کاربرد چوب در طراحی داخلی

کاربرد چوب در طراحی فضای داخلی

مهم ترین کاری که یک قطعه چوب ساده می تواند با هر فضایی انجام دهد، هویت دادن به آن فضا می باشد. از این رو طراحان دکوراسیون داخلی بر این باورند که چوب ها دارای شخصیت بوده و با کمک آنها می توان به هر خانه ای هویت داد. البته فراموش نکنید که چوب ها در فضاهای مختلف خانه دارای کاربرد های متفاوتی هستند و جزء مصالحی به حساب می آیند که هر خانه ای را به سمت کلاسیک بودن سوق می دهند.

جالب این است که صد ها سال پیش، درست آن زمانی که هنوز از سیمان و بلوک خبری نبود، چوب یک وسیله غالب برای اکثر ساختمان ها به شمار می آمد. البته با اینکه امروزه مصالح تازه ای وارد بازار شده است، اما هنوز هم طراحان داخلی از چوب استفاده می کنند.

عبور از فضای کلاسیک

همان طور که می دانید در خانه های مدرنی که امروزه وجود دارند، استفاده از چوب سمت و سوی خاصی پیدا کرده است. در واقع خانه هایی که سبک کلاسیک را کنار گذاشته اند، به جای اینکه از چوب هایی با جنس و ضخامت های مختلف برای در و دیوارهای خانه استفاده کنند، از آنها در جزئیات منزل خود بهره می گیرند. بهتر است بدانید که در چنین خانه هایی از چوب برای لوازمی که شکل و طرح معمولی ندارند، استفاده می شود. برای مثال با کمک یک صندلی چوبی می توانید هر فضای ساده و معمولی را به شکلی خاص جلوه دهید. با اینکه امروزه خرید وسایل چوبی گران است، اما باید گفت که هیچ جنسی مانند چوب نمی تواند فضای خانه شما را گرم و راحت کند.

فهمیدن چوب ها

بهتر است بدانید که هر چوبی دارای معنای خاصی بوده و کاربرد های خاص خود را دارد، برای مثال چوب های تیره تر برای فضاهای رسمی تر و چوب های روشن برای فضا های راحت و ساده تر مورد استفاده قرار می گیرند. به همین خاطر در زمان استفاده از چوب ها علاوه بر زیبایی باید به این نکته هم توجه کنید و هرگز چوبی که مناسب فضا نیست و تنها به جهت زیبا بودن انتخاب نکنید. بهتر است بدانید که هر چوب دارای بافت و جنس خاصی بوده و شما نمی توانید هر چوبی را برای هر قسمت از خانه خود استفاده کنید. برای مثال چوب هایی که به رنگ تیره هستند و بافتی خشن تر دارند، مناسب خانه هایی با سبک کلاسیک است. در واقع هر چه بافت چوب بیشتر باشد، رسمیت آن هم بیشتر خواهد شد. نکته مهم این است که چوب ها کاملا” متفاوت از رنگ دیوارها می باشند و این مسله به آن معنا است که حتی اگر رنگ دیوار را هم بتوانید با چیدمانی خاص ملایم کنید، اما چوب ها را نمی توان کاری کرد.

گرما بخشیدن با وسایل چوبی

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که وارد خانه ای شوید که اصلا” وسیله چشمگیری ندارند و اتاق نشیمن را با کاناپه های ساده که دارای رنگی یک دست هم هستند، دکوراسیون نموده اند. حتی پرده ها را با ساده ترین روش دوخته و آویزان کردند و با اینکه این خانه کوچک است، اما وقتی برای اولین بار وارد می شوید، گرمای خاصی را احساس می کنید. حس این گرمایی که در کل فضای خانه جریان دارد، به خاطر حضور دکوری های چوبی، وسایل تزئینی و کوچک چوبی، جاشمعی های چوبی و مجسمه های خاص می باشد. در چنین خانه ای صاحب خانه با استفاده از این ترفند، به گرما بخشیدن خانه خود کمک کرده است. این طرح های خاص و هنری علاوه بر اینکه باعث خاص تر نشان دادن خانه می شود، خانه ساده را تبدیل به یک گالری هنری خواهند کرد.

بهره گیری از چوب برای سقف منزل

طراحان داخلی بعد از اینکه دکوراسیون فضای داخلی به اتمام رسید، به فکر سقف خانه افتاده و برای اینکه نشان دهند که علاوه بر چهار دیوار هر اتاق سطح دیگری هم وجود دارد که بخواهند برای آن فکر یا ایده ای داشته باشند، از سقف به عنوان دیوار پنجم یاد می کنند و همان اندازه که به فکر دیوارهای اتاق هستند، به فکر سقف هم خواهند بود. از آنجایی که معمولا” تنها برای قسمت هایی که به چشم می آید نقشه می کشیم، از سقف اتاق غافل می شویم، در حالی که سقف از مهم ترین قسمت های خانه بوده و باید طراحی خاصی را برای آن در نظر بگیرید. استفاده از چوب هایی با رنگ های خاص می تواند ظرافتی خاص در سقف خانه ایجاد کند.

نکته مهم این است که بهره گیری از چوب برای سقف خانه، حتی در خانه های مدرن هم زمانی  می تواند گرما بخش باشد که آن خانه بزرگ و دارای سقفی بلند باشد. زیرا در خانه های کوچک با سقف های چوبی با اینکه گرم و صمیمی به نظر می رسد، اما فضا خانه را کوچک تر از حد معمول خواهند کرد.

وجود پنچره چوبی

استفاده از چوب در هر فضایی باعث خلق دوستی و صمیمت در آن فضا خواهد شد. البته لازم نیست برای ایجاد این حس در و دیوارهای خانه را با چوب بپوشانید. شما می توانید با داشتن یک پنجره چوبی یک ایده ناب را خلق کنید. حتی در صورتی که تنها از روکش چوب هم برای پنجره استفاده کنید، همان حس صمیمت را می توانید در فضا احساس کنید. پیشنهاد می کنیم که اگر بهره گیری از رنگ تیره چوب باعث می شود تا فضا برای شما دلگیر به نظر برسد، از قاب های چوبی روشن و سفید استفاده کنید. برای اینکه کار خود را به اتمام برسانید، می توانید از یک پرده کرکره ای چوبی  استفاده کنید تا بتوانید با کمک حس نوستالژی خاص پنجره های چوبی، فضای خانه خود را آرامش بخش نمایید.

کفپوش های چوبی

بهتر است بدانید که علاوه بر استفاده از مبلمان چوبی در فضای خانه می توانید از کفپوش های چوبی هم بهره بگیرید. در واقع اولین و مناسب ترین راه برای استفاده از چوب ها به غیر از مبلمان چوبی، کفپوش های چوبی هستند. همان طور که می دانید امروزه تنوع کفپوش های چوبی در بازار زیاد شده و شما می توانید کفپوش هایی که نه لغزنده هستند و نه سر و صدایی را هم ایجاد می کنند را برای منزل خود انتخاب کنید. با کمک کفپوش های چوبی نه تنها باعث ایجاد فضایی شیک تر می شوید، بلکه جایگزین مناسبی برای فرش ها به حساب می آیند. استفاده از کفپوش های چوبی در کنار رنگ های سرد باعث ایجاد آرامش بیشتری در محیط شده و اگر در کنار رنگ های گرم استفاده شود، فضایی پر انرژی و پر حرکت را خلق می کنند.

 

فهرست
error: اخطار: مطابق با قانون کپی رایت شما مجاز به کپی برداری از این محتوا نیستید