تزیینات برای اتاق کودک

بدون دیدگاه

تزئین و وسایل اتاق کودک
 
باید به این نکته توجه کرد که یک خانه علاوه بر سرپناه بودن باید نیازهای رفتاری، روانی‌ و اجتماعی‌ ساکنان‌ خود را نیز پاسخگو باشد .

اتاق کودک خود را چگونه تزئین کنیم ؟

فضای اختصاصی هر یک از افراد خانواده باید متناسب با سن و روحیاتی که دارند دکور شود تا علاوه بر زیبایی، آرامش بخش هم باشد . نیاز های فطری هر فرد باید در یک فضای آراسته و کار آمد که خاص خود اوست بر آورده شود.

 کودکان از اتاق خواب خود به عنوان محل بازی، سرگرمی و جایی برای انجام دادن تکالیف درسی شان استفاده می کنند . برخلاف پدر و مادر که از اتاق خواب خود برای استراحت و خواب بهره می برند، کودکان بیشتر وقت را در اتاق خواب خود مشغول بازی گوشی هستند و به طور کلی اتاق خواب کودک اتاق زندگی اوست.  

مساحت اتاق کودک نسبت به سایر اتاق ها کمتر بوده و با توجه به اینکه کودکان خرده ریز های فراوان و اسباب بازی های زیادی دارند و ذاتا به دنبال بازی و شادی کردن هستند، بهتر است برای سازماندهی این اتاق کوچک به دنبال تمهیداتی بود تا از فضای کوچک اتاق به نحوه احسنت استفاده گردد. بنابراین‌ باید علایق‌ و نکات‌ مورد توجه‌ آنها را شناخت‌ و به‌ آن‌ احترام‌ گذاشت‌ و از نظرات‌ آنها نیز استفاده‌ کرد.

برخی‌ از ویژگی ها میان‌ کودکان‌ مشترک‌ است‌ که‌ از آنها برای تزئین اتاق خواب می ‌توان‌ بهره‌ برد:

۱- از بین شکل، طرح، بافت ، جنس و رنگ وسایل ،چیزی که بیشتر در نظر کودکان مهم و قابل توجه است، رنگ اشیا و وسایل آنهاست. فضای رنگی برای کودکان بیشتر از هر چیزی جذاب به نظر میرسد.
۲ – در طرح های‌ رنگارنگ، طرح هایی‌ با  زمینه‌ های‌ رنگی‌ قوی‌ بیش‌ از طرح های‌ نامفهوم‌ نظر کودکان‌ را جلب‌ می ‌کند.
۳ – رنگ های اصلی مثل زرد، قرمز، آبی و رنگهای مکمل مثل سبز، نارنجی، بنفش بیشتر از رنگ های ترکیبی  مورد توجه کودکان است .
۴ –اشکالی‌ که‌ از ترکیب‌ سه‌ شکل‌ هندسی‌ مربع ، مثلث‌ و دایره ایجاد شده‌ باشند، فانتزی بوده و بیشتر از شکل‌ واقعی‌ اشیاء جذابیت‌ دارند.

 برای استفاده بهتر از فضای اتاق کودک چند نکته توصیه میشود که توجه به آنها توصیه می گردد :

  • از آنجایی که ارتفاع لباس کودکان کمتر است می توان از ارتفاع کمد لباس آنها استفاده بیشتری کرد و با توجه‌ به‌ سن‌ و جنس‌ فرزندان‌ تقسیمات‌ بیشتری‌ را در ارتفاع‌ کمدهای‌ دیواری‌ انجام‌ داد . به‌ طوری که از طبقه‌، قفسه‌ یا کشو برای‌ قرار دادن‌ خرده‌ ریزهای‌ آنان‌ استفاده‌ کرد. هرچه‌ اتاق‌ خواب‌ کوچکتر باشد نیاز به‌ کمد با طبقه‌ بندی‌ متنوع‌ بیشتر است.
  • هنگام‌ انتخاب‌ تخت، بهتر است‌ تخت هایی‌ انتخاب‌ شوند که‌ دارای‌ کشوهای‌ تحتانی‌ باشند.
  • برای استفاده دو فرزند از یک اتاق بهتر است از یک‌ پارتیشن‌ مشبک‌ چوبی‌ به‌ ارتفاع‌ حداکثر یک‌ و نیم‌ متر، قفسه‌های‌ قابل‌ انعطاف‌ اسباب‌بازی ها و یا کتابخانه‌  دو سویه‌ برای تقسیم کردن اتاق، به گونه ای  که هر دو کودک بخشی را متعلق به خود بدانند استفاده کرد .
  • هر یک از دیوار های اتاق را با توجه به سلیقه کودک رنگ آمیزی کنید، این کار دست شما را برای ایجاد فضایی شاد و جذاب باز گذاشته و نیاز به تزئینات فراوانی نخواهید داشت . رنگ های‌ زرد و سبز در کنار رنگ‌ سفید دیوارها علاوه‌ بر آنکه‌ باعث‌ جلوه‌ هرچه‌ بیشتر وسایل‌ اتاق‌ می‌شوند، با روحیه‌ شاد کودکان‌ نیز متناسب‌ ترند.
  • برای پرده و روتختی از پارچه های طرح دار استفاده کنید . البته پارچه‌های‌ ساده‌ رنگی‌ در کنار یکدیگر نسبت‌ به‌ پارچه‌های‌ طرح دار جذاب تر به‌ نظر می‌ رسند.
  • در صورتی که تصویر و نماد خاصی در وسایل کودک به چشم میخورد که به آن علاقمند است ، از آن تصویر یا نقش فانتزی در قسمتهای مختلف اتاق مثل کمد یا رو تختی  بهرمند شوید .
  •  رنگ ‌آمیزی‌ قفسه‌های‌ کوچک با چند رنگ‌ شاد ، راه‌ کم ‌هزینه ‌ای‌ برای‌ ایجاد تنوع‌ در فضای‌ مختص‌ کودکان‌ است.
  •  از کلاه حصیری وارونه برای درست کردن یک لوستر فانتزی و جالب برای کودکان استفاده کنید .

استفاده از کارتن ها یا سبدهای کوچک رنگی در بخشی از اتاق کودک بسیار ایده مناسبی است  تا محل قرار دادن خرده ریز های فرزندان باشد.

نوشتهٔ بعدی
طرح های جدید دیوارپوش های سه بعدی بست وال رسید
نوشتهٔ پیشین
نکاتی در رابطه با اتاق نشیمن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
error: اخطار: مطابق با قانون کپی رایت شما مجاز به کپی برداری از این محتوا نیستید