دستگاه تصفیه هوا

از آنجایی که نمودار آلودگی هوای شهر در وضعیت ناسالم و هشدار دهنده ای قرار دارد و این هشدار برای افرادی که در شهر های بزرگ زندگی می کنند به صورت یک خطر جدی در آمده و باید تا جایی که امکان دارد از تردد در سطح شهر خودداری کرده و تنها برای موارد لزوم از خانه خود خارج شوند. اما توجه به این نکته که در محیط بسته خانه هم وضعیت بهتری وجود نداشته و بر طبق ارزیابی های دقیقی که انجام شده است به این نتیجه می رسیم که محیط خانه هم همانند محیط های باز آلوده بوده و چه بسا این آلودگی در محیط های بسته بیشتر از محیط های باز می باشد.

به دلیل اینکه انسان ها بیشتر وقت خود را در محیط های بسته مانند منزل یا محیط کار سپری می کنند باید تدابیری اندیشه شود تا بتوان محیط بسته را هم پاکیزه نگه داشته و هوای داخل به صورت کامل تصفیه شود. به همین خاطر استفاده از دستگاهی با نام تصیفه هوا به عنوان یک وسیله در محیط های بسته توصیه می شود.

انواع دستگاه تصفیه هوا

دستگاه تصفیه هوا در هر برندی دارای ۱۰ مدل مختلف است که هر کدام ویژگی خاص خود را دارند اما عمده تفاوت دستگاه تصفیه هوا در فیلتر های آنها می باشد. فیلتر ها و تجهیزات استفاده شده برای هر مدل متفاوت از مدل دیگر است و همین مسله باعث می شود تا دستگاه تصفیه هوا دارای انواع مختلفی باشد.

پیش فیلتر

این نوع از فیلتر ها تمامی ذرات ریز و درشت موجود در هوا مانند پرز قالی و موکت، موی حیوانات و همچنین تمامی ذرات آلرژی زا که در هوا معلق هستند را به خود جذب می کند.

فیلتر هپا

فیلتر هپا قابلیت جذب هر گونه ویروس، میکروب و باکتری را داشته و حتی می تواند ذرات بسیار کوچک در اندازه ۱/۰ میکرون را هم جذب می کند. از این نوع دستگاه تصفیه هوا با فیلتر هپا برای فضاهای درمانی مانند بیمارستان ها و به خصوص اتاق عمل استفاده می شود و چون این نوع فیلتر قابلیت شستشو داشته و عمر مفید آن بالای دو سال است این مدل از دستگاه ها کاربرد بیشتری دارد.

فیلتر پلاسمای الکترو استاتیک

دستگاه تصفیه هوا با این نوع فیلتر به دلیل اینکه دارای خاصیت بار الکتریکی است این امکان را فراهم می کند تا ذرات باردار معلق در هوا با کمک صفحات الکترو استاتیک جذب شود و عملکرد بهتری در مقایسه با سایر فیلتر ها داشته باشد.

فیلتر کربن اکتیو

فیلتر کربن اکتیو به عنوان یک جاذب قدرتمند عمل کرده و به خاطر سطح تماس بسیار بالا این امکان را فراهم می کنند که تمام گاز های مضر، بوها، آلاینده های شیمیایی مانند دود و بوی سیگار، بوی اسپری و مواد شیمیایی و … را به صورت کامل جذب می کند.

فیلتر دی اکسید تیتانیوم

این نوع از فیلتر ها جدیدترین و پیشرفته ترین نوع فیلتر ها در دنیا شناخته شده است و در آن یک لامپ تعبیه شده و می تواند آلاینده های گازی که ناشی از دود خودرو ها بوده و تمامی آلاینده ها و بخارات شیمیایی که از بنزین ایجاد شده است را جذب کرده و از فعال شدن ویروس ها جلوگیری می کند.

لامپ UV با اشعه ماوراء بنفش

دستگاه تصفیه هوا با داشتن لامپ UV که قابلیت تابش اشعه ماوراء بنفش را دارد می تواند به صورت یک فیلتر ضد عفونی کننده بسیار قوی عمل کرده و تمامی میکرو ارگانیسم های موجود در هوا که شامل باکتری ها، ویروس ها و قارچ ها هستند را از بین برده و بعد از آن مولد یون منفی در دستگاه می تواند ایمنی متابولیستم بدن انسان را بهبود ببخشد.

