هوشمند سازی ساختمان

مزیت های هوشمند سازی ساختمان

همان طور که می دانید دنیا در حال پیشرفت های مختلفی است و اگر این پیشرفته های دنیای مدرن ما بر اساس تکنولوژی باشد، باعث می شود تا تاثیرات چشمگیری در زندگی افراد داشته باشد. از آنجایی که خانه هر فرد به عنوان یک سرپناه می باشد و باعث می شود تا در این مکان احساس آرامش بیشتر داشته باشد، به همین خاطر برای تامین آرامش باید خانه خود را با پیشرفت های تکنولوژی همسو کنید تا از طریق استفاده از اتوماسیون و هوشمندی سازی، بتوانید از مزیت های مختلفی که ایجاد می شود، بهره مند شوید.

توجه داشته باشید که استفاده از تکنولوژی های خانگی به شما کمک می کند تا خانه ستنی خود را به خانه ای مدرن و کاربردی تبدیل کرده و در کنار شناخت استاندارد های آنها مطمئن شوید که می توانید از تکنولوژی های نوین به وجود آمده برای رضایت مندی و آرامش بیشتر استفاده کنید.

بر اساس تحقیقات یک شرکت بین المللی Paek Associates تا سال ۲۰۱۹ میلادی تعداد ۲۴ میلیون خانه در سر تا سر دنیا به صورت کامل هوشمند سازی شده و این بیانیه در حالی اعلام شده است که تحلیلگران در حوزه بازار های مختلف، پیش بینی می کنند که تا سال ۲۰۲۲ به صورت میانگین در هر خانه ۵۰۰ دستگاه هوشمند وجود دارد که اعضای خانه از آنها بهره مند می شوند.  البته فراموش نکنید که امروزه به شکل نجومی روند استفاده از سیستم های هوشمند بالا رفته و این مسله باعث می شود تا بررسی کنیم و دریابیم که این اکوسیستم چه فوایدی دارد که اینگونه طرفدار دارد.

بهتر است بدانید که در سال ۲۰۱۵ میلادی یک گزارش در وب سایت State Of The Smart Home به انتشار رسیده است که این مطلب را بازگو می کند که کاربران بالای ۵۵ سالی که از سیستم های هوشمند خانگی استفاده می کنند، بیشتر به صرفه جویی در انرژی و همچنین هزینه ها توجه کرده و این در حالی است که کاربران بین ۲۵ تا ۳۴ سال بیشتر به مزایای متفاوت سیستم های هوشمند علاقه مند هستند.

شاید باور نکنید اما اولویت های افراد در سنین جوانی در مورد سیستم های هوشمند شامل: بهره وری بالاتر، مدیریت صحیح برای ایجاد تعادل در کار و زندگی و همچنین امکان استفاده از محتویات چند رسانه و حتی وبگردی آسان در همه قسمت های منزل می باشد.

توجه داشته باشید که از طریق هوشمند سازی منزل خود می توانید به صورت همه جانبه همه فضاهای خانه خود را ببینید و این مسله نه تنها باعث ایجاد آرامش خاطر و راحتی هر چه بیشتر شما می شود، بلکه راهی برای صرفه جویی در هزینه ها و انرژی خواهد بود.

مزیت های هوشمند سازی منزل :

همان طور که گفته شد در بخش های مختلف خانه خود مانند قفل ها، ترموستات، پارکینگ، سیستم های روشنایی و … می توانید از سیستم هوشمند سازی استفاده کنید که این مسله باعث ایجاد مزیت هایی برای شما می شود :

۱-هوشمند سازی سیستم های روشنایی این امکان را به شما می دهد تا زمانی که در خانه خود نیستید، میزان نور را کم یا خاموش کنید. این مزیت به شما کمک می کند تا در مصرف انرژی و همچنین هزینه های پرداختی صرفه جویی کنید.

۲-بالا بردن امینت خانه با استفاده از سیستم های هوشمند مانند گوشی، تبلت و لپ تاپ باعث می شود وقتی در خانه حضور ندارید، بتوانید خانه خود را پیش روی خود ببینید.

۳-هوشمند سازی پارکینگ منزل هم از مکان هایی است که به راحتی افراد کمک می کند. برای مثال می توانید کنترل باز و بسته شدن درب پارکینگ را هوشمند کرده تا از این طریق امکان ورود و خروج شما به راحتی و بدون زحمت انجام شود.

۴-کنترل ترموستات از راه دور باعث می شود تا در زمان نبودن در منزل بتوانید هزینه های گرمایشی و سرمایشی را به درستی مدیریت کنید.

۵-برای قفل ها می توانید از سیستم هوشمند بهره بگیرید، به گونه ای که قفل های موجود بر روی درب ها را کنترل کرده و بعد از بررسی، از بسته بودن قفل های بیرونی مطمئن شوید.

