پرده مناسب برای قسمت های مختلف خانه

انتخاب پرده مناسب برای قسمت های مختلف خانه

بدون شک در زمان دکوراسیون هر اتاق در کنار همه کارهایی که برای این فضا انجام می دهید، باید به فکر پنجره ها هم بوده و به دنبال راهکاری باشید تا پنجره ها زیبا تر از آن چیزی که هستند، به نظر برسند. از این رو بهتر است از پرده ها برای تزئین پنجره ها استفاده کنید. اما سوال این است که برای هر قسمت از خانه از چه نوع و جنس پرده ای می توان استفاده کرد ؟

در واقع پرده ها علاوه بر اینکه به تزئین اتاق کمک می کنند، مانع مناسبی برای جلوگیری از ورود نور یا کم نور کردن محیط داخلی ساختمان می باشند و حتی باعث می شوند تا حریم داخل منزل رعایت شود. البته فراموش نکنید که پرده تنها برای این منظور استفاده نمی شود، بلکه طراحان داخلی پرده را به عنوان مهم ترین عنصر چیدمان دانسته که باعث زیبایی اتاق خواهد شد. نکته مهم این است که انتخاب درست طرح و نقش و حتی جنس و بافت پرده ها در زیبایی آنها نقش دارد و باعث می شود تا معجزه ای شگرف در خانه شما رخ دهد. با کمک ترفند های ساده ای که در انتخاب پرده استفاده می کنید، می توانید خانه ای گرم و امن داشته باشید.

ابزاری برای تزیین خانه

همان طور که می دانید اتاق نشیمن، پذیرایی و غذاخوری جزء قسمت هایی از خانه محسوب می شوند که هر کدام مشخصه خاص خود را دارند و به صورت یک فضای مجزا هستند. البته فراموش نکنید که اهمیت هر کدام از این اتاق ها با هم متفاوت بوده، اما نکته مهم این است که انتخاب پرده برای اتاق پذیرایی از اهمیت بالاتری برخوردار است. زیرا اتاق پذیرایی از مهم ترین بخش های هر خانه بوده و بیشتر از هر قسمتی در دید افراد قرار گرفته و مسلما” مورد قضاوت هم قرار می گیرد.

به صورت معمول نمای خانه را با استفاده از پرده ها زیباتر می کنند، البته باید پرده ای انتخاب شود که علاوه بر جنس خاصی که دارد، طرح آن هم مناسب با فضا تعیین شده باشد.

در اتاق پذیرایی تلفیقی از سه یا چهار پرده که شامل والان، دکور، پرده اصلی و پرده آستری است را آویزان می کنند که هر کدام از این پارچه ها باید از لحاظ جنس و ضخامت باهم متفاوت بوده و از رنگ هایی مانند کرم، شیری، سفید و طلایی استفاده شود. می توانید جنس پرده این اتاق را از بافت هایی ساده یا طرح دار انتخاب کنید که این انتخاب را باید با توجه به مدرن، کلاسیک و… بودن دکوراسیون خانه خود انجام دهید. زیرا تنها با کمک دکوراسیون خانه خود می توانید طرح و جنس پرده راانتخاب کنید.

فراموش نکنید که راهکارهایی وجود دارد که به شما این امکان را می دهد تا پرده ها جلوه بیشتری داشته باشند. برای مثال برای بلند تر به نظر رسیدن سقف می توانید چوب پرده را در بالاترین نقطه دیوار نصب کنید تا خانه شما بزرگ تر به نظر برسد. حتی می توان دو پنجره را هم با کمک پرده ای یک سره به صورت یکی در آورده تا به بزرگ و عریض بودن خانه شما کمک کند. برای پنجره های بلند از قاب های چوبی بهره بگیرید که در بالای پرده نصب می شوند و برای پنجره های کوتاه از پرده هایی استفاده کنید که حاشیه پایین آنها تزئینات بیشتری وجود دارد و باعث می شود تا نگاه افراد را به خود جلب نماید و برای پنجره های بلند بهتر است پرده ای را انتخاب کنید که در قسمت های بالایی با رنگ و طرح خاصی تزئین شده باشد تا از این طریق بتوانید بلندی پرده را کمتر کنید.