ضرورت استفاده از دستگاه تصفیه هوا

از آنجایی که امروزه آسم و آلرژی بسیار شیوع پیدا کرده و تعداد افرادی که با این مشکلات روبه رو هستند روز به روز بیشتر می شود باید به دنبال راهکاری بود تا بتوان آثار به جای مانده از آلودگی هوا را کمتر کرده و ذرات گرد و غباری که ممکن است بر روی غذا بشیند را از بین ببرد. آسم و آلرژی بیماری هایی هستند که در صورت دچار شدن به آنها سستی و کرختی، خستگی، افسردگی، سردرد و بی حوصلگی را به وجود می آورد و در نهایت منجر به  ایجاد بیماری های قلبی و ریوی می شود. از این رو برای اینکه با این نوع بیماری ها مواجه نشده و یا افراد کمتری با آن رو به رو باشند توصیه می کنیم برای تمیز نمودن هوا از دستگاه تصفیه آب استفاده شود.

تقسیم بندی دستگاه تصفیه هوا

دستگاه های مختلف  تصفیه هوا را بر اساس نوع آنها طبقه بندی نکرده و تقسیم بندی آنها بر طبق توان  و ظرفیت تصفیه آنها می باشد و این امکان وجود ندارد که طبقه بندی دستگاه ها بر اساس محل استفاده از آنها صورت بگیرید. برای مثال دستگاه تصفیه هوایی که در بیمارستان ، مطب یا درمانگاه ها مورد استفاده قرار می گیرید در محیط خانه هم قابل نصب خواهد بود. اما در صورتی که بخواهیم با توجه به کوچک، بزرگ و یا متوسط بودن محیط دستگاهی را انتخاب کنیم آنگاه باید دستگاهی متناسب با محیط را انتخاب نمود.

مزایای استفاده از دستگاه های تصفیه هوا

این نوع دستگاه ها از طرف سازمان بهداشت تاییدیه دریافت کرده و به عنوان یک دستگاه ضروری در خانه معرفی شده است و از سازمان بهداشت عمومی WHO مورد تایید بوده و تمامی آزمایش های لازم بر روی آنها انجام شده است و با وجود این دستگاه در محیط بسته احتمال بیماری های واگیردار تنفسی مخصوصا در فصول سرد سال از بین رفته و این مشکل هموار می گردد.

نکاتی ایمنی جهت نگهداری از دستگاه تصفیه هوا

دستگاه تصفیه هوا همانند هر دستگاه برقی دیگری نیاز به مراقب و نگهداری داشته و برای انجام این کار باید ابتدا دستگاه را روی سطح صافی قرار داده تا با انجام این کار در زمان تمیز کردن واژگون نشود. نباید دستگاه را در کنار گلدان یا جایی که احتمال ریختن آب بر روی آن وجود دارد قرار داد و حتی در محلی که امکان نشت گاز و بنزین وجود دارد قرار نگیرد. باید مانع از ورود و خروج هوا به دستگاه شده و از قرار دادن دستگاه در کنار وسایل گرمایی خودداری نمود. توجه داشته باشید که نباید در زمان کار کردن دستگاه آن را باز یا جا به جا نمود و برای طولانی تر شدن عمر دستگاه در صورتی که در راز مدت از آن استفاده نمی شود از برق کشیده شود.

دستگاه یون ساز را نباید به صورت دائم روشن نگه داشت زیرا روشن بودن دستگاه باعث می شود که دستگاه تنفسی افراد دچار مشکل شده و توصیه می شود هر چند ساعت یکبار آن را روشن و بعد از ۴۰ دقیقه خاموش نمود البته نمونه های پیشرفته دستگاه یون ساز این قابلیت را دارند که به صورت خودکار قطع و وصل شوند. توجه داشته باشید که عملکرد دستگاه یون ساز به نحوه نگهداری از آن بستگی داشته و در صورتی که فیلتر ها به موقع تعویص شود راندمان دستگاه بالا رفته و باعث می شود تا حجم زیادی از هوای منزل را در زمان کوتاهی تصفیه شود و در نهایت هزینه های مربوط به نگهداری از آن کاهش یافته و نیاز به تعمیر نخواهد داشت.

نحوه تمیز کردن فیلتر های دستگاه تصفیه هوا

برای تمیز نمودن فیلترها باید از یک دستمال نرم و تمیز استفاده کرده و بهره گیری از موادی چون الکل، گازوئیل و بنزین به هیچ عنوان توصیه نمی شود. فیلتر های دستگاه تصفیه هوا به دلیل اینکه امکان جذب آلودگی های متعدد را دارند به شستشو و همچنین تعویض فیلتر ها نیاز داشته و به همین خاطر باید هر یک ماه یکبار آنها را شست اما دستگاه هایی با فیلتر هایی مانند هپا، کربن اکتیو را باید در هر سال با شروع پاییز تعویض نمود.

فهرست
error: اخطار: مطابق با قانون کپی رایت شما مجاز به کپی برداری از این محتوا نیستید