نگهداری از گیاهان آپارتمانی

بدون دیدگاه

آموزش نگهداری گیاهان آپارتمانی

وجود گیاه درخانه شما رنگ و بویی زیبا به محیط می بخشد. گیاهان حال و هوای خاصی در خانه ایجاد می کنند که بسیار لذت بخش خواهد بود. البته همان طور که می دانید مراقبت از گیاهان در محیط بسته کار آسانی نیست و باید شرایط خوبی را برای نگهداری آنها فراهم آورید تا بتوانید به درستی آنها را پرورش دهید.

نکات مهمی برای مراقبت از گیاهان وجود دارد که با رعایت آنها نه تنها به گیاهان آسیب وارد نمی شود بلکه نگهداری آنهارا آسان تر می کند.

۱ – برای قرار دادن گلدان ها در محیط خانه، دقت بسیاری را انجام داده و سعی کنید بهترین جای خانه را انتخاب کنید. همانطورکه می دانید بهترین جا برای گیاهان، قرار دادن آن‌ها کنار یک پنجره می باشد، که هوا به خوبی جریان داشته باشد. نکته مهم این است که از جابجایی لحظه به لحظه گلدان جدا خودداری کنید. البته شایان ذکر است که برگ های گیاهانی که در کنار پنجره قرار دارند را مرتب چک کرده و مراقب باشید تا دربرابر نور خورشید نسوزند. در صورت دیدن پژمردگی یا زردی برگ گیاهان آنها را از کنار پنچره دور کنید.

۲ – افراط در آبیاری علت مرگ بیشتر گیاهان آپارتمانی است. به همین دلیل از آب دادن زیاد به گلدان ها خودداری کنید و تنها وقتی که احساس کردید که خاک گیاه خشک است، به آن آب دهید. زیرا آب دادن زیاد به گلها نه تنها مفید نیست، بلکه باعث از بین رفتن آنها می شود. زمان آب دادن به گلدان وقتی است که با انگشت خود خاک گیاه را لمس کرده و اگر به انگشتتان نچبید، یعنی زمان آب  دادن فرا رسیده است.

۳ – برگ گیاهان هم نیاز به آب دارند به همین علت با یک اسپری هر چند وقت یکبار، برگ گیاهان را مرطوب کرده و از آبی استفاده کنید که، هم درجه با هوای محیط باشد. درواقع آبی که برای آبیاری گلدانها ازآن استفاده می کنید، با درجه حرارت محیط برابر بوده و کلر آن نیز خارج شده باشد.

۴ – برای گل هایی مثل سرخس که نیاز به رطوبت دارند، می توانید از حمام خانه استفاده کنید. البته اگر حمام بزرگ و پر نوری دارید، از فضای حمام برای گلدانهایتان بهره ببرید.

۵ از آب دادن مستقیم به گل ها خودداری کنید. بهتر است زیر گلدانی را پر از آب کرده تا ریشه گیاه آب را کاملا دریافت کند. البته توجه داشته باشیدجمع شدن آب در زیرگلدانی مضر بوده و باید آب اضافی تخلیه شود. راه دیگر برای آب دادن صحیح به گلدان ها استفاده از تکه های یخ می باشد، به گونه ای که چند تکه یخ را روی خاک گلدان قرار داده تا به آرامی آب شود و به ریشه گیاه برسد.

۶ – از قرار دادن گلدان ها درکنار وسایلی مثل یخچال یا بخاری و به طور کلی وسایل سرمازا و گرمازا خودداری کنید زیرا باعث از بین رفتن گلدان ها می شود.
 

۷ – کوددادن به گیاهان رافراموش نکنید. می توانید از کودهای مایع استفاده کنید که، ساده‌ترین و سریع‌ترین روش کودد‌هی هستند. با توجه به دستورالعمل هر دو تا چهار هفته از کود استفاده نمایید.

۸- خیس نگهداشتن خاک گلدانها نه تنها مفید نیست بلکه برای گیاه ضرر هم دارد. زیرا هوای موجود در خاک را بیرون آورده و ریشه های گیاه در اثر عدم تنفس می پوسند و گیاه از بین خواهد رفت.  

 نگهداری از گل های آپارتمانی هنگام مسافرت :

مراقبت و آبیاری گلدانها در هنگام مسافرت دارای اهمیت زیادی است و کار مشکلی خواهد بود. بسیاری از خانواده ها بعد از مسافرت با گیاهانی پژمرده و از بین رفته مواجهه می شوند که اصلا خوشایند نخواهد بود. یکی از نگرانی های خانم خانه در هنگام مسافرت، آبیاری گلدانهایی می باشد که در منزل نگهداری می کند. به همین خاطر چند راهکار وجود دارد که با بکارگیری یکی از راهکارها، می توانید با خیالی آسوده به مسافرت بروید. 

۱- گلدان ها را در داخل حمام یا آشپرخانه چیده و در کنار هر گلدان یک سطل پر از آب قرار دهید. یک پارچه ای نخی که دارای عرض ۵ سانتی متر و به انداه یک متر باشد را انتخاب کرده و یک سر آن را درخاک گلدان فرو کنید و سر دیگر آن را در سطل پر از آب قرار دهید. با این روش، دستمال پارچه ای همواره آب را به خود جذب می‌کند و آب آرام آرام به داخل خاک گلدان منتقل می‌شود.

۲- درصورت داشتن وان یا لگن بزرگ، می توانید مقداری آب را درداخل وان یا لگن ریخته و چند آجر را در کف قرار دهید. دراین روش باید گلدان ها را بر روی آجرها چیده و توجه داشته باشید که، گلدان ها به طور مستقیم درون آب قرار نگیرند و کف هر یک از گلدان ها نیز حداقل چند سوراخ وجود داشته باشد.

۳- اگر در منزل پتو کهنه یا حوله بزرگی دارید می توانید کف وان یا لگن بزرگی پهن کرده و داخل وان را به ارتفاع دو الی سه سانتیمتر آب بریزید و گلدان ها را بر روی حوله یا پتوی مرطوب قرار دهید.

نوشتهٔ بعدی
چیدمان انواع میز
نوشتهٔ پیشین
عوامل تاثیر گذار در انتخاب کفپوش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
error: اخطار: مطابق با قانون کپی رایت شما مجاز به کپی برداری از این محتوا نیستید