صرفه جویی انرژی کارآمد در خانه

بدون دیدگاه

بازدهی انرژی قابل رویت

بر عکس صرفه جویی انرژی غیر قابل رویت که از طریق بدنه ی ساختمان پس از عایق کاری حاصل می شود، می توانید بازدهی انرژی را در منزل جدید خود از طریق پنجره ها به ویژه اگر خانه ی جدید دارای پنجره های عمودی بازشو دوبل باشد، لمس کنید. اما به خاطر داشته باشید که هر روزنه و یا سوراخی در قسمت های بیرونی منزل شما می تواند باعث افزایش هزینه های گرمایش و سرمایش تا ۱۵ درصد بشود. بنابراین بهتر است که پنجره ها را با تدبیر و حساب شده انتخاب کنید.

چندین عامل کاهش هدر رفتن انرژی از پنجره ها را تحت تاثیر قرار می دهد:

اندازه و تعداد

به عنوان یک قانون کلی ، هر قدر که جام های شیشه بزرگ تر باشد بازدهی انرژی کم تری خواهید داشت و هر قدر تعداد پنجره ها زیاد باشد، اتلاف حرارتی نیز افزایش می یابد.

مکان پنجره

جهت پنجره هایی که انتخاب می کنید نقش بسیار ارزنده و مهمی را در آسایش و راحتی شما به هنگام تغییر فصول سال ایفا می کند. پنجره های رو به سمت جنوب، منزل شما را به هنگام زمستان گرم نگه می دارد . اما اگر سایه گیر مناسب نداشته باشد خانه ی شما را در فصل تابستان تبدیل به یک سونا خواهد کرد. هم چنین یک پنجره با شیشه های بزرگ و رو به شمال عملا” خانه را در فصل سرما غیر قابل سکونت خواهد کرد.

شکل و فرم

پنجره های قدی که با دستگیره یا اهرم باز می شوندمعمولا” بیشترین بازدهی انرژی را دارند زیرا به خوبی با چهارچوب پنجره جفت می شوند . به دلیل طبیعت یا ماهیت طراحی آنان پنجره های عمودی بازشوی دوبل بیشترین هوادهی و کوران هوا را دارند. پنجره های کشویی باید برای عقب یا جلو رفتن (یا پایین و بالا شدن) کمی گشاد باشند.. اگر از پنجره های عمودی بازشو می خواهید استفاده کنیدمطمئین شوید که از پنجره های طوفان گیر انتخاب شده اند، دارای شیشه ی دوجداره هستند و از درزگیرهای قابل جابجایی در زمستان در اطراف آنان استفاده نمایید.

جنس قاب

پنجره های دوجداره با قاب های آلمینیومی ترمال بریک، چوبی و یا UPVC  استاندارد، مناسب هستند. پنجره های چوبی  نیازبه مراقبت و نگه داری بیشتری دارند . هم چنین مهم است که پنجره تراز نباشد، به طور کامل درزبندی نمی شود و باعث ورود و خروج هوا می شود.

شیشه

پنجره های با دو شیشه (دوجداره) دارای دو شیشه با فاصله ای از یکدیگر می باشند که این فاصله را هوا یا گاز آرگون پر کرده است و هم اکنون به صورت استاندارد در اکثر پنجره های جدید استفاده می شوند. این نوع پنجره ها بیش از دو برابر یک پنجره ی تک شیشه ای هم اندازه ی خود بازدهی انرژی دارند. به تازگی پنجره های با سه لایه شیشه نیز به بازار آمده است. پس از نصب پنجره، نصاب باید اطراف آن را (داخلی و خارجی) با درزگیر سیلیکون به منظور جلوگیری از نشت هوا، درزبندی نماید. درزگیر باید حداقل ۲۰ سال ضمانت داشته و برای مصرف در شرایط سخت آب و هوایی تایید شده باشد.

تهویه هوا و عایق های رطوبتی

هر چند منزل شما عایق کاری و درزبندی بهترین داشته باشد، بیشتر مستعد خسارت و صدمه به وسیله ی رطوبت می شود. زمانی که هوا سرد است، بخار آب هوای گرم داخل منزل از طریق روزنه ها و شکاف های باز عبور کرده و پس از نشستن بر روی سطوح سرد ایجاد شبنم یا قطرات آب می کند.

تشکیل و تجمع این قطرات می تواند باعث پوسیدگی قاب های چوبی طبله کردن رنگ، فاسد کردن عایق ها و صدمه زدن به سقف شود. عایق های رطوبتی نصب شده بین لایه ی عایق کاری و سطوح داخلی می تواند از این مشکل جلوگیری کند. تهویه نقش بسیار ارزنده و مهمی را در حفظ و نگه داری و به جریان انداختن هوای تازه و سالم در سراسر منزل شما به عهده دارند.

