ویژگی های اتاق کودک

بدون دیدگاه

ویژگی های خاص اتاق کودک

یکی از دغدغه های مهم والدین این است که فرزندان آنها اتاق مخصوص به خود را داشته باشند و فضای مورد نظر را به گونه ای برای فرزند خود آماده کنند که از بودن در این اتاق لذت برده و احساس آرامش داشته باشند.

اما فراهم آوردن چنین اتاقی چگونه و از چه طریقی امکان پذیر است که بتواند پاسخگوی نیاز فرزندان بوده و رضایت والدین رو برآورده کند. پدر و مادر معمولا با روحیه بالا و همچنین با عشق و علاقه زیادی اتاق نوزاد خود را آماده می کنند و تلاش دارند  تا وسایلی را در این اتاق قرار دهند که احساس آرامش و راحتی را برای کودک خود فراهم آورند. نکته مهم این است که فرزند شما برای اینکه در فضای اتاق خود حس راحتی داشته باشد نیاز به وسایل زیادی نداشته و لازم نیست شما ابزار و وسایل متعددی را در اتاق او فراهم کنید و تنها لازم است که وسایل مورد نیاز که بتواند نیاز های واقعی او را پاسخگو باشد را تهیه و تعدادی وسیله ابتدایی و محدود را در اتاق او قرار دهید.

توجه به رشد کودکان

یکی از مهم ترین نکاتی که برای تهیه و تدارک اتاق کودک باید به آن توجه داشته باشید این است که کودک در حال رشد بوده و نیازهای آنها به سرعت در حال تغییر خواهد بود. به همین خاطر برای دکوراسیون اتاق کودک خود حتما برنامه ریزی داشته باشید و برای بخش های مختلف اتاق او از کف گرفته تا سقف و دیوار ها و همچنین وسایل مختلف مانند کمد، تخت و … باید طبق برنامه و با اصول خرید کنید زیرا وسایل نوزادی که در حال رشد است به زودی بدون استفاده شده و دیگر نمی توانید به دلیل تغییرات سریع قد و اندازه او از آنها وسایل استفاده کنید.

کودک شما به شکل باور نکردنی در مدت زمان کوتاه نیاز به یک سری وسایل اولیه دیگری دارد که باید برای او فراهم کنید از این رو توصیه می کنیم برای انتخاب تخت و کمد و سایر وسایل دقت بیشتری داشته باشید و در انتخاب رنگ و وسایل به سرعت رشد کودک خود فکر کنید. توصیه ما به شما این است که از رنگ هایی برای اتاق کودک خود استفاده کنید که تا چند سال اولیه زندگیش برای فضای اتاق او مناسب باشد و تختی را انتخاب کنید که یا کمی بزرگتر باشد یا قابلیت بزرگتر شدن را داشته باشد. حتی انتخاب کمد وسایل هم باید به گونه ای باشد که کودک در چند سال آینده زندگی خود بتواند از آن استفاده کند و مناسب سن و سالش باشد.

نور در اتاق کودک

در زمان برنامه ریزی برای اتاق کودک خود اهمیت نور را فراموش نکنید و حتما به مسله سیستم گرمایشی اتاق فرزند خود توجه داشته باشید. دمای اتاق باید بین ۱۹ تا ۲۲ درجه سانتی گراد باشد و باید با در نظرگرفتن امکانات خانه خود راهی را پیدا کنید که بتواند این دما را در اتاق فرزند شما تامین کند. نور مستقیم و درخشان برای کودک مناسب نبوده و چشم او را اذیت می کند از این رو برای تلطیف نور خورشید در روز پیشنهاد می کنیم از پرده نازکی استفاده کنید که نور را از خود عبور داده و از شدت و تندی نور بکاهد.

در شب باید از نوری برای اتاق فرزند خود استفاده کنید که به سقف بتابد و نوری غیر مستقیم و کافی را ایجاد کند. از آنجایی که در شب کودکان دچار ترس  می شوند نور اتاق آنها در این ساعات بسیار اهمیت دارد و به همین خاطر توصیه می کنیم با کمک چراغ خواب در اتاقش خیال او را راحت کنید تا بتواند خواب آرامی را داشته باشد. از یک آستری زیر پرده اتاق کودک خود استفاده کنید تا در صورت لزوم بتواند آن را کشیده و فضای اتاق را در طول روز تاریک نمود.

کفپوش مناسب اتاق کودک

برای پوشش کف اتاق کودک خود باید از پوششی نرم و راحت استفاده کنید اما لازم است به این نکته توجه کنید که کودک شما ظرف چند ماه آینده تبدیل به کودک نوپایی خواهد شد که می تواند نوشیدنی و مایعات مختلف را در دست گرفته و احتمال ریختن آنها هم وجود دارد از این رو باید از پوششی استفاده کنید که علاوه بر نرمی، لطافت و راحتی دارای رنگ مناسبی باشد که بتواند در صورت کثیف شدن لکه ها را به راحتی از روی آن پاک نمود.

اگر در اتاق فرزند شما فضای کافی برای حضور یک مبل یا صندلی وجود دارد می توانید برای راحتی مادر در اتاق کودک بخشی از فضا را به قرار دادن یک صندلی اختصاص دهید تا مادر جای راحتی برای نشستن، شیردهی و مراقبت از کودک داشته باشد.

علاوه بر مواردی که ذکر شد باید به ایمنی اتاق فرزند خود اهیمت زیادی داده شود و از وسایلی استفاده یا در دسترس کودک خود قرار دهید که کاملا ایمن باشد و خطری برای کودک شما ایجاد نکند. برای مثال کف اتاق کف پوشی لیز و لغزنده نداشته باشد و پریز هایی که در ارتفاع کم قرار دارند با وسایل مخصوصی به صورت موقت مسدود شود تا خطری کودک شما را تهدید نکند و از بودن کودک خود در اتاقش احساس آرامش داشته باشید.

نوشتهٔ بعدی
آینه کاری دکوراتیو در منزل
نوشتهٔ پیشین
ایده های دکوراتیو چیدمان آشپزخانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
error: اخطار: مطابق با قانون کپی رایت شما مجاز به کپی برداری از این محتوا نیستید