اصول چیدمان اتاق کودک :

بهتر است بدانید که در زمان طراحی دکوراسیون یک اتاق باید علاوه بر موارد کلی به جزئیات و ریزه کاری ها هم توجه کامل داشته باشید. توجه به این نکته در زمان چیدمان اتاق خواب کودک بیشتر و با اهمیت تر خواهد شد. زیرا با رعایت نکات و ریزه کاری ها شما این امکان را برای کودک خود فراهم می کنید تا در یک محیط پر از آرامش به انجام فعالیت بپردازد. از این رو پیشنهاد می کنیم که برای حفظ آرامش فرزند خود، در زمان طراحی دکوراسیون نکاتی را در نظر داشته باشید.

فرهنگ عمومی افراد بر نوع و چگونگی چیدمان اتاق فرزندشان بسیار تاثیر گذار خواهد بود. یک نکته مهم در طراحی اتاق کودک این این است که چیدمان این اتاق را باید براساس نیازهای سالهای بعد او انجام دهید و تنها نباید به مواردی که برای او در حال حاضر خوشاید و جالب است، اکتفا کنید. حتی در زمان چیدمان اتاق توجه به این نکته که این اتاق متعلق به دو کودک است یا یک کودک هم قابل اهمیت خواهد بود.

یادتان نرود که اتاق کودک خود را باید به گونه ای طراحی کنید که نه تنها به نیازهای اولیه او مانند خوردن و خوابیدن پاسخ داده شود، بلکه نیازهای مهم درونی کودک هم برطرف شود. طراحی دکوراسیون اتاق کودک مانند دیگر فضاهای خانه قابل اهمیت بوده و باید با دقت و هوشمندانه عمل کنید.

اصول اولیه در طراحی دکوراسیون اتاق کودک :

یک اصل مهم و اساسی در طراحی اتاق کودک، تطبیق پذیری و منعطف بودن است که باید آن را به دقت رعایت کنید. رعایت این مسله به این خاطر است که چیدمان اتاق باید با نیازهای متغیر کودک در حال رشد، هماهنگ باشد تا او بتواند نیازهای خود را در طول زمان در این اتاق برآورده کند. بهتر است مراقب دکوراسیون اتاق کودک خود باشید و به طور مرتب این اتاق را نظافت کنید.

یادتان نرود که اتاق فرزند شما باید مواردی را به شکل همزمان دارا باشد که این موارد شامل یک فضای دنج و امن است که کودک شما بتواند در زمان هایی که به تنهایی و خلوت نیاز دارد، از آن استفاده کند. یک فضای بازی ایمن که بتواند در آن قسمت به انجام فعالیت های درسی خود بپردازد و فضایی راحت برای خوابیدن، که بتواند با آرامش در زمان خواب از آن فضا استفاده کند.

رنگ آمیزی اتاق کودک :

بهتر است بدانید که شما با انتخاب درست رنگ برای اتاق کودک خود باعث می شوید تا حواس کودک شما تحریک شود. شاید فکر کنید که تنها رنگ های ملایم مانند صورتی و آبی مناسب اتاق کودک خواهند بود، اما وجود رنگ های تند و خاص مانند نارنجی هم باعث ایجاد هیجان و جذابیت بیشتر اتاق او خواهد شد. توصیه می کنیم برای انتخاب رنگ اتاق کودک از سلیقه و علاقه او هم کمک بگیرید و تمام تلاش خود را بکنید تا اتاق فرزند شما سرد، بی روح و تاریک نباشد. یک پیشنهاد ایده ال برای اتاق کودک این است که برای پس زمینه از رنگ هایی با طیف های ملایم استفاده کنید و برای وسایل اتاق او مانند اسباب بازی ها، تابلوهای نقاشی و سایر عناصر موجود در اتاق کودک از رنگ های تند و زنده استفاده کنید تا از این طریق به دکوراسیون اتاق او جان داده و جذاب و پرتحرک شود.

نکته مهمی که باید در انتخاب رنگ اتاق کودک باید به آن توجه کنید، جنس رنگی است که استفاده می کنید و باید رنگی را انتخاب کنید که به راحتی تمیز شود و بتوانید انواع لکه ها را به آسانی از روی آن پاک کنید.