استاندارد های خانه هوشمند :

بهتر است قبل از اینکه برای هوشمند سازی خانه خود کاری انجام دهید و در این راستا محصولات مختلفی را تهیه کنید، از مفهوم آن آگاهی کسب کرده و به درک درستی در این زمینه برسید. توجه داشته باشید که هدف از هوشمند سازی بهره مندی از محصولات مختلفی است که به مجموعه استاندارد ها و قوانین مختلف ارتباطی تجهیز شده اند و می توان از دو روش به این هدف دست پیدا کرد. اول اینکه از قوانین یکسان در دستگاه های مختلف استفاده کنید و دوم اینکه از یک هاب با توانایی پشتیبانی از پروتکل های مختلف بهره بگیرید.

نکته مهم این است که استاندارد هایی که در حال حاضر استفاده می شود، از جمله X۱۰ می باشد که از دهه ۷۰ میلادی وجود داشته و قابلیت استفاده  به صورت با سیم و بدون سیم را دارا می باشد. توجه کنید که این استاندارد علاوه بر اینکه قیمت و سرعت پایینی دارند، ارتباطی پیشرفته ای را برای کاربر فراهم می کند.

استاندارد دیگری که وجود دارد، با نام ZigBee ۸۰۲ بی سیم می باشد که از سوی IEEE با توان مصرفی پایین موجود است. این تراشه های رادیویی برای برقراری ارتباط با ۲۵۰دستگاه قابل استفاده هستند.

پروتکل بی سیم از شرکت Sigma Insteon با نام Z-Wave است که در اتوماسیون خانگی مورد استفاده قرار می گیرد.

Designs از مهم ترین استاندارد ارتباطی می باشد که امکان ارتباط بی سیم و با سیم را فراهم می کند.

توجه داشته باشید که در بین همه پروتکل ها، استاندارد های متداولی موجود است که در هوشمند سازی خانه ها بسیار مورد استفاده قرار می گیرند. از جمله این پروتکل ها وای فای و همچنین بلوتوث است که امروزه به عنوان پرکاربرد ترین پروتکل شناخته شده اند.

امینت در سیستم های هوشمند :

بهتر است بدانید که اصلی ترین مزیت سیستم های هوشمند، برنامه ریزی برای پاسخگویی خودکار در زمان های اضطراری می باشد. البته فراموش نکنید که می توان تنظیمات هوشمند سازی را به گونه ای انجام داد که با استفاده از سنسور های مختلف بتوان الگو های خطر ساز که باعث ایجاد حوادث می شود را شناسایی نمود.

حتی می توان سیستم های امنیت از راه دو را به گونه ای مدیریت نمود تا در زمان حضور کودک یا سالمند در خانه، از آنها مراقب شود. شاید باور نکنید اما آن چیزی که بیشتر از هر چیزی باعث می شود تا افراد از سیستم های هوشمند سازی ویژه برای خانه خود استفاده کنند، بهبود سطح امنیتی می باشد.

صرفه جویی :

همان طور که گفته شد مدیریت هزینه در هر خانه مهم بوده و با کمک سیستم های هوشمند تا حد زیادی می توانید در میزان مصرف انرژی صرفه جویی کنید. در واقع هم از لحاظ سیستم های گرمایش و سرمایش و هم از نظر سیستم های روشنایی به شما کمک می کند تا مدیریت درستی روی هزنیه داشته باشید. جالب این است که مزیت کاهش مصرف انرژی سیستم های هوشمند باعث می شود تا افراد احساس رضایت بیشتری داشته باشند. زیرا علاوه بر صرفه جویی در سوخت، پیاده سازی تنظیمات گرمایش و سرمایش را راحت تر می کند.  

برقراری آرامش با سیستم های هوشمند :

سیستم های هوشمند به گونه ای طراحی شدند که شما می توانید خانه خود را به یک باشگاه تبدیل کنید. در واقع دستگاه های الکترونیک به قدری گسترده شده اند که به راحتی می توانید وضیعت تناسب اندام و سلامت خود را به صورت حرفه ای در خانه خود محاسبه کنید. دستگاه های ورزشی هوشمند با سنسور های کاربردی باعث می شوند تا شما از ورزش کردن لذت ببرید.

نگرانی استفاده از سیستم های هوشمند :

مسله ای که هرگز نباید آن را نایدیده بگیرید این است که احتمال نفوذ به سیستم های هوشمند و همچنین امکان انتشار اطلاعات کاربرانی که از سیستم های هوشمند استفاده می کنند، بسیار زیاد است. سرقت اطلاعات باعث شده تا افراد در مورد استفاده از سیستم های هوشمد دچار تردید شوند. از این رو اصلی ترین عاملی که مانع از استفاده افراد از سیستم های هوشمند می شود، ترس آنها از هک کردن سیستم های هوشمند است.

هوشمند سازی از طریق فنگ شویی :

نکته جالب این است که افراد به صورت معمول از بین قسمت های مختلف خانه خود بیشتر تمایل دارند که عملیات هوشمند سازی را برای اتاق نشیمن انجام دهند و بعد از آن فضای آشپزخانه و اتاق خواب را هوشمند می کنند تا بتوانند از تکنولوژی های پیشرفته در بخش های مختلف منزل استفاده کنند.

منبع: روزنامه همشهری

فهرست
error: اخطار: مطابق با قانون کپی رایت شما مجاز به کپی برداری از این محتوا نیستید