کاربرد چوب پنبه در صنعت ساختمان

امروزه از مواد و متریال های مختلفی در صنعت ساختمان استفاده می شود و هر کدام از مصالح قابل استفاده این امکان را دارند که در طراحی دکوراسیون داخلی انقلابی به پا کنند و یک صنعت بزرگ را خلق کنند. جالب این است که در پیرامون ما مواد و مصالحی هستند که تصور می شود نقشی در ساختمان ها ندارند و این درحالی است که این مواد می توانند به اندازهای قدرتمند باشند و پتانسیل های عجیبی داشته باشند که بتوانند صنعت ساختمان را دگرگون کنند.

چوب پنبه چیست ؟

چوب پنبه در واقع نام یک محصول است که دارای ریشه گیاهی بوده و ازلایه بیرونی یا به اصطلاح قسمت های مرده بعضی از درختان مانند بلوط  تهیه می شود که بافت آن از لحاظ تراکم دارای درجه های مختلفی می باشد.

مزایای استفاده از چوب پنبه

یکی از مهم ترین ویژگی های چوب پنبه این است که در مقابل مایعات و گاز ها غیر قابل نفوذ بوده و به عنوان یک عایق مناسب  و کارآمد محسوب می شود و به دلیل وزن بسیار سبک و چگالی بسیار کمی که دارد به راحتی قابل استفاده و شکل دادن است.

ضد آب بودن، مقاومت در برابر ضربه و قابلیت برش دادن و مهم تر سبک بودن این محصول از دیگر مزایای آن است و به دلیل اینکه زمان تجدید پذیری چوب پنبه بسیار کم  و قابل بازگشت به طبیعت است از آنها به عنوان مواد دوست دار محیط زیست نام برده و با عنوان متریال سبز شناخته می شود.

انواع چوب پنبه

چوب پنبه از مصالحی است که دارای انواع مختلفی است که شامل چوب پنبه طبیعی، لاستیکی و عایقی می باشد که هر کدام کاربرد های متنوعی دارند.  

کاربرد چوب پنبه طبیعی

از چوب پنبه طبیعی به صورت معمول در مصارف روزانه استفاده می شود و به همین خاطر پرکاربرد ترین نوع چوبه پنبه ها بوده  و هر فردی با توجه به نوع کار خود از آم استفاده می کند. برای مثال در زمان طراحی و ساخت وسایل دکوری از چوب پنبه طبیعی بهره گرفته می شود و در ساخت ماکت های دانشجویی به دلیل اینکه امکان برش دادن آن آسان است بسیار کارایی دارد. حتی به خاطر اینکه این متریال در مقابل رطوبت مقاومت بالایی دارد از آن در ساخت زیر بشقابی استفاده می کنند. چوب پنبه ها در سایر صنایع هم کاربردهای گسترده ای دارند. برای مثال پر مصرف ترین جایی که از چوب پنبه استفاده می شود در ساخت درب بطری ها می باشد و حتی در ساخت و تولید تابلو های اعلانات هم از چوب پنبه  بهره می گیرند.

کارایی چوب پنبه لاستیکی

مهم ترین کارایی این نوع چوب پنبه ها در زمینه صنعتی می باشد و به صورت تخصصی قابل استفاده هستند. برای مثال در صنایعی مانند بادبان بندها، موتور اتومبیل های سنگین و حتی سبک و دریچه های کارخانه ها کاربرد دارند و از آنجایی که بخار و هوای کارخانه مرطوب است باید از فیلتر هایی استفاده شود که بتواند رطوبت موجود در دریچه ها را جذب کند و چون چوب پنبه ضد آب است می تواند به عنوان یک فیلتر مناسب عمل کند و به دلیل داشتن خاصیت ضد حریق بودن چوب پنبه از آن در موتور ماشین های مختلف استفاده می شود چرا که در اثر اصطکاک زیاد لاستیک ها امکان آتش گرفتن آنها وجود دارد از این رو جنس تسمه های ماشین از لاستیک و چوب پنبه می باشد تا مانع از ایحاد حریق در موتور ماشین ها شود.

موارد استفاده از چوب پنبه عایقی

چوب پنبه عایقی نوعی از چوب پنبه است که با توجه به اسم آن برای عایق نمودن فضاهای مختلف کارایی دارد. از این نوع چوب پنبه برای اینکه مانع از ورود سرما و گرما به داخل محیط ساختمان ها شود استفاده می کنند و برای عایق کردن لوله های ساختمان راهکار مناسبی هستند. از چوب پنبه عایقی در ساختن دیوار ها، سرد سازی محیط، ساختمان فرودگاه ها و همچنین استدیو های ضبط موسیقی استفاده می شود.

نحوه نگهداری از چوب پنبه ها

این متریال دوست داشتنی در دسته مواد خود ترمیم شونده قرار می گیرند و می توانند سطوح خود را به راحتی ترمیم کنند. اما فراموش نکنید که امکان خراشیده شدن سطوح چوب پنبه وجود دارد و باید برای حفاظت از چوب پنبه از یک لایه محافظ مانند واکس یا یک لایه پلی یورتان استفاده شود.

 مکان های قابل استفاده از چوب پنبه

از چوب پنبه در سال های گذشته برای روشن نمودن آتش همراه با چخماق استفاده می کردند و بعد از گذشت سال ها چوب پنبه ها را به قطعات استوانه ای شکل بردید و از آنها به جهت مسدود نمودن درب بطری ها استفاده کرده و امروزه برای کفپوش و دیوارپوش محیط های مختلف از چوب پنبه ها استفاده می کنند. چوب پنبه به عنوان یک متریال پرکاربرد در انواع رنگ ها، بافت ها و الگو ها تهیه و به شکل تایل یا تخته هایی که متناسب با دکوراسیون داخلی منزل باشند طراحی می شوند. برای مثال در فضای آشپزخانه یا فضاهای مرطوب مانند سرویس بهداشتی که امکان نمدار شدن کف وجود دارد می توان از چوب پنبه به عنوان یک کفپوش مناسب و جذاب استفاده نمود. کاربرد چوب پنبه درورزش بیسبال، نمای ساختمان ها، تولید آلات موسیقی و حتی تهیه تمبر پستی و همچنین کارهای هنری بسیار زیاد است.

فهرست
error: اخطار: مطابق با قانون کپی رایت شما مجاز به کپی برداری از این محتوا نیستید