ایده پردازی برای پرده اتاق کودکان

شاید باور نکنید اما یک نکته مهم در رابطه با اتاق کودکان وجود دارد و  آن هم این است که رنگ اتاق فرزند شما با میزان خلاقیت و هوشیاری او رابطه مستقیم دارد. از این رو توصیه ما این است که برای انتخاب رنگ پرده اتاق کودک به سراغ رنگ های خنثی و سرد نروید، بلکه بهتر است به سراغ  رنگ های شاد و تاثیرگذار بروید. برای مثال تلفیق رنگ آبی در کنار زرد و سبز باعث می شود تا در طول روز به کودک شما انرژی خوبی را انتقال داده و در طول شب هم خواب آرامی را نصیب او کند. پیشنهاد می کنیم از یک رنگ تک برای پرده اتاق کودک خود بهره نگیرید، بلکه از تلفیق رنگ ها استفاده کنید. زیرا رنگ ها روی اعصاب و روان فرزند شما تاثیر  بسیار زیادی دارند. برای مثال انتخاب رنگ قرمز یا نارنجی باعث می شود تا کودک شما مثل قبل در آرامش و سکوت نباشد، زیرا این رنگ ها کودک شما را به شدت تحریک می کند. اما در مقابل آن استفاده از رنگ آبی انرژی را در کودکان کم می کند. از این رو یادتان نرود که تلفیق رنگ ها در اتاق کودتان را باید جدی بگیرید.

در صورتی که اتاق فرزند شما نورگیر است نباید از پرده ای ضخیم استفاده کنید، بلکه بهتر است اجازه دهید تا کودک شما با آفتاب آشتی کند، به همین خاطر یک پرده حریر ساده را برای پنجره اتاق او انتخاب کنید. اگر نور به قدری زیاد است که باعث آزار کودک شما می شود، می توانید پرده ها و شید های تاشو را نصب کنید تا ازاین طریق میزان نور را کنترل کنید. بهتر است بدانید که این نوع پرده ها یک مزیت مهم داشته و آن هم این است که شما می توانید هر تصویری که می خواهید را روی آنها چاپ کنید. برای مثال می توانید شخصیت های محبوب کودک خود را روی آن چاب کنید تا از این طریق با یک تیر دو نشان بزنید و در واقع هم نور اتاق را قابل کنترل کرده و هم به خواسته کودک عمل نموده اید.

پرده خوش رنگ آشپزخانه

اولین نکته ای که قبل از انتخاب پرده آشپزخانه باید به آن توجه داشته باشید، این است که آشپزخانه شما باید تحریک کننده اشتها باشد و به همین خاطر باید پرده ای که برای این فضا استفاده می کنید، دارای رنگ هایی مانند قرمز، زرد و نارانجی ملایم باشد. جنس پرده هم مهم بوده مخصوصا” اگر خانه شما بیشترین نور محیط را از پنجره آشپزخانه می گیرد. ازآنجایی که نور برای آشپزخانه هم قابل اهمیت است، می توانید از تور های حاشیه مخصوص آشپزخانه به اندازه های ۳۰ تا ۹۰ سانتی متر و کناره های هماهنگ یا پرده های نیمه استفاده کنید. حتی می توانید از پرده های بالا رونده که دارای دوخت رومی هستند، برای پنجره آشپزخانه بهره بگیرید. دلیل این پیشنهاد هم این است که این نوع پرده ها علاوه بر اینکه فضای کمی را اشغال می کنند، راحت هم جمع می شوند. فراموش نکنید که این نوع پرده ها نسبت به پارچه های دیگر متراژ کمتری می برند و به همین خاطر مقرون به صرفه می باشند.

