کاغذ دیواری ضد زلزله

بدون دیدگاه

کاغذ دیواری ضد زلزله

امروزه با توجه به بحث مقاوم سازی ساختمان‌ها وتلاش بسیار برای جلوگیری ازکاهش تلفات انسانی و مالی و همچنین  ریزش دیوار‌ها و سقف، ابداع کاغذ دیواری ضد زلزله گامی نو در حفاظت مالی و جانی بوده که قادر به جلوگیری از ریزش ساختمان است. این کاغذ دیواری ضد زلزله، نیروی حاصل از زمین‌ لرزه را به تمام دیوار یک ساختمان منتقل کرده و از این طریق مانع از ریزش دیوار می‌شود.

فیبر کربن به عنوان اولین ماده ای بود که در تهیه کاغذ دیواری ضد زلزله در نظر گرفته شد ، فرآیندهای مبتنی برالیاف کربن هم خیلی گران هستند و هم خیلی آلوده. فیبر شیشه به دلیل مقاومت و به ویژه خواص الاستیک آن در ترکیب با چسب پلی اورتان انتخاب گردید. نصب اینگونه از کاغذ دیواری ها به راحتی امکان پذیر است و به راحتی توسط یک نصاب کاغذ دیواری عادی نصب میشود، که به طور کلی باعث کاهش هزینه استفاده از این محصولات می‌شود.

تولید‌ کاغذ دیواری ضد زلزله

برای تولید این کاغذ دیواری از رشته‌های بسیار نازک و مستحکم شیشه‌ای استفاده شده است. این رشته‌ها به هم بافته شده و یک پوشش ارتجاعی و محکم را تولید می‌کنند. به هنگام تکان خوردن دیوار، این رشته‌های شیشه‌ای انرژی حاصله را در چهار جهت مختلف پخش می‌کنند تا انرژی تقسیم شده و به قسمت خاصی ازدیوار فشار بیشتری وارد نشود.

چسب کاغذ دیواری ضد زلزله

‌چسب ، پیوند حیاتی بین الیاف شیشه‌ای کاغذ دیواری و دیوار ایجاد میکند و در نتیجه باید به یک اندازه در هر دو سطح از آن استفاده شده باشد . ‌چسب انعطاف پذیر مخصوصی که در حال حاضر استفاده می‌شود، بر اساس گسترش انطباق پذیر پلی اورتان است‌. پس از نفوذ چسب بداخل دیوار و تبخیر آب موجود، دانه‌های پلی اورتان پوشش بسیار مستحکم روی دیوار ایجاد می‌کنند که باعث انتقال انرژی ناشی از زلزله به جهات مختلف می‌شود. این چسب، مبتنی بر آب است و شامل هیچ حلال آلی دیگری نمی‌شود و این از مزایای عمده‌ی آن به شمار می شود، به این معنی که چسب کاغذ دیواری ضد زلزله برای استفاده در فضاهای داخلی بسیار مناسب است.
تقویت سیستماتیک نقاط ضعف یک دیوار توسط چسب های استفاده شده در کاغذ دیواری ضد زلزله صورت می گیرد. مکانیسم حفاظت، مانند پرانتز مورب از یک خانه نیمه الوار کار می‌کند. توزیع انرژی زلزله در تمام سطح دیوار که به جذب انرژی و جلوگیری از تاثیر در نقاط تمرکز تنش مانند قاب‌های در و پنجره‌ها ‌می‌شود از زیر بار قرار گرفتن این نقاط جلوگیری می‌کند، دیوار پوش الیاف شیشه‌ای و چسب آن، آجر‌ها را در کنار یکدیگر نگه می‌دارند  حتی اگر پیوندهای تمام طول دیوار ترک بردارند، این مواد مانع از فروپاشی دیوار می‌شود، یا حداقل فروپاشی بخش قابل توجهی از بنا را به تاخیر می‌‌اندازند و از ساکنین محافظت می‌کنند.

ویژگی کاغذ دیواری ضد زلزله

این نوع کاغذ دیواری هم باید سفت و محکم و هم انعطاف‌پذیر باشد و این به عنوان راز اصلی این نوع کاغذ دیواری محسوب می شود و حاوی دو عنصر مهم ماده‌ مصنوعی پلی پروپیلن  ودیگری ‌الیاف و رشته‌های سفت و محکم شیشه می باشد. الیاف شیشه برای اینکه بتواند نیروی حاسل از زمین لرزه را بر تمامی دیوار تقسیم کند در چهار جهت مختلف بافته می‌شوند  و این ویژگی باعث میشود از ایجاد درز و شکاف در دیوار جلوگیری شود ، زیرا نیروهای ناشی از زلزله بر سطح بزرگی تقسیم می‌شوند و دیگر نمی‌توانند بخش‌های ضعیف دیوار را متاثر کنند.
از مزایای بسیار مهم این الیاف شیشه‌ای این است که  از فروپاشی دیوار جلوگیری می‌کنند زیرا اگر شدت زلزله زیاد باشد دیوار شکاف برمی دارد.. ماده‌ مصنوعی پلی‌پروپیلین که در داخل این کاغذ دیواری وجود دارد، دو طرف درز دیوار را به هم نگه می‌دارد و از این طریق از ریزش سنگ و آجر جلوگیری می‌کند.
همانند کاغذ دیواری‌های معمولی دیگر ، کاغذ دیواری ضد زلزله  را نیز میتوان بر روی سطح داخلی دیوار ساختمان کشید، منتها باید در نصب آن  کیفیت و دقت در عملیات زیر سازی را در نظر گرفت تا  نصب موفقیت آمیزی را داشته باشید و  البته این کاغذ ویژه را نیز می‌توان رنگ کرد یا بر روی آن یک کاغذ دیواری معمولی کشید.

نوشتهٔ بعدی
کاربرد نانو تکنولوژی در ساختمان
نوشتهٔ پیشین
کاغذ دیواری LED دار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
error: اخطار: مطابق با قانون کپی رایت شما مجاز به کپی برداری از این محتوا نیستید