بر روی موکت ایجاد شود، با استفاده از یک قاشق لکه خشک شده شمع را بتراشید و یا روی لکه دستمال کاغذی یا پارچه سفید گذاشته، با حرارت کم اتو بکشید. زمانی که موم کاملا جذب شد، دستمال را بردارید.

چسب مایع:

برای از بین بردن لکه چسب، می توانید با استفاده از یک پارچه که آغشته به سرکه باشد را روی لکه چسب قرار داده به گونه ای که کاملا آن را در بر بگیرد. در این حالت است که بعد از مدت کوتاهی چسب از حالت سفتی در آمده و نرم خواهد شد و در این صورت است که به راحتی از موکت جدا می شود.

لکه جوهر:

برای از بین بردن لک جوهر روی موکت از ماست استفاده کنید. به این صورت که ابتدا ماست را روی لکه ریخته و بعد از چند دقیقه آرام آن را با قاشقی تمیز از سطح موکت جمع کنید.

کاربردی‌ترین روش ها برای افزایش جلوه موکت:

در صورتی که موکت منزل شما به مرور زمان پرز‌هایی را به ‌خود جذب کرده، بهترین راه برای از بین بردن پرز ها استفاده از یک کیسه زبر است که آن را روی موکت کشیده تا پرزها از را جمع کند. احتمالا موکت های کوچک  را در منزل می شویید، برای شستن صحیح موکت بهتر است آن را از جهت خوابش بشویید و برس را از تمام جهت‌ها روی آن نکشید. در طول سال یک یا دوبار برای شستن سطحی موکت ها از شامپو فرش استفاده کنید. زیرا در صورتی که  آلودگی بر روی موکت کهنه شود آن را کدر نشان می دهد. وسایل سنگین مانند کمد، میز و مبل را تا جایی که امکان دارد بر روی موکت قرار ندهد، زیرا باعث کوبیدگی در موکت می شود. اما اگر چاه ای ندارید حتما از ضربه گیرهای کوچک و شیشه‌ای برای جلوگیری از جا انداختن و کوبیدگی موکت استفاده کنید.

نوشتهٔ بعدی
تغییر چیدمان در منزل
نوشتهٔ پیشین
تمیز کردن دیوار منزل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
error: اخطار: مطابق با قانون کپی رایت شما مجاز به کپی برداری از این محتوا نیستید