خواب خوش با پرده ای مناسب در اتاق خواب

بهتر است پرده ای که برای اتاق خواب انتخاب می کنید، رنگ و طرحی داشته باشد که مورد پسند شما باشد. البته باید جنسی باشد که از مقاومت خوبی برخوردار باشد تا بر اثر شست و شو رنگ آنها تغییر نکند. زیرا در این حالت یا مجبور به تغییر زود به زود پرده اتاق خواب هستید یا اینکه یک پرده رنگ و رو رفته را هر روز کنار بزنید. به همین خاطر مقاوم بودن پرده اتاق خواب از فاکتور هایی است باید در زمان خرید پرده به آن توجه داشته باشید. برای تست مقاوم بودن پارچه می توانید پارچه را از جایی که بریده شده است، کمی بکشید و اگر تار و پود پارچه به سرعت از هم جدا شد، از خرید این پارچه منصرف شوید. در صورتی که از پارچه آستری زیر پرده استفاده می کنید، توجه داشته باشید که جنس آستر ها باید از کتان یا تترون باشد و رنگ آن از پرده اصلی یک درجه روشن تر یا یک درجه تیره تر باشد. دلیل انجام این کار هم این است که طرح و رنگ پرده اصلی در آن گم نشود و پنجره اتاق نمای نامرتبی پیدا نکند. پرده ای که برای اتاق خواب خود انتخاب می کنید، علاوه بر اینکه باید با سلیقه شما همخوانی داشته باشد، یاید با دکوراسیون اتاق هم هماهنگ باشد. به صورت معمول ازدانتل یا حریر سفید برای پرده اتاق خواب استفاده می شود تا از این طریق بتوان اتاق خواب رویایی را ایجاد کرد. البته فراموش نکنید که پارچه های دانتل نازک بوده و تنها برای پرده اتاق خواب زوج های جوان مناسب است، اما اگر به دنبال اتاق خواب تاریک و تیره هستید، بهتر است از پارچه های مخمل که دارای رنگ های گرم هستند، استفاده کنید. تنها ایرادی که پرده های مخمل دارند، این است که باعث یک دست شدن محیط اتاق خواب می شوند که می توانید از دو پارچه مخمل با دو رنگ مکمل در کنار هم استفاده کنید. برای مثال پارچه مخمل صورتی را در کنار مخمل خاکستری یا قهوه ای تیره را با زرد ترکیب کنید.

پرده ای برای سرویس بهداشتی امن

خوشبختانه امروزه برای طراحی معماری سرویس بهداشتی جایگاه خاصی را قائل شده اند و در خانه های امروزی دیگر خبری از سرویس بهداشتی هایی که در گوشه ای از حیاط بودند یا در پخی خانه، نبوده و معماران با طراحی هایی که انجام می دهند، نشان دادن که به این بخش از خانه هم باید اهمیت داده شود. در واقع معماران به سرویس بهداشتی هایی که امروزه در خانه وجود دارد، المان های به خصوصی مانند عریض کردن پنجره را اضافه نموده اند. به همین خاطر بیشتر سرویس های بهداشتی که امروزه طراحی و ساخته می شود، دارای پنجره هستند. البته این پنجره ها با رعایت ممنوعیت و کنترل دید از خارج ساخته می شوند.

برای پنجره سرویس بهداشتی هم باید به فکر پرده ای مناسب باشید و پرده ای را انتخاب کنید که در برابر رطوبت محیط مقاوم باشد. شاید فکر کنید که فقط می توانید از پرده های پلاستیک بهره بگیرید. اما بهتر است بدانید که شید  و تور هم برای این فضا مناسب هستند و تنها نباید از پارچه های ابریشمی برای پنجره این فضا بهره گرفت. از آنجایی که سرویس بهداشتی به دلیل رطوبت منبعی برای جذب باکتری و آلودگی است، باید پرده انتخابی شما قابلیت شست و شو را داشته باشد.

فهرست
error: اخطار: مطابق با قانون کپی رایت شما مجاز به کپی برداری از این محتوا نیستید