ویژگی های فرش اصیل ایرانی :

در صورتی که قصد خرید فرش ایرانی را دارید و برای انجام این کار اطلاعاتی ندارید و می خواهید بهترین انتخاب را داشته باشید، از این رو قصد داریم در دنیای هزار رنگ هنر ایرانی  سفر کرده و از این طریق با هزاران طرح اسلیمی و هندسی زیبای آشنا شده و آنها را مهمان خانه شما کنیم. بدون شک می دانید که خانه هر ایرانی مملو از فرش بوده و تاکنون خانه ایرانی را ندیده اید که خالی از فرش باشد. زیرا نام ما ایرانی ها با فرش گره خورده و معتقد هستیم که خانه بدون فرش بی روح و سرد خواهد بود. به همین خاطر نیاز به خرید فرش در کشور ما وجود داشته و هرگز هم از بین نمی رود.

همان طور که می دانید صنعت فرش در ایران تاکنون رونق فراوانی داشته و در حدود یک سوم بازارهای جهانی فرش در اختیار کشور ما می باشد. در گذشته تمام فرش هایی که در ایران تولید می شدند به صورت دستباف بودند، اما به مرور فرش های ماشینی هم وارد بازار ایران شدند. بهتر است بدانید که بهترین فرش های دستباف مربوط به شهرهای قم، تبریز و کرمان هستند، البته نباید فرش های شهر های بیرجند، کاشان، اراک و ترکمن را فراموش کرد.

انواع فرش :

۱-بهتر است بدانید که فرش های ماشینی از نایلون و نخ پلی پروپلین تشکیل شده است و به همین خاطر به آسانی روی سنگ و سرامیک سر خورده و جا به جا می شوند و به دلیل اینکه الیاف مصنوعی در آنها به کار رفته است، ممکن است برای اعضای خانواده حساسیت پوستی ایجاد کند. البته فراموش نکنید که فرش های ماشینی به راحتی مو و آلودگی را به خود جذب می کنند.

۲- فرش های دستباف از پشم و ابریشم بافته شده و به دلیل اینکه در این نوع فرش ها از الیاف طبیعی استفاده شده است، مشکلات فرش های ماشینی را ندارند و شما می توانید به خاطر نرمی و لطافتی که دارند، بر روی آنها دراز کشیده و استراحت کنید. نکته مهم این نوع فرش ها این است که باعث ایجاد کمر درد نمی شوند و خاصیت دفع گرما در تابستان و دفع سرما در زمستان را دارند.

۳- نوع دیگر، فرش های ابریشمی هستند که از ابریشم مصنوعی بافته شده و هرگز روی زمین سر نمی خورند و به همین خاطر نیاز به ترمز فرش ندارند. نکته مهم این نوع فرش ها این است که صد در صد قابل شستشو هستند.

۴- همان طور که می دانید امروزه فرش های مدرن ماشینی که دارای طرح های متنوعی هم هستند، وارد بازار شده اند که ابعاد زیر ۹ متر داشته و دارای اشکال مختلفی مانند مربع، مستطیل و گرد می باشند. یک نمونه رایج از این نوع فرش ها، فرش هایی با پرزهای بلند هستند که البته این پرزها باعث می شود تا گرد و غبار در داخل فرش جمع شود و به همین خاطر توصیه ما این است که اگر آسم یا آلرژی دارید، در اتاق خواب خود از این نوع فرش ها استفاده نکنید.

راهکار تشخیص فرش تقلبی از اصلی :

یک تفاوت مهم فرش های اصیل ایرانی با نمونه های تقلبی، تنوع بسیار زیادی است که در طرح و رنگ دارند.

در صورتی که یک فرش بیش از اندازه پرز داشته باشد، نشانه این است که این فرش تقلبی است.

فرش های تقلبی دارای مارک و مشخصات کامل نبوده و در واقع شناسنامه ای ندارند. به صورت معمول در پشت فرش شناسنامه ای قرار دارد که در آن اطلاعات کامل فرش مشخص شده است. این اطلاعات شامل مواردی مانند نوع و جنس الیاف، طول پرز، وزن فرش، تعداد گره در هر متر مربع، دستورالعمل شستشو و نام کارخانه می باشد و حتی نام کشور تولید کننده یا وارد کننده هم مشخص شده است و اگر هر کدام از این اطلاعات ناقص باشد، باعث می شود تا شما به تقلبی بودن فرش شک کنید.

نکاتی قابل توجه قبل از خرید فرش :

۱-بهتر است بدانید که در فرش دستباف چند سانتی متر اختلاف در ابعاد فرش در قسمت های بالا و پایین وجود دارد که این مسله یکی از مشخصه های فرش دستباف است و اصلا عیب فرش نخواهد بود. اما اگر این مسله در قالیچه های کوچک وجود داشته باشد، می توانید با تا کردن فرش از قسمت میانی از تقارن آن مطمئن شوید.

۲- فرش هایی که دارای پرز درخشان و انعطاف پذیر هستند، راحت تر شسته می شوند. به همین خاطر توجه داشته باشید که پرز فرش سخت و خشک نباشد، زیرا این نوع فرش ها سخت تر شسته خواهند شد.

۳-نکته مهم دیگری که باید به آن توجه داشته باشید، این است که رنگ فرش در قسمت خواب آن تیره تر به نظر برسد.

۴-فراموش نکنید که اشکال و هندسه طرحی که در فرش وجود دارد، نباید جایی نا تمام نمانده باشد. زیرا این مسله باعث می شود تا فرش نمای خوبی نداشته باشد.

۵-رنگ قسمت انتهایی پرز با رنگ سطح فرش نباید اختلاف داشته باشد و اگر چنین بود، نشانه این است که این فرش با رنگ های جوهری رنگ شده است و امکان رنگ دادن فرش وجود دارد.  

۶- تقارن در رنگ هم نکته مهمی است که بهتر است به آن توجه داشته باشید و از نور طبیعی برای بررسی و تشخیص آن استفاده کنید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
error: اخطار: مطابق با قانون کپی رایت شما مجاز به کپی برداری از این محتوا نیستید