انواع رنگهای ساختمانی

رنگ های روغنی

این رنگ ها جزو رنگهای پر مصرف و قدیمی صنعت ساختمان هستند که هنوز هم برای رنگ آمیزی داخلی ساختمان بیشترین مصرف را دارند. همچنین این رنگها به دلیل چسبندگی خوب و مقومت خوبشان در برابر رطوبت، حرارت و نور پوشش خوبی برلی چهارچوب دریو پنجره ها هستند. به طور کلی رنگ های روغنی به سه گروه رنگ مات، نیم براق و براق تولید می گردند. بطور کلی رنگهای روغنی جهت استفاده احتیاج به رقیق نمودن دارند و این رقیق کردن توسط تینر معمولی (غیر فوری) انجام می پذیرد. رنگ های روغنی تمام براق رنگ های براق معمولا در فضاهایی که نیاز هست کاملا قابل شستشو باشند مانند سقف آشپزخانه، محیط سرویس بهداشتی، چهارچوب ها و … استفاده می شوند. مشکل بزرگ استفاده از رنگ تمام براق این است که موج و ایراد های گچ کاری دیوار و زیر کار را مشخص می کند. رنگ های روغنی نیم براق پر مصرفترین نوع رنگ جهت رنگ آمیزی فضای داخلی سالهاست که رنگ روغنی نیم براق می باشد. علاوه بر خاصیت شستشو پذیری نور را هم خیلی منعکس نمی کند و همچنین ایرادات زیر سازی را زیاد نمایان نخواهد کرد. رنگ های روغنی مات این نوع رنگ اصلا” نور را منعکس نمی کند و مشکلات زیر کار با استفاده از این نوع رنگ بسیار کمتر مشخص هستند ولی مشکل بزرگ آن این است که خیلی قابل شستشو نیست.

رنگ پلاستیک

این رنگ غالبا” برای رنگ آمیزی سقف استفاده می شوند وارزان هستند. رنگ آمیزی با آنها بسیار ساده است و بسیار سریع نیز خشک میشوند بنابراین باید در رقیق سازی آنها دقت نمود و مراقب بود تا رد قلمو یا جای غلتک باقی نماند. این نوع رنگ پایه آب هست ( با آب رقیق می شود) بنابراین بدون بوهست. ولی ایراداتی هم دارد از آن جمله که: قابل شستشو نیستند، پوشش نسبتا” کمی دارند، فقط به صورت مات تولید می شوند، رنگ بندی آنها محدود است و قابل استفاده برای خیلی از جاها نیستند.

رنگ های مولتی کالر

این نوع از رنگ ها اصولا” دکوراتیو هستند و قابل اجرا بر روی تمامی سطوح‌ می باشند. رنگ‌های مولتی‌کالر یک لایه ی نازک بر روی سطوح ایجاد می‌نماید و بسیار مناسب برای سطوح گچی، سیمانی،  آهن، آلومینیومی، سطوح رنگ شده، می باشند. تکسچر ایجاد شده رنگی در این نوع رنگ باعث می شود مشکلات دیوار و زیر سازی کمتر مشخص باشد. این رنگ ها قابل شستشو هستند و بسادگی قابل ترمیم می باشند. این رنگ ها نیز به سرعت خشک می شوند و بوی بدی نیز ندارند، ولی به دلیل بافت آنها برای اجراء در هر محیطی مناسب نیستند.

رنگ های اکریلیک

این رنگ ها از لحاظ شید رنگی بسیار متنوع اند و دارای ضخامت فیلم بالایی هستند. این رنگ ها نیز پایه آب هستند و با آب رقیق می شوند بنابراین بدون بو نیز هستند. همچنین به سرعت خشک می شوند. رنگ اکرلیک انعطاف پذیر است و کمی حالت کشسان دارند به همین علت روی تمام سطوح قابل اجراست، این رنگ ها در انواع مات، نیمه براق  و براق عرضه می گردند اما نسبت به رنگ های روغنی از براقیت کمتری برخوردارند. رنگ اکریلیک یک رنگ قابل شستشو و ضد باکتری است و اجراء راحتی دارد. از معایب رنگ اکرلیک می توان به چسبندگی نسبتا” ضعیفتر از رنگ های روغنی روی سطوح، امکان ایجاد رد قلمو به دلیل سرعت خشک شدن سریع و لک شدن رنگ ها با شید های تیره هنگام شستشو و دستمال کشیدن اشاره کرد.
فهرست
error: اخطار: مطابق با قانون کپی رایت شما مجاز به کپی برداری از این محتوا نیستید