پوشش مناسب جهت پنجره ها

بدون دیدگاه

پوشش مناسب برای پنجره ها

در صورتی که به دنبال انتخاب یک پوشش مناسب برای پنجره های منزل خود هستید تنها نباید با یک پرده ساده این قسمت از خانه خود را بپوشانید. فراموش نکنید که پرده ها علاوه بر اینکه حافظ فضای داخلی خانه هستند می توانند جلوه متفاوتی را به دکوراسیون خانه شما ببخشند.

از آنجایی که گزینه های دیگری برای کنترل کردن نور ورودی به فضای داخلی وجود دارد می توان با کمی تفکر و بهره گیری از ایده های خاص و جالب پنجره های منزل را دکوراسیون نمود.

دکوراسیون رسمی برای پنجره ها

به صورت معمول پوششی که برای پنجره ها انتخاب می شود پرده هایی با دو یا سه لایه روی هم هستند که جلوه زیبایی را به وجود آورده و بیان گر سبک رسمی و کلاسیک می باشند. میله این نوع پرده ها در زیر کتیبه ای گچی یا آرک های پیش ساخته گچی یا چوبی پنهان می شود و با استفاده از چند لایه پرده می توان پوشش کاملی را برای پنجره به وجود آورد.

جنس یک لایه از این نوع پرده ها حریر نازک یا تور مانند است که به صورت چین دار قرار می گیرد و لایه دیگر آستری پرده بوده که از پارچه ای ساده تهیه شده و در زیر لایه حریر یا تور نصب می شود. لایه سوم که به عنوان لایه نما و اصلی معرفی می شود درواقع در یک یا دو طرف پنجره و بر روی لایه دیگر قرار می گیرد و این لایه جنبه دکوراتیو داشته و جلوه پرده را نشان می دهد.

انواع پرده های رسمی

پرده ها به صورت معمول دارای دو نوع هستند که البته تفاوت ناخیزی بین این دو نوع وجود دارد. نمونه اول پرده های چین داری هستند که با استفاده از حلقه به میل پرده نصب و با کمک یک ریسمان باز و سپس بسته می شوند. اما نمونه دیگر پرده ها با استفاده از حلقه ها به گونه ای نصب می شوند که به شکل دستی هم می توان آنها را کنار زد.

نقش آستری در پرده ها

لایه ای که به عنوان آستری در بر روی پنجره ها نصب می شود کاملا بدون چین است و از پارچه ای ساده تهیه و به جهت اینکه پرده حریر یا تور بر روی پنجره نمای بیشتر و زیبا تری داشته باشد از آن استفاده می شود. با کمک آستری می توان برای دکوراسیون پنجره پیکره بندی مناسبی را تعریف کرده و همچنین از تابش مستقیم نور خورشید به فضای داخلی خانه ممانعت نمود و از این طریق عمر مفید پرده اصلی و همچنین وسایلی مانند فرش افزایش می یابد.

کاربرد لایه اصلی پرده

قسمتی از پرده که لایه اصلی و نمای آن محسوب می شود در حالت رسمی و معمول به جهت دکوراتیو نمودن پرده استفاده می شود و گاهی به صورت کاملا اختیاری می توان از لایه چهارمی به عنوان والان بر روی لایه سوم استفاده نمود که به رسمی بودن پرده کمک بیشتری خواهد کرد.

استفاده از والان در پرده ها

والان در بیرونی ترین قسمت پرده و به صورت افقی نصب می شود و بهره گیری از این لایه به صورت کاملا سلیقه ای می باشد. والان ها دارای طرح های مختلفی هستند و این قابلیت را دارند که سبکی ساده یا پیچیده را برای آنها انتخاب نمود ومی توان بر میل پرده ای مجزا نصب کرده یا به پرده اصلی متصل شده و بر روی پنچره نصب شود.

شستن والان ها

باز کردن و شستن والان هایی که به صورت پیچیده هستند کمی دشوار بوده و باید برای نصب آنها از نصاب پرده کمک گرفت تا از این طریق بتوان جلوه پرده را حفظ کرده و نمای کلی پرده خراب نشود.

برای اینکه جلوه نهایی پرده حالتی هماهنگ و منسجم داشته باشد بهتر است جنس والان با جنس پارچه قسمت اصلی پرده یکی باشد و برای اینکه با مشکل شست و شوی والان و قسمت اصلی پرده مواجه نشوید می توانید هر چند وقت یکبار با استفاده از جارو برقی گرد و غبار روی آنها را بگیرید.