درهای با بازدهی انرژی بالا

هر روزنه و یا سوراخی برروی ساختمان شما می تواند باعث هدر رفتن انرژی در خانه شود و درگاه ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند. شما می توانید از این اتلاف حرارتی با انتخاب یک در فولادی یا فایبر گلاس عایق کاری شده جلوگیری کنید . هر دو نوع این درها را می توان با رنگ آمیزی به شکل چوب درآورد.

همانند پنجره ها درهای بیرونی باید به شکل صحیحی نصب شوند. مطمئین شوید که درها فبل از نصب قرنیز و زوار برروی آنان تراز و شاقول باشند و کاملا” در برابر نفوذ هوا درزبندی شده باشند. پس از این که در و زوارها نصب شدند، درزگیرها را در لبه های قاب در هر دو طرف داخل و خارجی به کار ببرید.

گرمایش و سرمایش

وقتی دیوارها ساخته شد و سقف برروی آن استوار شد، حالا نوبت تصمیم گیری و فکر کردن درباره ی گرمایش و سرمایش خانه ی جدید می رسد. این سیستم ها بیشترین مصرف انرژی را دارند، بنابر این وقت کافی را برای تصمیم گیری در انتخاب مناسب آنان صرف کنید. جایگزینی این گونه وسائل با نوع بازدهی انرژی بالاتر، باعث بالا رفتن هزینه ی مازاد ساخت و ساز خواهد شد، ولی این اضافه پرداخت مطمئنا” طی چند سال با صرفه جویی انرژی بازگرداننده می شود.

ساخت یک خانه ی جدید فرصت بسیار مناسبی برای آگاه شدن از مزایا و منافع گرمایش و سرمایش حاصل از انرژی گرمایی زمین می باشد. این فن آوری جدید از حرارت طبیعی ذخیره شده در دل زمین برای راحتی و آسایش شما استفاده می کند. این حرارت طبیعی دوستدار محیط زیست است، نگه داری از تجهیزات آن آسان می باشد، بی صدا است و هر دو سیستم گرمایش و سرمایش را یکجا و در یک دستگاه با هم دارد. سیستم زمین گرمایی حدود ۳۰-۲۰ درصد کارآیی بیشتری داشته ، صرفه جویی قابل توجهی در انرژی در صورت حساب های دریافتی شما در سال های آینده خواهد داشت.

اگر سیستم گرمایی مناسب منزل شما نباشد یا مانند کشور ما هنوز رواج نیافته باشد بهترین جایگزین برای آن مشعل های گازسوز با بازدهی انرژی بالا می باشد بازده مشعل ها با بازدهی مصرف سوخت سالیانه یا توانایی مفید آن در تبدیل انرژی مصرف شده به حرارت، اندازه گیری و سنجیده می شوند.

شما می توانید صرفه جویی انرژی درازمدت خود را با سرمایه گذاری اندکی در خرید مشعل با بازدهی انرژی بالاتر، افزایش دهید . همانند هر بهبود و پیشرفت بازدهی انرژی دیگری هزینه ی صرف شده بابت صرفه جویی انرژی ظرف چند سال بازگردانده خواهد شد.

اکثر خانه ها با تهویه ی مطبوع مرکزی ساخته می شوند. فراموش نکنید کمپرسور مستقر در خارج از خانه باید در محلی با سایبان نصب شود، این کار باعث خواهد شد که ۱۰ درصد هزینه های سرمایش نیز کاهش یابد.

شومینه ها در خانه های جدید متداول شده اند، هنگام استفاده از آنان مواظبت و دقت لازم را به کار ببرید زیرا در غیر اینصورت بیش از آنچه که حرارت تولید می کنند می توانند اتلاف حرارتی نیز داشته باشند، به ویژه اگر شومینه از نوع شومینه ی چوب سوز باشد. برای کسب بهترین بازدهی از شومینه های گازسوز که به طور مستقیم از طریق دیوار جانبی تهویه می شوند استفاده نمایید. کلیه ی شومینه ها باید دارای درب شیشه ای و دمپر سالم بوده و درزبندی شده باشند. سایر مواردی که می توان از آن طریق صرفه جویی انرژی در گرمایش و سرمایش داشت ترموسات های برنامه ریزی شده ( که هم اکنون به صورت استاندارد در اکثر خانه های جدید موجود است ) می باشند که دماهای متفاوتی در مناطق مختلف منزل ایجاد می کند.

نوشتهٔ بعدی
طراحی دکوراسیون داخلی با سبک مینیمال
نوشتهٔ پیشین
جنگل عمودی و نقش درختان در معماری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
error: اخطار: مطابق با قانون کپی رایت شما مجاز به کپی برداری از این محتوا نیستید