طریقه ایمن سازی اتاق کودک :

امنیت در طراحی دکوراسیون بسیار اهمیت خواهد داشت و باید ایمنی را در تمام اتاق ها و فضا های منزل رعایت کنید. اما این مسله برای اتاق کودک از اهمیت بالاتری برخوردار است و پیشنهاد می کنیم نکاتی را برای ایمن سازی اتاق فرزند خود در نظر بگیرید.

۱-لای درز در را با نوار های پلاستیکی محافظ پر کنید. زیرا این کار مانعی خواهد بود تا انگشتان کوچک کودک در لای درز در گیر کند و باعث آسیب به او شود.

۲-پنجره اتاق او را همیشه کنترل کنید و از بسته بودن چفت آن مطمئن شوید.

۳-پریز های قابل دسترس کودک را با استفاده از پوشش های مخصوص کودک بپوشانید.

۴-برای پنجره ها از قفل مخصوص کودک استفاده کنید. این نوع قفل ها کمک می کند تا پنجره تنها در حدی باز شوند که برای کودک خطری در پی نداشته باشد.

۵- با اینکه تخت های دو طبقه استاندارد و ایمن بوده و با حفاظ های لازم طراحی و ساخته می شوند، اما فراموش نکنید که برای کودکان زیر ۸ سال از تخت های دو طبقه استفاده نکنید.

۶-یادتان نرود اتاقی که در آن شومینه وجود دارد، اتاق مناسبی برای کودک شما نخواهد بود. زیرا هرگز نباید از آتش برای گرم کردن اتاق او به صورت شومینه استفاده کنید.

۷-در صورتی که در اتاق فرزند شما رادیاتور وجود دارد، توصیه ما این است که آن را مجهز به ترموستات کنید تا از داغ شدن بیش از حد آن جلوگیری شود. حتی می توانید از حفاظ های دکوراتیو برای رادیاتورها استفاده کنید.

۸-اگر بر روی کف پوش اتاق فرزندتان قالیچه کوچکی را پهن نموده اید، حتما از ترمز فرش استفاده کنید تا از این طریق مانع سر خوردن قالیچه زیر پای کودک و زمین خودردن او شوید.

۹-در صورتی که طبقه ای را بر روی دیوار برای قرار دادن وسایل مورد نیاز نصب کرده اید، بهتر است این طبقات را در ارتفاع بالا نصب کنید تا کودک شما نتواند از آن بالا رفته و ناگهان پرت شود.

نحوه دکوراسیون اتاق مشترک برای دو کودک :

همان طور که می دانید هر کودک نیاز به یک فضای خصوصی هر چند کوچک، برای خود دارد. از این رو اگر از یک اتاق دو کودک استفاده می کنند، حتما” فضایی را به شکل تفکیک شده برای هر کودک در نظر بگیرید. برای این منظور می توانید از رنگ ها کمک بگیرید و با استفاده از رنگ ها دو فضا را از هم تفیک کنید تا از هم مجزا شوند. حتی می توانید از یک پرده بلند که از سقف تا زمین ادامه دارد، هم استفاده کنید. ایده های دیگری هم برای تفکیک اتاق وجود دارد که می تواند از آنها استفاده کنید. برای مثال قفسه کتاب، پارتیشن و … هم گزینه های مناسبی برای مجزا کردن یک اتاق خواهند بود.

نحوه چیدمان هوشمندانه اتاق کودک :

اگر در زمان طراحی دکوراسیون اتاق کودک، آن را از نوع موضوعی چیدمان کرده اید، بهتر است بدانید که ایجاد تغییرات بعدی در این دکوراسیون این اتاق سخت خواهد بود. اما اگر در همان ابتدا در چیدمان اتاق کودک خود به این مسله توجه کرده اید که می خواهید در آینده آن را تغییر دهید و بیشتر از رنگ های خنثی برای زمینه دکوراسیون این اتاق استفاده کرده اید، بهتر است بدانید که برای اعمال تغییرات بعدی کار ساده تری را خواهید داشت. برای مثال اگر یک میز ساده را به عنوان میز بازی، برای کودک خود انتخاب کرده اید، در سال های بعد می توانید از این میز به شکل میز تحریر بهره ببرید. از این رو پیشنهاد می کنیم در زمان خرید وسایل همواره با نگاهی به آینده به انتخاب بپردازید. زیرا یک خرید هوشمندانه می تواند هم از نظر اقتصادی و هم از لحاظ زمانی بسیار برای شما مقرون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
error: اخطار: مطابق با قانون کپی رایت شما مجاز به کپی برداری از این محتوا نیستید