جنس پارچه پرده

پرده اصلی را معمولا از پارچه های سنگین و لوکس مانند مخمل و ساتن های سنگین انتخاب می کنند و برای حریر یا تور انها معمولا از حریر های ساده یا طرح دار که به نوعی جلوه رسمی و با شکوه دارند بهره می گیرند. یراق دوزی، منگوله های شیک، ریسمان و گل میخ های دکوراتیو هم از جزئیاتی است که برای کامل کردن یک ست رسمی، شیک و باشکوه  مورد نیاز می باشند.

انتخاب جنس پارچه و جزئیات مربوط به پرده با توجه به سلیقه افراد صورت می گیرد و می توان از نمونه های ساده و پیچیده تر برای پوشش دادن پنجره ها استفاد نمود.

دکوراسیون غیر رسمی پنجره ها

برای پوشش غیر رسمی پنجره ها می توانید از پرده هایی با یک یا دو لایه استفاده نمود و با کمک این نوع پرده ها می توان پنجره را به صورت کامل محفوظ نگه داشته و در صورتی که فریم پنجره ظاهر مناسبی نداشته باشد با کمک پرده های غیر رسمی می توان پنجره را پوشش داد.

استفاده از یک لایه پرده ساده و حتی پرده پشت دری گزینه مناسبی برای اتاقی با دکوراسیون صمیمی و غیر رسمی می باشد. برای افزایش جلوه پرده می توان از میل پرده ای زیبا و البته خاص برای پوشش پنجره ها استفاده نمود. پوشش های غیر رسمی برای پنجره ها به صورت معمول ساده و خلوت هستند و در آنها هیچ گونه پیچیدگی خاص و جزئیات غیر ضروری وجود ندارد.

جنس پرده های غیر رسمی

پارچه های گلدار، پارچه های پنبه ای و یا تترون های رنگی یا طرح دار گزینه مناسبی برای پرده های غیر رسمی می باشند و برای نصب پرده ها به جای حلقه یا نوار از بندینک یا حلقه های ساده استفاده می شود.

توجه داشته باشید که هر چه چین پرده کمتر باشد جلوه ساده تر و غیر رسمی تری در پنجره ایجاد می شود و برای این نوع پرده ها نباید از چین های بیش از حد منظم، نوار پرده و یا چین های پلیسه مانند که حالت جدی تر و رسمی تری به پرده ها می دهد استفاده نمود.

کرکره ها و شیدها

پوشش لطیفی که برای پنجره ها می توان از آنها استفاده نمود شیده ها هستند. این نوع پرده ها به خوبی نور را کنترل کرده و حریم داخلی خانه را حفظ می کنند. در صورتی که به دنبال یک پوشش غیر رسمی، ساده و راحت هستید پیشنهاد می کنیم از کرکره یا شید ها استفاده کنید.

جنس شیده ها

پارچه هایی که برای دوخت شید ها استفاده می شود بسیار سبک بوده و می توان به صورت ساده یا طرح دار با رنگ و طرح های متنوع آنها را تهیه نمود. انتخاب طرح و رنگ شیدها بر اساس سلیقه افراد و دکوراسیون فضا انجام شده و می توان از انواع مختلف آنها مانند شید های رومی، بالونی و رولی برای پوشش غیر رسمی پنجره ها استفاده نمود.

شید های رولی و بالونی 

یک نمونه از شید ها که به سمت بالا جمع شده و رول می شوند را شید های رولی می گویند اما شید هایی که به سمت بالا جمع شده و حالت پفی و زیبایی را ایجاد می کند و در کنار جنبه کاربردی بسیار شیک و دکوراتیو هستند با نام شید های بالونی شناخته می شوند.

کرکره های ساده

نوع دیگری از پوشش هایی که مناسب دکوراسیون غیر رسمی پنجره ها می باشد کرکره ها هستند. کرکره ها دارای انواع مختلفی مانند چوبی، پارچه ای و پلاستیکی بوده و به صورت عمودی یا افقی قابل نصب می باشند. کرکره ها به دلیل حالت و فرمی که دارند می توانند کاملا جمع شده و در صورت باز بودن می توان زاویه نوارهای آنها را تنظیم نمود.

می توان کرکره ها را همراه با پرده ها بر روی پنجره نصب کرده و از ویژگی ها هر کدام از آنها در کنار هم بهره گرفت.

نوشتهٔ بعدی
انتخاب تخت خواب مناسب
نوشتهٔ پیشین
پیوند خانواده با دکوراسیون کامل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
error: اخطار: مطابق با قانون کپی رایت شما مجاز به کپی برداری از این محتوا نیستید