گلخانه ایده آل!

بدون دیدگاه

طراحی گلخانه های  ایده ال

همان طور که می دانید گلخانه فضایی است که برای تغییر محیط اطراف گیاهان و بهبود شرایط رشد از آن استفاده می کنند. بهتر است بدانید که گلخانه ها دارای انواع مختلفی هستند و در فصل های مختلف سال از آنها برای پرورش گیاهان و میوه ها استفاده می شود. برای مثال بعضی از گلخانه ها برای عملیات سالانه مورد استفاده قرار می گیرند، اما بعضی از آنها فقط برای پرورش گیاهان در فصلهای بهار و پاییز ساخته می‌شوند. گلخانه هایی هم وجود دارند که، در بعضی از شرایط آب و هوایی، برای پرورش تعدادی از گیاهان در تابستان مانند گوجه فرنگی، که در شرایط بیرون قابل کشت نیستند، مورد نیاز می‌باشد.

ساختمان گلخانه :

نکته قابل اهمیت در این زمینه این است که، ساخت گلخانه به اندازه و ماده پوشش دهنده آن بستگی دارد. اگر تمایل به ساخت گلخانه دارید بهتر است بدانید که گلخانه هایی با پوشش شیشه‌ای و قاب فلزی معمولا بیشترین هزینه را دارا هستند، اما پوششهای دیگر مانند فایبرگلاس، اکریلیک و پلی کربنات دارای هزینه متوسطی می‌باشند. پوشش پلی اتیلن با قاب چوبی دارای کمترین هزینه است. هزینه تجهیزات حرارتی و تهویه، با توجه به اندازه وساختمان گلخانه مشخص خواهد می شود.
 

گرمایش مناسب برای گلخانه :

برای گرم کردن محیط گلخانه معمولا از آب داغ، بخار و یا هوای گرم استفاده می کنند و در پاره ای مواقع برای تامین گرما از گرمکن های الکتریکی بهره می برند. نکته مهم این است که، در هنگام انتخاب منبع حرارتی به هزینه اولیه تجهیزات و هزینه عملیاتی توجه شود. برای ایجاد یک گرمایش مناسب بهتر است به موارد زیر توجه داشته باشید:

۱-گرمکن‌های الکتریکی هزینه اولیه کمی داشته اما، هزینه عملیاتی بسیار بالایی دارند.

۲-گرم کردن از طریق آب داغ یا بخار از لحاظ هزینه نصب گران است، اما هزینه عملیاتی کمی دارد.

۳-گرمایش بوسیله هوای داغ با استفاده از گاز طبیعی یا نفت به عنوان سوخت، بسیار مورد استفاده است.

۴-از زغال سنگ و چوب هم به عنوان سوخت، می توان برای گرم کردن فضای گلخانه استفاده کرد.

۵-البته دقت داشته باشید که تمام موارد فوق باید به درستی مدیریت شوند و برای جلوگیری از انباشته شدن گازهای نامطلوب، برای هر نوع گرمکن احتراقی یک دریچه‌ای به خارج گلخانه قرار دهید تا موجب آسیب رساندن به گیاهان نشود. .

۶-یک گرمایش ایده ال از کف صورت می گیرد، زیرا در این حالت بطور طبیعی هوای گرم به سمت بالا می‌رود.

۷-بیشتر گیاهان دارای دمای مخصوص متوسطی برای رشد ایده‌آل می‌باشند به همین علت دمای شبانه دارای اهمیت است. اما توجه داشته باشید که دمای روزانه بالا باعث از بین رفتن محصولات گلخانه می شود.

دی‌اکسید کربن و نور در فضای گلخانه :

همان طور که می دانید دی‌اکسید کربن و نور برای رشد گیاهان بسیارضروری می‌باشد. ازاین رو در هنگام صبح با تابش آفتاب گیاهان فتوسنتز را آغاز می‌نمایند و میزان دی‌اکسید کربن در گلخانه، کاهش می یابد. از آنجا که دی‌اکسید کربن و نور در فرآیند فتوسنتز مکمل یکدیگر هستند، با تامین روشنایی تکمیلی و تزریق دی‌اکسید کربن می‌توان بازده محصولات را افزایش داد.

از دی‌اکسید کربن مایع، یخ خشک و احتراق سوختهای بدون سولفور می توان برای تامین دی‌اکسید کربن مورد نیاز استفاده کرد. همان طور که می دانید نور مورد نیاز برای گیاهان معمولا از طریق تابش آفتاب صورت می گیرد، به همین خاطر شدت ، استمرار و پخش طیفی نور مرئی برای رشد گیاه، بسیار حیاتی و مهم خواهد بود.

جریان هوا در گلخانه :

گردش هوا در محیط گلخانه بسیار با اهمیت است. بنابراین وقتی که یک گیاه در معرض جریان هوای تازه خارج از گلخانه باشد، هوای تازه تامین شده و گیاه می‌تواند از دی‌اکسید کربن تازه استفاده نماید. جریان هوا به اندازه ای ضروری است که می تواند به پایین نگه داشتن رطوبت نسبی و کنترل دما در گلخانه کمک کند.

دما مورد نیاز در گلخانه :

دما، مهمترین فاکتور محیطی به حساب می آید. زیرا تنظیم مناسب دما، تاثیر مستقیمی بر روی رطوبت نسبی و سطح دی‌اکسید کربن دارد. دمای مناسب برای گلخانه توسط انرژی حاصل از تابش خورشید فراهم می‌شود و بایددمای گلخانه در ساعات روز ثابت بوده و در ساعات شب ۱۰ درجه فارنهایت پایین تر باشد.

رطوبت نسبی:

رطوبت نسبی ایده‌آل برای گلخانه چیزی بین ۵۰ تا ۶۰ درصد است و گلخانه‌ای که با پوشش دو لایه‌ای کاملا بسته  است، باید ازامکانات تهویه کافی برخوردار باشد، تا بتواند رطوبت نسبی و دما را به طور کاملا کنترل کند. زیرا درصورت بالا بودن رطوبت نسبی شرایط برای حمله بیماریها به گیاهان فراهم می‌شود و اگر رطوبت نسبی خیلی پایین باشد، گیاهان از تنش آبی در رنج خواهند بود. از این رو باید رطوبت نسبی گلخانه را با آبیاری کردن در صبح و بیرون راندن هوای مرطوب کنترل کرده و از آبیاری در ساعات بعدازظهر خودداری کرد.

نوشتهٔ بعدی
دکوراسیون فضای کاری
نوشتهٔ پیشین
انواع دیوارپوش های خارجی و داخلی ساختمان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
error: اخطار: مطابق با قانون کپی رایت شما مجاز به کپی برداری از این محتوا نیستید